Gogola sa chváli vecami o ktoré sa nepričinil

SPRÁVY
8 /

Neklamným znakom blížiacich sa komunálnych volieb je priam hektická aktivita volených zástupcov občanov, ktorí prezentujú svoju štvorročnú prácu pre blaho mesta. Nie je tom nič zlé, ibaže by mali svojim voličom hovoriť pravdu.

Na novinársku otázku, koľko projektov z eurofondov zabezpečil pre mesto počas svojho štvorročného volebného obdobia, primátor Peter Gogola odpovedal:

„Dobrá otázka. Musíme sa nad tým zamyslieť a výsledok dať na mestský web.“

Keď sa obzrieme za uplynulými štyrmi rokmi súčasného bystrického primátora, ktorý opäť kandiduje, zisťujeme, že správna odpoveď na otázku o získavaní eurofondov pre mesto s jeho pričinením asi nebude veľmi pozitívna. To mu však nebráni hlásiť sa k uskutočneným europrojektom, ktoré zabezpečil ešte jeho predchodca alebo mestskí poslanci v spolupráci s vládnymi predstaviteľmi v Bratislave. Môžeme uviesť niekoľko príkladov.

Zmarené eurofondy na revitalizáciu mestských parkov

Darmo mestské zastupiteľstvo v septembri 2011 schválilo 5-percentné spolufinancovanie europrojektu na revitalizáciu dvoch historických mestských parkov – Leninovho a pri kaštieli Radvanských a profesionálny externý tím  zabezpečil vypracovanie potrebnej dokumentácie na získanie pol milióna eur. Kvôli totálnemu nezáujmu vedenia mestského úradu o spoluprácu na europrojekte sa však jeho príprava zmarila ešte pred jeho podaním.

„Čo sa týka revitalizácie našich parkov, na tých dlhodobo pracujeme vlastnými silami a ani teraz sa žiadny koniec sveta v Bystrici nechystá,“

komentoval toto faux pas primátorov prednosta Miroslav Rybár. Nový europrojekt na rekonštrukciu zanedbaného mestského parku sa vraj chystá tento rok, ale zatiaľ ho nikto nevidel…

Zmarená rekonštrukcia štyroch mestských základných škôl

Europrojekty komplexnej rekonštrukcie ZŠ Moskovská, ZŠ Trieda SNP, ZŠ Golianova a ZŠ Spojová  v hodnote 5 miliónov € boli schválené ešte za bývalého primátor Ivana Saktora v roku 2010. Kvôli zdĺhavému verejnému obstarávaniu počas funkčného obdobia primátora Gogolu sa napokon tri z nich vôbec nerealizovali.

Vďaka iniciatíve poslancov Smeru v spolupráci s vládnymi politikmi v Bratislave sa dodatočne napokon urobil aspoň jeden z nich na ZŠ Moskovská, ale samospráva definitívne prišla o schválené 4 milióny € zo štrukturálnych fondov EÚ. Mesto vďaka nekompetentnému právnemu zastúpeniu prehralo so štátom aj súd o náhradu škody.

„Máme pripravené náhradné riešenie v podobe projektov verejno-súkromného partnerstva,“

dodal Gogola.

Náplasťou za neúspech eurofondov mala byť výmena okien na siedmich ZŠ v spolupráci so spoločnosťou STEFE, v ktorej má mesto  34-percentný podiel.  Do navrhovaného plánu sa nezmestili materské školy, ktoré pôvodne navrhovali poslanci urobiť spolu s najväčšou školou na Spojovej z financií za odpredaj ZŠ Okružná. K týmto  900-tisícom pridalo mesto ďalších 300.000 € zo svojho  rozpočtu a STEFE doplní zostávajúcu čiastku 800.000 € s koncesnými zmluvami so školami. Samospráva bude splácať tento kvázi úver desať rokov…

KOMUCE na Robotníckej a Krivánskej

Ďalším europrojektom, ktorý bol schválený ešte v roku 2010, bolo Kmunitné centrum KOMUCE.  Celkovo sa na jeho realizáciu do roku 2014 vynaložilo 1,580 mil. €, pričom do toho tiež negatívne zasiahlo výberové konanie na dodávateľa a následné obštrukcie.

