FOTO: Začala výstavba verejného parkoviska na Rudohorskej

SPRÁVY
50 /

Po dlhom čakaní na právoplatné vodopravné a dopravné stavebné povolenia spolu s nevyhnutnými výrubmi niekoľkých stromov mohol dodávateľ stavby – spoločnosť STRABAG konečne začať s dlho očakávanou výstavbou verejného parkoviska na Rudohorskej. Na najväčšom banskobystrickom sídlisku Rudlová – Sásová tak vznikne 116 nových parkovacích miest  so zelenými plochami.

 Na budovanie nových verejných parkovacích plôch sa využíva aj parkovací fond. Táto príjmová položka sa do rozpočtu mesta zaviedla prvý raz pred dvomi rokmi. Príjmom do fondu sú všetky výťažky z plateného parkovania.

Primátor mesta Ján Nosko o budovaní nových parkovísk na sídliskách v Banskej Bystrici povedal:

„Obyvateľom jednotlivých sídlisk sme vlani predstavili niekoľko zámerov, ktorými by sa vylepšila zlá situácia s parkovaním. Na základe konštruktívnych diskusií odborné útvary na mestskom úrade pripravili konkrétne riešenia. Uvedomujem si, že dvadsať rokov nahromadené problémy s parkovaním nevyriešime za dva roky, no začať musíme.“

K  samotnej výstavbe verejného parkoviska na Rudohorskej primátor uviedol:

„Opäť sa ukázalo, že od myšlienky k realizácii je niekedy ďaleko. Toto parkovisko sa začalo pripravovať od roku 2015, do toho nám zasiahla petícia občanov, ktorej sme vyhoveli posunutím parkoviska od bytových domov s ubratím niekoľkých parkovacích miest a potom pán Slávik z Bratislavy, kvôli ktorému sa natiahlo celé stavebné konanie. Výsledkom je výstavba 116 parkovacích miest dostupných bez platenia miestnym obyvateľom s výsadbou  240 nízkych kríkov a 30 nových stromov plus dva pôvodné stromy sa presadia.“

 Dodávateľ stavby by mal dokončiť parkovisko do  konca augusta. Bude stáť okolo 300 tisíc eur, pričom tretina sa pokryje z vládnej pomoci. Ďalšie parkoviská sa pripravujú v Podlaviciach, na Fončorde a ešte na Tatranskej.

Prvý viceprimátor Jakub Gajdošík k tomu dodal:

Riešenie parkovania na sídliskách patrí medzi priority súčasného vedenia mesta. Na základe pripravenej koncepcie začíname s výstavbou prvých parkovísk v Rudlovej – Sásovej a Podlaviciach. Okrem toho chceme na Rudohorskej upraviť štvorpruh na dvojprúdovku s tým, že pravé pruhy by sa prerobili na pozdĺžne parkovanie  a medzi oboma pruhmi by vznikol priestor pre cyklistov. Ďalšie parkovisko chceme vybudovať aj na exponovanej Tatranskej ulici za poslednými bytovkami popri Saleziánoch.“

Na Rudohorskej sa bystrickej samospráve najskôr podarilo vyriešiť situáciu s nepovolenými stavbami na mestských pozemkoch, ktoré tu zostali ako bývalé zariadenie staveniska pri výstavbe polikliniky. Po jej dokončení sa mali dočasné objekty zlikvidovať, miesto toho slúžili ďalej na prenájom pre rôzne prevádzky, časom k nim pribudla aj drevená krčma.

Po dohode s občanmi sa mesto rozhodlo vybudovať na vlastnom pozemku verejné parkovisko so zeleňou s tým, že nelegálne stavby na ňom sa zbúrajú a krčma sa rozoberie. Mesto v auguste 2016 získalo právoplatné územné rozhodnutie. Jeho vydanie oddialila petícia občanov zo sídliska, ktorí žiadali posunúť parkovisko o niekoľko metrov ďalej od bytových domov, čomu sa vyhovelo.

Následne mesto ako stavebník požiadalo príslušný stavebný úrad v Malachove o vydanie stavebného povolenia na stavbu „Banská Bystrica – statická doprava Rudohorská I. a II. etapa“ stavebného objektu „SO 01 Parkovacie plochy“.

parkovisko-rudohorska

Keď sa už  zdalo, že tejto stavbe, ktorá rieši nedostatok parkovacích plôch na sídlisku a občania ju prijali pozitívne, už nič nestojí v ceste, objavilo sa na scéne podivné bratislavské Združenie bytových samospráv vedené predsedom Marcelom Slávikom, ktoré vznáša námietky voči rôznym stavbám prakticky na celom Slovensku. Tak sa neúmerne naťahoval čas, stavebné konanie bolo na istý čas dokonca pozastavené, napokon záverečné stavebné povolenie nadobudlo právoplatnosť až teraz po konečnom rozhodnutí odvolacieho Okresného úradu v Banskej Bystrici.

 Pre zaujímavosť v súčasnosti je slovenský priemer 359 áut na tisíc obyvateľov, pričom v EÚ predstavuje 500 – 600 áut. Keby sme tento priemer dosiahli u nás,  nastal by v meste dopravný kolaps. Už teraz sa to prejavuje na nedostatku parkovacích plôch najmä na sídliskách, kde žije najviac Bystričanov. Jedno parkovacie miesto zaberie 20 m2, čo pri potrebe 3.516 nových miest v Sásovej predstavuje plochu cca 70.000 m2.

tabulka

Autor: (tom), Foto: Mirka Chabadová a autor