V súvislosti s pripravovaným predajom budovy štúdia STV v Banskej Bystrici na Rudlovskej ceste a presťahovaním časti zamestnancov do Slovenského rozhlasu na Profesora Sáru nám poskytol rozhovor bývalý riaditeľ STV BB Mgr. Jozef Krošlák, ktorého po transformácii na RTVS v júni 2011 vystriedal vo funkcii výkonného riaditeľa Mgr. Art. Ján Zaťko.
Na rozdiel od súčasného výkonného riaditeľa RTVS BB pána Zaťku hovorca RTVS pán Šümeghy potvrdil pripravovaný predaj budovy STV na Rudlovskej a sťahovanie časti ľudí a techniky do budovy SRO na Profesora Sáru 1, kde je aj sídlo Štúdia RTVS. Čo vy na to?
STV v Banskej Bystrici prešla v ostatných rokoch modernizáciou nielen z pohľadu investícií do budovy a priestorov, ale tiež do techniky a technológie, do strižní a podobne. Pracovníci TŠ BB sa tak mohli kvalifikovane podieľať na tvorbe náročných programov STV. Odborné zložky TŠ BB pripravili podmienky aj pre výstavbu skutočného 240 m2 štúdia, ktoré by v budúcnosti slúžilo na výrobu plnohodnotných publicistických, hudobných a aj nenáročných hraných programov.
Prečo to nerešpektuje nové vedenie RTVS v Bratislave?
Pani generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková vie, keďže som ju osobne informoval pri svojom odchode z funkcie, že STV disponuje kompletnou projektovou dokumentáciou na výstavbu nového štúdia na Rudlovskej ceste 1, platným územným a aj stavebným rozhodnutím. V budove STV BB je pripravený a vybúraný priestor pre takéto štúdio. Stačilo by urobiť seriózne verejné obstarávanie a za pol roka by mohlo stáť. Bývalé vedenie STV bolo dokonca náchylné zaviesť v TŠ BB a TŠ KE určitý druh právnej subjektivity, čo by umožnilo pre väčšie tvorivé projekty v regióne využiť finančné zdroje Európskych fondov. Prirodzene, že by sa dal takýto priestor použiť aj na vysokokvalitné rozhlasové produkcie. Je preto prinajmenšom záhadné, prečo chce manažment zadávať projektovanie nového štúdia v budove SRO na ul. Sáru, míňať nezmyselne verejné prostriedky, neefektívne kupovať novú techniku a technológiu a sťahovať všetko preč.
O čo teda podľa vás ide?
Z môjho pohľadu môže ísť s veľkou pravdepodobnosťou o iné, ale nie verejnoprávne záujmy. Buď o zámernú likvidáciu verejnoprávnej televíznej tvorby v našom regióne, alebo niekto možno veľmi intenzívne prejavuje záujem o zrekonštruovanú budovu v centre mesta Banská Bystrica.
Z ekonomického hľadiska chce RTVS získať financie z predaja budovy, ale sťahovanie do SRO bude mať za následok ďalšie zníženie počtu profesionálnych pracovníkov. Neohrozí to televíznu tvorbu v našom regióne, ako napríklad výrobu dokumentov či publicistiku?
Je viac ako pravdepodobné, že po prepustení najlepších tvorivých pracovníkov v polovici tohto roka dôjde v súvislosti so sťahovaním k ďalšiemu prepúšťaniu zamestnancov. Veď do budovy SRO BB sa všetci, aj po prvej prepúšťacej vlne, jednoducho objektívne nezmestia. Transformácia podľa ministra kultúry Krajcera a GR RTSV Zemkovej teda skutočne smeruje k likvidácii televíznej a paradoxne aj rozhlasovej tvorby.
Aj v tvorivej oblasti existuje „bratislavocentrizmus“?
Bývalý Stredoslovenský, dnes Banskobystrický a Žilinský kraj desaťročia dokázali generovať vynikajúcich televíznych a rozhlasových tvorcov, spisovateľov, dramatikov a dramaturgov. Kultúrni barbari, ktorým sa nepodarilo zlikvidovať sochu Svätopluka na Bratislavskom hrade, zrejme vidia akurát tak po Senec. Spomínaný tvorivý potenciál a žriedlo slovenskej tvorivosti chcú kvalifikovane zlikvidovať. A dodám niečo osobné: Skutočne by som nechcel byť v nemohúcej koži súčasných manažérov RTVS BB Zaťka a Zemančíka, pretože vojdú spoločne so svojimi bratislavskými šéfmi do histórie nie ako tvorcovia, ale ako likvidátori televíznej tvorby v našom regióne.
Tieto obavy zdieľajú s vami aj odborníci na regionálnu televíznu tvorbu v Banskej Bystrici, o problém sa po našom upozornení začali zaujímať aj predstavitelia mestskej a regionálnej samosprávy. Čo to môže znamenať pre ďalší kultúrny rozvoj banskobystrického regiónu?
V tejto súvislosti treba pripomenúť, že Štúdio STV BB sa v posledných rokoch podieľalo mimo širokého spravodajského záberu aj na vysokokvalitnej publicistickej a dokumentárnej tvorbe. Mnohokrát sme na dielach spolupracovali so študentmi, absolventmi a pedagogickými pracovníkmi banskobystrickej Akadémie umení, s ktorou STV podpísala aj veľmi dobrú zmluvu o spolupráci. Veľmi nás potešilo, že sa rozvinula do konkrétnych projektov. Nuž aj v tomto smere zrejme bude naša kultúra ťahať za kratší koniec. Nehovoriac o tom, že aj nezameniteľný podpoliansky či horehronský folklór budú musieť v ďalších rokoch asi zaznamenávať Bratislavčania, čo je choré.
Čo teda zostane z STV v Banskej Bystrici?
Ak dôjde k presťahovaniu STV do budovy SRO, tá sa bude musieť prispôsobiť pre potreby televízie. Skôr si myslím, že to smeruje iba k zachovaniu regionálneho televízneho spravodajstva pre vysielanie STV, na čo postačí niekoľko redakčných televíznych štábov s technikou a pár autami. To sa však verejnoprávna televízia v Banskej Bystrici dostane na úroveň lokálnej televízie, ktorá funguje na súkromnej platforme. Otázka potom je, načo je novému vedeniu RTVS vôbec takáto televízia. Iba ak by to mal byť zmixovaný centrálny zlepenec televízie s rozhlasom bez zachovania ich osobitostí a samostatnosti, kam to v súčasnosti smeruje. Na to však doplatia nielen obe doposiaľ verejnoprávne médiá, ale žiaľ aj kultúra v regiónoch. Banská Bystrica sa pomaly aj v tejto oblasti stáva obyčajným provinčným mestom, čo ma ako občana znepokojuje.
Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)