Náklady na rekonštrukciu centra na Robotníckej ulici s nadstavbou jedného podlažia predstavovali sumu 913 000 €. Bude slúžiť seniorom, mamičkám na materskej dovolenke a občanom so zdravotným postihnutím. Na technické zhodnotenie bytovky na Krivánskej v Sásovej (výmena okien a zateplenie) s 86 jednoizbových bytmi a komplexnými sociálno-zdravotnými službami pre seniorov sa vynaložilo  667.000 €.

„Vybudovaním projektu KOMUCE sme opäť dokázali, že čerpanie z fondov Európskej únie vieme pretaviť do kvalitného a prvotriedneho produktu,“

uviedol primátor Gogola. Faktom však je, že eurofondy na KOMUCE sa podarilo vybaviť ešte jeho predchodcovi vďaka kvalitnému sociálnemu programu mesta a Bystričanom, ktorí v tejto oblasti dlhé roky pracujú.

Nové trolejbusy a autobusy pre MHD

Na základe aktivít väčšinového akcionára Dopravného podniku mesta Banská Bystrica, ktorým je SAD Zvolen a.s., sa s projektom modernizácie a ekologizácie vozového parku pre MHD z roku 2010 podarilo získať zo štrukturálnych fondov EÚ vyše 20 miliónov € na nákup  14 ekobusov a 23 nových nízkopodlažných trolejbusov pre Banskú Bystricu. Aj preto má dnes naša MHD najmodernejší a najekologickejší vozidlový park v strednej Európe.

Kvôli tomu mesto šetrí vo  svojom rozpočte viac ako 2 milióny eur ročne, ktoré by muselo vynaložiť vo forme dotácií na krytie nákladov spojených s obnovou vozového parku MHD.

Banská Bystrica sa môže naozaj pýšiť kvalitnými vozidlami mestskej hromadnej dopravy,“

skonštatoval Gogola, akoby to bolo jeho dielo…

Rekonštrukcia Tatranskej ulice

Posledným príkladom investície z mimorozpočtových zdrojov získaných z vyhratého súdneho sporu so štátom kvôli neplatným exekúciám mesta pre cyperskú  spoločnosť TIKKA Investmens (súdny spor začal ešte za primátora Králika v zastúpení advokátom Jánom Geregom), je rekonštrukcia totálne rozbitej najdlhšej ulice v Sásovej na Tatranskej ulici.

Rozhodlo o nej mestské zastupiteľstvo na návrh sásovských poslancov.

„Stav Tatranskej ulice už dlho znepokojoval obyvateľov aj vedenie mesta. Som preto rád, že začíname s jej opravou a do začiatku školského roka bude táto ulica vynovená,“

prihlásil sa mediálne k rekonštrukcii primátor Gogola, hoci to nebol jeho nápad a k použitiu financií z vyhratého súdneho sporu so štátom sa kvôli formálnemu odvolaniu štátu stavia skôr skepticky.

Mesto nemá pripravené podklady k čerpaniu eurofondov na roky 2014-20

Omnoho horšou správou pre Bystričanov je, že po 10 rokoch prác za státisíce eur mesto pod Urpínom ešte stále nemá nový územný plán, ktorý je zasa súčasťou Plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja Banskej Bystrice na ďalšie roky. V ňom je zahrnutý aj veľký projekt  protipovodňových opatrení v meste za desiatky miliónov eur.

Pokiaľ nebude mať  mesto schválené tieto dôležité strategické dokumenty  do konca tohto roka, budeme môcť zrejme zabudnúť na rýchle čerpanie eurofondov v novom programovacom období 2014-20. Mesto Banská Bystrica síce iniciovalo stretnutie so zástupcami BBSK a 16 priľahlých obcami v rámci prípravy Regionálnej integrovanej územnej stratégie a stratégie Udržateľného mestského rozvoja, ale to stále nie je ten ťah na bránku EÚ, ktorý tomuto vedeniu mesta po celý čas chýba.

Prirodzeným motorom stratégie mesta najmä v otázke financovania rozvojových investícií by mal byť primátor alebo starosta. O tom sa dnes môžeme presviedčať pomaly v každej obci. Zdá sa však, že prioritou Petra Gogolu počas uplynulých štyroch rokov bolo niečo iné…

Autor: (dem), Foto: ilust.