Mesto Banská Bystrica chce mať bezpečnejšiu pešiu zónu, pripravujú sa nové pravidlá a VZN

SPRÁVY
14 /

Pešia zóna je vyhľadávaným miestom mnohých návštevníkov i obyvateľov Banskej Bystrice. Tí však už dlhodobo upozorňujú, že ňou denne prechádza veľký počet automobilov, cyklistov či kolobežkárov a necítia sa na nej bezpečne. Preto vedenie mesta spustilo monitorovanie vstupov do pešej zóny, vytvorilo pracovnú skupinu a zorganizovalo niekoľko rokovaní s cieľom priniesť návrhy a možné riešenia, aby bol tento priestor bezpečnejší.

Všetky plánované kroky boli predstavené členom Komisie MsZ pre dopravu, verejný poriadok a bezpečnosť na jej poslednom zasadnutí. Mesto má ambíciu v najbližších mesiacoch pripraviť nové VZN s cieľom zvýšiť bezpečnosť v pešej zóne.

Pešiu zónu tvorí  Námestie SNP, Dolná, Lazovná i Národná ulica, Horná Strieborná, Dolná Strieborná a Námestie Štefana Moysesa. Inštaláciou kamier a monitoringom vstupov do pešej zóny získalo mesto v uplynulých mesiacoch relevantné dáta v podobe počtu vstupov jednotlivých užívateľov pešej zóny.

Zároveň sa takto identifikovali aj vozidlá, ktoré do pešej zóny vstupujú najviac. Monitoring sa ukázal ako efektívny, preto samospráva zabezpečí trvalé umiestnenie kamier na odčítanie EČV na všetkých uliciach pri vstupoch do pešej zóny.

Cieľom monitorovania bolo priniesť konkrétne dáta. Namerané čísla nám ukázali presné počty a časy vstupov do pešej zóny chodcov, cyklistov, kolobežiek, osobných automobilov či dodávok. Hoci mestská polícia neeviduje veľký počet neoprávnených vstupov do pešej zóny, nemôžeme vylúčiť, že oprávnenia sa zneužívajú, keďže nie sú vydávané na evidenčné čísla vozidiel. Preto chceme povolenia na vstup do pešej zóny vydávať neprenosné, aby sa viazali na  konkrétne EČV. Budeme tak vedieť odsledovať, vyhodnotiť a spárovať oprávnené a neoprávnené vstupy, a následne prostredníctvom objektívnej zodpovednosti sankcionovať tých, ktorí vstup do pešej zóny nemajú povolený,“

hovorí primátor Ján Nosko.

Ján Nosko

Ján Nosko

Mimo zásobovania, ktoré je povolené od 4:00 do 9:00 hod., vozidiel údržby a osobitných vjazdov súvisiacich so sobášmi či organizáciou podujatí, podľa aktuálne platného VZN č. 8/2014 o dopravnom režime v pešej zóne existujú dva druhy oprávnení umožňujúce prejazd vozidiel. Prvá skupina sú tzv. parkovacie, ktorých je v súčasnosti vydaných cca 360 ks. Oprávňujú držiteľa vojsť do pešej zóny a následne zaparkovať vozidlo v rámci svojej nehnuteľnosti, kde má aj svoje parkovacie miesto.

Zároveň sú vydávané aj tzv. zastavovacie oprávnenia (cca 260 ks), vďaka ktorým môžu držitelia vojsť vozidlom do pešej zóny za účelom „zastavenia“ pri nehnuteľnosti na čas nevyhnutný na nastúpenie/vystúpenie osôb či na naloženie a vyloženie tovaru, pretože vo dvore nedisponujú miestom na odparkovanie vozidla. Uvedené počty sa týkajú všetkých ulíc spadajúcich pod pešiu zónu, nielen Námestia SNP.

Počas našich rokovaní s odbornými útvarmi sme sa zaoberali nielen hlavnou pešou zónou na námestí, ale rovnako aj priľahlými ulicami. Ak chceme znížiť frekvenciu vozidiel, musíme sa venovať zníženiu počtu vydaných oprávnení na vjazd, resp. určiť maximálny  počet vjazdov do pešej zóny pre jednotlivé vozidlá počas dňa. Takýmto krokom by sme zamedzili vjazd napríklad niektorým vozidlám s rozvozom jedla, na ktoré sa obyvatelia sťažujú najviac. Vďaka kamerovému systému môžeme nastaviť maximálny čas zotrvania automobilu v pešej zóne a pod. Osobitným problémom je Národná ulica, kde zaznamenávame aj veľký počet nelegálnych vjazdov. V Národnej, podobne ako na Námestí Štefana Moysesa pri tržnici zrealizujeme technické opatrenia prostredníctvom umiestnenia dopravných stĺpikov, aby sme ochránili ľudí, ktorí tam sedia na terasách,“

dopĺňa Jakub Gajdošík, prvý zástupca primátora.

