Rozprávať o výtlkoch na cestách v Banskej Bystrici, ktoré sa vďaka premenlivému zimnému počasiu množia priam geometrickým radom, je pomaly hádzaním hrachu na stenu. Na základe informácií od našich čitateľov sme sa boli pozrieť na Tatranskú ulicu v Sásovej.
To, čo sme videli na zhruba kilometrovom úseku prístupovej komunikácie k panelákom na najväčšom banskobystrickom sídlisku, možno pomenovať jediným príznačným slovom- KATASTROFA!!! To je však len špička ľadovca, lebo takáto situácia je aj v iných častiach mesta a po zime to bude ešte horšie.
Cesta na Tatranskej ulici sa už doslova podobá na tankodrom. S množstvom výtlkov pripomína diery po granátoch z vojenského cvičenia. Ak si uvedomíme, že po tejto ceste každý deň prejdú stovky áut a tisícky ľudí, ktorí majú na riešenie tejto havarijnej a nebezpečnej situácie čakať do jari, musíme obdivovať trpezlivosť miestnych obyvateľov.
Hlavne že na začiatku „sásovského tankodromu“ je v snehu vedľa cesty zapichnutá dopravná značka „nerovná vozovka“, ktorá upozorňuje vodičov na výtlky a diery na ceste. Ak si majiteľ resp. správca mestskej cesty na Tatranskej myslí, že týmto počas zimy vyriešil problém, je na omyle. Je to iba zbavenie sa právnej zodpovednosti za škody na vozidlách občanov spôsobené nájazdom do diery na ceste pri využití pravidla, že vodič musí prispôsobiť jazdné vlastnosti vozidla povahe vozovky aj podľa dopravného značenia…
Jednoducho majiteľ auta musí dokázať, že dôvodom nevyhnutnei opravy zničenej nápravy alebo kolesa bol zlý technický stav vozovky, aby mu škodu preplatila aspoň poisťovňa. Stačí sa pozrieť do autoservisov a zistíte, ako počet takýchto prípadov neustále rastie. Najhoršie je, že pri vyhýbaní sa výtlkom a dierám na ceste môžete ohroziť nielen svoj život, ale aj ostatných účastníkov cestnej prevádzky. Vidiac autá kľučkujúce medzi dierami, to nie je vôbec nepredstaviteľné.
„Toto už nie normálne každý deň sa trmácať po ceste deravej ako ementál, to nie je pre ľudí a ide nám to už riadne na nervy Keď sa ozveme, počujeme z mesta, že v týchto zimných podmienkach sa to nedá opraviť. Ale čo máme robiť my, ktorí musíme po tejto ceste chodiť každý deň, lebo tu bývame, to ich nezaujíma,“ sťažuje sa nám Dušan, práve vystupujúc zo svojho zaparkovaného auta.
Jeho sused sa pridáva: „Ja som si tu už zničil dve predné kolesá na aute, tak radšej chodím autobusom. Čo tu bude po zime a ako sa bude opravovať táto cesta, to si neviem predstaviť. Veď všetci hovoria, že mesto nemá peniaze ani na základné veci pre občanov, zasa to len voľáko zaplátajú a najbližšiu zimu tu už budeme chodiť asi len po chodníkoch.“
Nevedno, či občanov upokoja slová primátor Petra Gogolu z februárového zastupiteľstva: „Vieme o tejto situácii a pokúšame sa ju aspoň dočasne riešiť provizórnymi opravami výtlkov na tých miestach, kde je skutočne riziko spôsobenia škody na vozidlách. Keď sa to robí vo vlhkom počasí alebo mraze, tak trvácnosť takejto opravy je obmedzená. Kvalitné úpravy ciest môžeme urobiť až po zime.“
To je síce pravda a týka sa vlastne celého Slovenska, ale potom sa treba opýtať, ako to robia v krajinách ďalej na západ od nás, keď dokážu udržať cesty bez výtlkov aj počas tuhých zím. Jednoducho používajú dostupné kvalitné technológie, ktoré sú vraj pre slovenských správcov komunikácií v tejto ekonomickej situácii finančne náročné. No ale bude to lacnejšie, keď v zime nebudeme robiť nič a potom len zaplátame diery, ktoré budú o rok ešte väčšie?
Faktom je, že výtlky vznikajú na miestach narušenej vozovky alebo iba zaplátanej asfaltovými zálievkami. Odolali len úseky s kompletne novým asfaltom. Časté snehové zrážky, vlhké počasie a striedanie plusových teplôt s mrazom spôsobuje sieťový rozpad asfaltu, ktorý začína v narušených vlásočniciach. Už teraz je zrejmé, že ak sa bude chcieť po zime kvalitne opravovať Tatranská tak, aby cesta vydržala niekoľko ďalších zím, nezaobíde sa to bez kompletnej výmeny asfaltu v plnom profile a na takmer celom úseku cesty. Ibaže nájdu sa na to peniaze v šetriacom mestskom rozpočte?
Veľký optimizmus nedodáva ani posledný návrh rozpočtu, ktorý predkladá primátor mesta zastupiteľstvu na schválenie 5.marca 2013. V položke na opravy ciest sa uvažuje s čiastkou zníženou o zhruba 100 000 eur oproti minulému roku, čo je vzhľadom na katastrofálny stav ciest počas tejto zimy prakticky v celom meste nielenže nedostatočné, ale už aj trápne. Obzvlášť keď k tomu pripočítame finančný deficit na zimnej údržbe prevyšujúci v polovici zimy čiastku 200 000 eur, ktorý by sa vraj mal riešiť na úkor letnej údržby. Hlavne že na nezmyselný projekt „Bystrické more“ sa našlo 30 000 eur…
Je zrejmé, že príklad katastrofálneho stavu cesty na Tatranskej by sme mohli aplikovať na ktoromkoľvek ďalšom sídlisku či mestskej časti. Odkladať technické, ale hlavne finančné riešenie problému plošných opráv zničených banskobystrických ciest niekam do budúcnosti nás raz dostihne a bude to stáť omnoho viac. Ak dovtedy nedôjde trpezlivosť samotným občanom…
Zdroj: Bystricoviny.sk

















