FOTO: Ako sa rodila cyklotrasa Rodinná cestička

SPRÁVY
8 /

Zvykne sa vravieť, že po boji je každý generál. Niektorí primátori si radi privlastňujú zásluhy za víťazstvá, ktoré v skutočnosti vybojoval niekto iný.

Platí to nielen o banskobystrickom primátorovi, ale aj o súčasnom štatutárovi mesta Sliač Danielovi Dunčkovi, ktorý si krátko pred komunálnymi voľbami pripína na hruď ako svoj najväčší úspech práve cyklotrasu Rodinná cestička. Ale ako to bolo s týmto projektom naozaj?

Prvý projekt cyklotrasy vznikol na Sliači

Bývalý primátor Sliača Stanislav Koreň pripomína:

„Keď sme urobili úvodnú projektovú dokumentáciu ešte za môjho primátorovania,  pán Dunčko, vtedy ako mestský poslanec, o tom na rokovaniach vytrvalo a zbytočne meditoval, či to má vôbec byť, či do toho máme ísť. Vtedy nám podali pomocnú ruku z banskobystrického VÚC a rozšírili pôvodnú lokálnu cyklotrasu na regionálny projekt Rodinná cestička medzi Banskou Bystricou a Zvolenom.. A krajská samospráva tento zámer aj zaplatila. Mesto Sliač, pretože je v relatívnom strede, zostalo stavebníkom.“

Minulé leto, presne 23.augusta 2013, zastupiteľstvo BBSK schválilo dotáciu z rozpočtu kraja pre stavebníka, ktorým bolo určené mesto Sliač. Celkové náklady predstavovali po výberovom konaní dodávateľa stavby okolo 630 tisíc eur na trasu Sliač – Zvolen v dĺžke 5.080 metrov a šírke 2,5 metra. V úseku Sliač – Banská Bystrica treba pred získaním stavebného povolenia ešte vysporiadať zložité majetkové pomery na súkromných pozemkoch, cez ktoré cyklotrasa prechádza.

Brzda počas volebnej kampane na župana

Ibaže v jeseni 2013 prišla volebná kampaň do regionálnych volieb. V nich stál v prvom kole proti vtedajšiemu županovi Vladimírovi Maňkovi aj Dunčkov spolustraník Ľudovít Kaník. Toho chcel sliačsky primátor vidieť v županskom kresle aj pri strihaní štartovacej pásky na stavenisku cyklotrasy, preto sa zo strany stavebníka začali umelo odďaľovali prípravy na zahájenie prípravy výstavby  

„Škoda, že pán Dunčko najprv skĺzol do politických špekulácií s Ľudovítom Kaníkom, mohli sme hneď vtedy pokročiť s prípravami cyklotrasy  a jej 1.etapa by už  dávno bola hotová. Takto sme sa dostali k podpisu zmluvy s víťazným dodávateľom Skanska na základe  elektronickej aukcie až tesne pred nástupom nového vedenia kraja,“

hovorí bývalý predseda BBSK Vladimír Maňka.

Nový župan  chcel celú investíciu zastaviť

To sa ukázalo ako kľúčové, pretože nový župan Marian Kotleba ako jednu z prvých investícií BBSK – cyklotrasu Rodinná cestička nekompromisne zastavil. S mediálnym dovetkom, že nech si ju zaplatia mestá Zvolen a Sliač. Začiatkom januára župa znemožnila pripravené odovzdanie staveniska dodávateľovi. Sliačsky primátor Dunčko vtedy podľahol nevyberanému nátlaku vedenia BBSK a prisľúbil spolufinancovať výstavbu cyklotrasy z chudobného mestského rozpočtu (a bez uznesenia svojho zastupiteľstva).

Naopak, zvolenský primátor Kusein sa ostro postavil proti a následne ho podporila drvivá väčšina krajských poslancov. Primátor Sliača si zrejme až vtedy uvedomil, že so zdržovaním stavby to prepískol a začal biť na poplach.  Napokon však museli pre úspech projektu vyťahovať horúce gaštany z pahreby poslanci BBSK.

O pokračovaní cyklotrasy rozhodli krajskí poslanci

Zastupiteľstvo BBSK najskôr 28.februára v Kremničke schválilo rozpočet na rok 2014 aj s investíciou na cyklotrasu Rodinná cestička a po vetovaní Kotlebom ho opätovne potvrdilo 25.apríla.

Na dezinformácie hovorcu BBSK Miroslava  Beličku o nemožnosti plniť schválený rozpočet kraja, reagoval primátor Zvolena a krajský poslanec Miroslav Kusein slovami:

„Podľa mňa to nie je fér. Ak raz poslanci niečo schvália, predseda je povinný to podpísať, keď to nie je zjavne nevýhodné pre kraj alebo nehrozí trestným činom. Jedno ani druhé neplatí. My sme dvakrát schválili rozpočet, je vykonateľný, veď keby nebol, tak by v kraji zastal život a nemali by sme vydať z rozpočtu ani euro.“

Na jar sa pohli ľady

V máji 2014 sa aj pod hrozbou finančných sankcií vyplývajúcich z neplnenia zmluvy s dodávateľom stavby cyklotrasy na strane BBSK prelomil odpor súčasného vedenia kraja  a mohlo sa konečne začať s výstavbou I.etapy, ktorá je v súčasnosti pred dokončením.

„Na svoje si prídu tí, ktorí chcú ísť rýchlejšie na bicykloch alebo korčuliach, ale aj rodiny s deťmi, ktoré si potrebujú oddýchnuť. Vznikne tu moderný cestovný ruch,“

tvrdí poslanec BBSK Ľubomír Motyčka a má pravdu. Ešte nebola cyklotrasa dokončená, ale už bolo na nej vidno veľa mladých i starších bežcov, cyklistov, ale aj  chodcov len tak na prechádzke. Po dokončení asfaltového povrchu to bude skvelé miesto na relax pre všetkých občanov.

Toľko fakty o cyklotrase Rodinná cestička, ktorá by po dokončení trasy Zvolen – Sliač mala pokračovať až do Banskej Bystrice. To bude úloha pre poslancov BBSK, ale aj nového bystrického  primátora s mestskými poslancami po 15.novembri…

Autor: (dem), Foto: Mirka Chabadová