Primátor mesta Banská Bystrica Peter Gogola sa v utorok 29. apríla stretol s predsedom Banskobystrického samosprávneho kraja Marianom Kotlebom. Rokovali spolu o dopravnej situácii v meste, vrátane problematiky dobudovania novej komunikácie na Pršany.
Stretnutie, ktoré inicioval primátor mesta, malo za cieľ nájsť spôsoby a možnosti spolupráce mesta a kraja pri riešení problémov spojených najmä s dopravou v meste a jeho okolí. Mnohé z týchto problémov nie je možné riešiť len na úrovni mesta. Jedná sa najmä o otázky ciest druhej a tretej triedy, ktoré sú v správe Banskobystrického samosprávneho kraja a nachádzajú sa v dotyku s mestom Banská Bystrica. Témou stretnutia bola aj komunikácia na Pršiansku terasu.
„Vnímal som potrebu komunikovať s vedením kraja o problémoch, ktoré trápia našich obyvateľov, a z toho dôvodu som požiadal predsedu samosprávneho kraja o stretnutie. Verím, že aj vďaka tomuto stretnutiu pochopil, nakoľko dôležité je pre nás riešiť situáciu s dopravou v okolí mesta a že naša spolupráca v tejto oblasti je pre mesto, ale aj pre región zásadná,“
povedal po stretnutí primátor mesta Banská Bystrica Peter Gogola.
Z tlačovej správy mesta nie je jasné, či najvyšší predstavitelia mestskej a krajskej samosprávy mesta a kraja dospeli k nejakej dohode najmä v súvislosti s neudržateľným stavom jedinej prístupovej cesty na Pršiansku terasu z Radvane a pripravovanou dostavbou novej komunikácie z Kremničky. Nehovorí o tom nič ani kraj.
Je všeobecne známe, že predchádzajúci predseda BBSK Vladimír Maňka v spolupráci s podpredsedníčkou NR SR Janou Laššákovou, mestom, MBB a.s. a ďalšími investormi na Pršianskej terase dospeli vlani k dohode na spoločnom riešení problému novej prístupovej komunikácie, na ktorý upozornila aj petícia občanov mesta. Malo ísť o spoločnú investíciu pod koordináciou samosprávneho kraja.
Po minuloročných novembrových regionálnych voľbách však nové vedenie BBSK túto investíciu stoplo v čase, keď bol pripravený výber dodávateľa stavby novej cesty na Pršany elektronickou aukciou. Tá by bola stanovila reálnu výšku nákladov na dobudovanie asi 900-metrového úseku k časti komunikácie, ktorá sa pred rokmi začala stavať z Kremničky.
„Posudzujeme všetky projekty, ktoré budú kraj stáť peniaze. Finančná situácia kraja totiž zďaleka nie je taká ružová, ako sa pôvodne zdalo. Nemôžeme rozdávať, keď sme zadlžení po uši,“
vyhlásil banskobystrický župan Marian Kotleba v januári na svoje prvej a zatiaľ jedinej oficiálnej tlačovke.
Hovorca Miroslav Belička ho potom doplnil:
„Bola tu snaha urobiť tender za 1,5 milióna eur, ale to si nemôžeme dovoliť. Nie sú vysporiadané pozemky, kraj ich nevlastní, nemôžeme vyhlasovať tendre na cudzí majetok pre ľudí z Pršianskej terasy.“
Aj keď sa neskôr ukázalo, že hospodárenie kraja za minulý rok skončilo s prebytkom vyše 9 miliónov eur na vyrovnanie časti záväzkov a na nové investície, pričom stavba cesty na Pršany je pripravená aj s pozemkami, nechuť vedenia BBSK ísť do tejto investície zostala.
Mestský poslanec Igor Kašper , jeden z iniciátorov výstavby novej cesty na Pršany, pre náš portál uviedol:
„Naše prvé rokovania s riaditeľom BBSK neviedlo k ničomu. Po vysvetlení situácie priamo županovi by sme sa však konečne mohli pohnúť dopredu. Je tu ochota mesta prevziať koordináciu investície s tým, že po stanovení ceny stavby elektronickou aukciu budeme hľadať dohodu na jej vyskladaní sa dotknutými subjektmi – mestom, krajom, súkromným investorom aj s prispením štátu. K tomuto cieľu musia smerovať naše rokovania, lebo Bystričania čakajú od nás jasné slovo.“
Vyzerá to tak, že krajom zastavenú investíciu by mohla opäť naštartovať aktivita primátora a mestských poslancov. Súčasný technicky nevyhovujúci a nebezpečný prístup na Pršiansku terasu z Radvane môže nahradiť nová prístupová komunikácia z Kremničky, čo determinuje aj ďalší strategický rozvoj tohto územia nad Banskou Bystricou.
Zdroj: Bystricoviny.sk


















