Ministerstvo financií SR, ako Sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom pre Operačný program Informatizácia spoločnosti (OPIS), ešte v apríli zverejnilo výzvu „Elektronizácia služieb miest – eMestá“.
Výzva je zameraná na elektronizáciu verejnej správy a rozvoj elektronických služieb na regionálnej a miestnej úrovni. Cieľom projektov, ktoré budú realizované v rámci tejto výzvy, je zmeniť súčasný stav poskytovania služieb samospráv na takú úroveň, ktorá významne znižuje administratívnu záťaž občana, podnikateľa a samospráv, vrátane pracovníkov vykonávajúcich jednotlivé úkony.
Dôraz sa kladie na dobudovanie architektúry, ktorá bude odzrkadľovať ich vlastnú koncepciu poskytovania eGov služieb. Pôjde o elektronizáciu procesov v oblasti miestnych daní (služby ako platenie miestnych daní, podávanie daňového priznania k dani z nehnuteľností), poplatkových povinností (platenie miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavby), pripomienkovania návrhov nariadení či investičných zámerov miest.
Projekty na elektronizáciu služieb môžu do 18.júla 2013 podávať samosprávy miest s počtom obyvateľov nad 20 000. Maximálna výška nenávratného finančného príspevku na jednu žiadosť v rámci výzvy je 4,5 milióna eur, minimálna 10 tisíc eur. Celková suma finančných prostriedkov vyčlenená na túto výzvu predstavuje 50 miliónov eur. Na výzvu môžu reagovať aj tie samosprávy, ktoré v rámci predchádzajúceho programu OPIS začali po 1.januári 2011 s realizáciou prác na predtým schválených europrojektoch.
Pre mesto banská Bystrica to znamená veľkú príležitosť dotiahnuť celý projekt elektronizácie služieb, ktorého časť sa momentálne financuje z mestského rozpočtu, do úspešného konca získaním nenávratného finančného príspevku z výzvy OPIS, aj s refundáciou doteraz vynaložených nákladov.
Pôvodne malo mesto Banská Bystrica ešte v roku 2010 schválený europrojekt informatizácie služieb za viac ako 3 milióny od vtedajšieho ministra financií Jána Počiatka. Nový minister financií Ivan Mikloš však program OPIS zastavil. Banskobystrická samospráva sa koncom roka 2011 rozhodla realizovať časť pôvodného europrojektu z mestského rozpočtu prostredníctvom už predtým vysúťaženej firmy ICZ Slovakia.
V januári 2013, po predchádzajúcom spustení elektronickej služby pre podnikateľov, mesto Banská Bystrica uviedlo do prevádzky projekt iMESTO za 1,8 milióna eur aj pre občanov. Prednosta MsÚ Miroslav Rybár vtedy uviedol: „Našli sme odvahu pustiť sa do tohto projektu, pretože si myslíme, že elektronický kontakt medzi úradom a občanom je v dnešnej modernej dobe nevyhnutný. Zároveň je pravdepodobné, keďže viaceré samosprávy pracovali na projekte elektronizácie, že vláda znovu spustí tento program a vynaložené prostriedky nám, pri dodržaní podmienok pôvodného OPIS, budú refinancované.“
Banskobystričania si po zaregistrovaní na mestskom úrade môžu dnes elektronicky vybaviť podávanie rôznych žiadostí a vypĺňanie množstva tlačív napríklad na miestne dane, podnety či ohlásenia. Zatiaľ ide o 36 elektronických služieb, ktoré sa môžu v budúcnosti rozširovať.
Výzva je spolu s ďalšími podrobnými informáciami zverejnená na stránkach www.informatizacia.sk, www.opis.gov.sk a www.nsrr.sk. OPIS je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Zdroj: Bystricoviny.sk

















