Na utorkovom mestskom zastupiteľstve poslanci schvaľovali nové všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom o parkovaní na vymedzenom území mesta na základe upozornenia prokurátora. Na zmluvné vzťahy medzi mestom, mestskou spoločnosťou MBB a.s. a firmou EEI s.r.o. sa poslanci pozrú na jar po predložení ekonomicko-právnej analýzy mestským úradom..
Dôvodom na prijatie nového VZN bolo upozornenie prokurátora Okresnej prokuratúry Banská Bystrica zo dňa 25.septembra 2013 k odstráneniu porušovania zákona, ku ktorému došlo nečinnosťou samosprávy v súvislosti s nezmenením VZN č. 108/2002 o režime státia a parkovania motorových vozidiel na území mesta Banská Bystrica a v súvislosti so zmenou zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon).
Došlé pripomienky k návrhu VZN vyhodnotila dopravná komisia, ktorí niektoré z nich zapracovala do záverečného textu. Poslanec Ján Chladný vyzval primátora, aby sa vyjadril, či osobne je stotožnený s prenájmom pozemkov na parkovanie a systémom parkovania externej spoločnosti. „Rešpektujem právny stav, ktorý tu je. Bola podpísaná zmluva a sú schválené podmienky. Toto VZN je v súlade s teraz platným zákonom,“ odpovedal primátor Peter Gogola.
Poslanec Milan Smädo pripomenul históriu, prečo pri riešení parkovania a výbere parkovného vzniklo zmluvné prepojenie mesto-MBB-EEI: „Zákony neumožňovali výber parkovného mestom, preto to bola po výberovom konaní mestská spoločnosť MBB a.s., ktorá si následne vybrala strategického partnera EEI s.r.o. aj s investíciami Dnes to niektorí občania nevnímajú dobre, preto sa tým zaoberáme Súhlasím, aby zmluvný vzťah s EEI prešiel priamo na mesto.“
Bližšie vysvetlil situáciu predseda predstavenstva MBB a.s Ľubomír Bobák: „Do roku 2007 to bola miestna daň, kedy mohlo túto vyberať mesto aj na súkromných pozemkoch. Na konci roka sa zmenil daňový zákon a parkovné vypadlo z miestnej dane, preto ho nemohlo vyberať mesto. Navyše k tomu pribudla DPH, za súkromné pozemky sme museli platiť. Vo verejnej súťaži mesta sme dali najlepšiu ponuku s investíciou 2,5 milióna eur do systému a financiami za prenájom pozemkov vo výške 40.000 eur ročne. Neskôr sme si vybrali profesionálnu spoločnosť EEI, ktorá nám zmluvne okrem príjmu z parkovného so zabezpečením investície do parkovacieho systému pomohla finančne riešiť aj dostavbu priemyselného parku a historickej Radnice. Tieto podmienky okrem nich nedokázal splniť nikto.”
Neprešiel návrh poslanca Pavla Katreniaka na zjednotenie sadzby parkovného lístkom z parkomatu a prostredníctvom sms-správ, u ktorých kvôli platbe prevádzkovateľovi mobilnej siete zostáva o 20% vyššia suma. Prešiel však iný návrh poslanca Michala Škantára: „MsZ odporúča primátorovi rokovať s MBB a EEI na vytvorenie priameho vzťahu mesto a EEI, aby peniaze z výberu parkovného plynuli priamo do rozpočtu mesta a zmluvná investícia vo výške 2,5 mil. do parkovacieho domu išla aj mimo plateného parkovania na sídliská k vytváraniu nových parkovacích miest.“
Nové VZN vstúpi do platnosti od 1.januára 2014. Vymedzuje úseky miestnych komunikácií na dočasné parkovanie motorových vozidiel v meste, určuje jeho podmienky a výšku úhrady za dočasné parkovanie, spôsob platenia a spôsob preukázania zaplatenia úhrady za dočasné parkovanie, oslobodenie od povinnosti platiť úhradu, podmienky prevádzky parkovacích miest a spôsob určenia odplaty poverenej právnickej osobe
Mestský úrad do marcového zastupiteľstva vypracuje podrobnú ekonomicko-právnu analýzu zmluvných vzťahov pri výbere parkovného s tromi možnosťami riešenia: prevádzkovateľ mesto, zmluvný vzťah mesto-MBB-EEI a zmluva mesto-EEI.
Prokurátor Matúš Sarvaš, ktorý bol prítomný na zastupiteľstve, pripustil, že po schválení nového VZN v súlade s aktuálnou novelou cestného zákona platného od 1.novembra 2013. Mesto sa však podľa neho ešte musí vyrovnať s priamym zmluvným vzťahom s externou firmou. Zastupiteľstvo napokon protest prokurátora neschválilo, ale do 90 dní na základe podrobnej ekonomicko-právnej analýzy urobí nápravu v zmysle jeho odporúčaní.
K návrhu VZN chceli vystúpiť miestni politici SaS, ktorí napádali výšku a výber parkovného v meste externou spoločnosťou už počas volebnej kampane do VÚC. Podarilo sa im to až v slove pre verejnosť, kde predložili finančný model výberu parkovného len mestom, ale v porovnaní so zverejnenými účtovnými údajmi MBB a.s. a EEI s.r.o. za rok 2012 na základe zmluvného vzťahu to bol podľa odborníkov opäť iba presný súčet nepresných čísel.
Touto otázkou sa bude zaoberať budúcoročné marcové zastupiteľstvo, na ktorom sa dozvieme konečnú odpoveď na otázku, ako ďalej s výberom parkovného v meste Banská Bystrica.
Zdroj: Bystricoviny.sk

