Jakub Gajdošík

Jakub Gajdošík

Banskobystrická pešia zóna v historickom centre mesta vznikla v roku 1993. Cyklisti majú povolený vstup na pešiu zónu bez toho, aby museli zosadnúť z bicykla, od roku 2013, pričom môžu jazdiť rýchlosťou max. 20 km/hod.

V súčasnosti sa k užívateľom pešej zóny pridávajú aj kolobežkári, skateboardisti i korčuliari. Prioritou mesta je z pešej zóny opäť  vytvoriť bezpečný a chránený priestor. Na dopravnej komisii sa preto otvorila aj otázka zákazu jazdy na bicykli či kolobežke po námestí, o čom sa bude ešte diskutovať počas prípravy samotného VZN.

Udeľovanie vstupov do pešej zóny na konkrétne EČV nielen zabráni zneužívaniu týchto oprávnení, ale prinesie nám ešte presnejšie dáta, keďže každý prejazd bude priradený ku konkrétnemu oprávneniu. V okolí námestia chceme vytvoriť aj miesta na krátkodobé zastavenie vozidla, najmä pre donáškové spoločnosti, aby nemali potrebu po dobe určenej na zásobovanie vchádzať do pešej zóny. Mesto má právomoc a zodpovednosť určiť pravidlá pre pohyb v pešej zóne, dôležité však je správanie sa všetkých, ktorí do nej vchádzajú, a preto budeme popri rôznych opatreniach organizovať aj osvetové a vzdelávacie kampane,“

dopĺňa Marek Modranský, predseda komisie MsZ pre dopravu.

Marek Modranský

Marek Modranský

Je zaujímavé, že kto bol prítomný na minulotýždňovej dopravnej komisii a pozorne  sledoval jej zasadnutie, s údivom si následne prečítal názory progresívnych aktivistov reprezentovaných poslaneckým klubom Bystrica má na viac na sociálnych sieťach.

Vraj im  chce mesto „podstrčiť nové pravidlá bez poriadnej analýzy a diskusie“, hoci  členovia komisie mohli za prítomnosti odborníkov analyzovať predložené dáta o vstupoch a výstupoch dopravných prostriedkov do a z pešej zóny, diskutovali o možných opatreniach, pričom táto diskusia bude ešte pokračovať do prijatia nového VZN.

Aktivistom sa nepáči údajne chýbajúca kontrola mestskej polície v pešej zóne a prípadné rušenie vstupu cyklistov do pešej zóny, o čom sa však ešte bude viesť diskusia. Ako sa stalo zvykom, nechýbajú ani útoky na súčasné vedenie mesta, čo už na rozdiel od odbornosti zaváňa politikou.

Faktom však zostáva, že v najbližšom čase pripraví mestský úrad  nové VZN s cieľom zvýšiť bezpečnosť v pešej zóne. Dopravná komisia spoločne s odbornými útvarmi MsÚ navrhuje:

–  Povolenia na vstup do pešej zóny vydávať ako neprenosné, viazané na konkrétne EČV;

– Znížiť počet vydaných oprávnení na vjazd, resp. určiť maximálny počet vjazdov do pešej zóny pre jednotlivé vozidlá počas dňa;

– Vďaka kamerám nastaviť maximálny čas zotrvania automobilu v pešej zóne;

– V Národnej ulici a na Námestí Š. Moysesa zrealizovať technické opatrenia v podobe stĺpikov, aby chránili ľudí, ktorí využívajú letné terasy;

– Otvoriť diskusiu k otázke jazdy na bicykli, kolobežke korčuliach po námestí;

– V okolí Námestia SNP vytvoriť miesta na krátkodobé zastavenie vozidla, najmä pre donáškové spoločnosti, aby nemali potrebu po dobe určenej na zásobovanie vchádzať do pešej zóny;

– Spolu s mestskou políciou zvýšiť počet pravidelných vzdelávacích aktivít na pešej zóne.

Zdroj: Zdenka Marhefková a (tom)  , Foto: mesto BB a ilustračné