Po dvoch týždňoch od zmeny dopravného značenia v historickom centre mesta, ktorá umožnila cyklistom vjazd do pešej zóny, sme sa zaujímali, ako to funguje v praxi. Zistili sme, že cyklisti sa s chodcami zatiaľ vzájomne rešpektujú.
Na Námestí SNP je počas dňa pomerne čulý ruch. Čakali sme chvíľu, kým sa objavil prvý cyklista. Išiel po zelenom asfalte a bezpečne prešiel popri chodcoch. Ďalší cyklista si to odkráčal popri svojom bicykli dole námestím. Spýtali sme sa ho, ako hodnotí možnosť prejazdu cez centrum mesta. „Je to myslím celkom rozumné riešenie, aj keď ja som tu opatrný a radšej zosadnem z bicykla,“ povedal pre náš portál Bystričan Jozef.
Pri stĺpe Panny Márie sme zastihli ďalšieho cyklistu, ktorý sedel na kamennom stupni s opretým bicyklom. „Celkom fajn, že môžem prejsť na bicykli aj cez námestie. Len mi tu chýbajú stojánky, kde by som si mohol bezpečne odložiť bicykel, keď chcem odbehnúť do obchodu. Aj teraz som si bol kúpiť zmrzlinu, ale stále som musel pohľadom sledovať, či mi ho niekto neukradne,“ zdôveril sa nám ďalší Bystričan Rado.
Keďže na Námestí SNP hliadkuje aj mestská polícia, ktorej príslušníci dozerajú na dodržiavanie bezpečnosti a verejného poriadku, zaujímali nás ich skúsenosti so spolužitím cyklistov a chodcov v centre mesta. „Od zmeny dopravného značenia, ktoré umožňuje cyklistom vjazd do pešej zóny, príslušníci MsP nezaznamenali žiadny prípad kolízie či nehody v súvislosti s jazdou na bicykli,“ informoval nás zástupca náčelníka banskobystrickej MsP Pavol Slovák.
Mesto Banská Bystrica sa v spolupráci s Občianskou cykloiniciatívou rozhodlo riešiť možnosť vjazdu cyklistov do pešej zóny len zvislým dopravným značením, bez vymedzenia špeciálneho cyklistického koridoru vodorovnými pásmi. Základným dopravným pravidlom je, že najslabší účastník premávky na Námestí SNP, ktorým je chodec, má vždy prednosť. Zo strany chodcov si však jazda bicyklom vyžaduje najmä na zelenej asfaltovej vozovke, po ktorej jazdia aj zásobovacie vozidlá, zvýšenú pozornosť . Zo strany cyklistov, ktorí môžu jazdiť v pešej zóne max. rýchlosťou do 20 km/hod., zasa väčšiu ohľaduplnosť.
Na skúsenosti s uplatnením tohto dopravného riešenia v praxi, sme sa opýtali Ivana Földváriho z Oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí MsÚ, ktorý spolupracoval na cykloprojekte s novým dopravným značením. „Dvojtýždňová skúsenosť s jazdou cyklistov v pešej zóne je málo na to, aby sme vedeli exaktne vyhodnotiť plusy a mínusy nového dopravného značenia. Vychádzali sme zo skúseností iných slovenských aj zahraničných miest, ktoré sme sa snažili uplatniť v Banskej Bystrici. Ak život ukáže, že niečo bude treba zmeniť, tak to samozrejme urobíme, ale zatiaľ sme len na začiatku,“ uviedol pre náš portál Bc.Földvári.
V zahraničí a najmä vo väčších mestách sa rozvoju nemotorovej dopravy venuje veľká pozornosť. Samosprávy vytvárajú vhodné podmienky pre bezpečný pohyb cyklistov po uliciach miest i mimo nich vo forme cyklotrás. Tie v Banskej Bystrici Územný generel nemotorovej dopravy, ktorý sa premieta aj do nového územného plánu mesta. Najväčším problémom realizácie týchto líniových stavieb je majetkoprávne vysporiadanie pozemkov.
Postupným prepájaním jednotlivých úsekov vznikne funkčná sieť cyklotrás na území mesta. Do konca tohto roka by mala byť hotová projektová dokumentácia cyklotrasy od plavárne smerom do Podlavíc až na Mlynskú ulicu a od Obvodného úradu popri komplexe Europa na Námestie S. H. Vajanského, kde sa vybuduje cyklostanovišťa. Potom budú nasledovať ďalšie úseky.
Zdroj: Bystricoviny.sk

















