Keď v minulom roku do Dopravného podniku mesta (DPMBB, a.s.) kapitálovo vstúpil nový 49%-ný akcionár SAD Zvolen, bolo jasné, že mesto smeruje k jednému dopravcovi MHD so zachovaním trolejbusovej a autobusovej dopravy.Tento krok priniesol mestu a Banskobystričanom okrem finančných úspor v rozpočte aj efektívnejšiu prevádzku MHD. Tá si zachovala potrebnú kvalitu a rozsah poskytovaných služieb, na najvyťaženejšie linky vyšli nové ekologické autobusy s plynovým pohonom.
Koncom novembra si SAD Zvolen kúpou 2% akcií DPMBB, a.s. posilnil svoje postavenie a stal sa majoritným 51%-ným akcionárom tejto mestskej dopravnej spoločnosti. Podľa predsedu predstavenstva Dopravného podniku mesta Michala Němca si spoločnosť SAD Zvolen uplatnila tzv „call opciu“, ktorá bola dohodnutá ešte pri jej kapitálovom vstupe do mestskej firmy. Mesto si zachová dve miesta v päťčlennej správnej rade a väčšinu v dozornej rade.
Ukončil sa tak zložitý proces hľadania optimálneho prevádzkovania MHD v meste Banská Bystrica, ktorý začal v roku 2005 po zrušení štátnych dotácií do verejnej dopravy. Mesto vtedy vo verejnej súťaži vybralo nového zmluvného dopravcu SAD Zvolen a.s. Tento dopravca však nevlastnil trolejbusy ani trolejové trasy, ktoré patrili dovtedajšiemu dopravcovi SAD Banská Bystrica. Nedohoda s ním znamenala praktické zastavenie ekologickej trolejbusovej dopravy v meste a umŕtvenie miliardovej investície štátu do trolejových trás v minulosti.
Až po nástupe primátora Ivana Saktora v roku 2007 sa začal riešiť aj tento problém. Postupne vznikol Dopravný podnik mesta (DPMBB a.s.), ktorý dovtedy prevádzkoval iba citybusy a vláčik Pretórium. Táto mestská spoločnosť si následne od SAD B.Bystrica prenajala trolejbusy aj s trolejovým vedením a zamestnala viac ako sto vodičov. Tak sa koncom roka 2007 v meste objavili na jednom pieskovisku dvaja kohúti súperiaci medzi sebou o štyri milióny kilometrov dopravných trás. Bolo to nepríjemné obdobie „studenej vojny“ v bystrickej MHD s duplicitnými trolejovo-autobusovými linkami, čo zvyšovalo náklady na dotácie verejnej dopravy z mestského rozpočtu.
Do toho prišla hospodárska kríza, nižšie príjmy z podielových daní do mestského rozpočtu, čo začalo limitovať ai aj dotácie do MHD. Mesto najskôr predĺžilo zmluvný vzťah so SAD Zvolen do konca roka 2015 a prijalo efektívny plán dopravnej obslužnosti. V súčasnosti funguje v meste 28 liniek MHD (18 autobusových, 7 trolejbusových, 3 citybusové).
Mesto v spolupráci s DPMBB, a.s. pripravilo projekt „Ekologizácia MHD v Banskej Bystrici“, ktorého cieľom je postupne vymeniť starý vozový park. Začal sa proces výmeny starých autobusov na naftový pohon za ekologické s pohonom na plyn. Začiatkom februára 2010 sa zavŕšila snaha mesta prostredníctvom spoločnosti DPMBB, a.s. získať do svojho vlastníctva všetok hnuteľný a nehnuteľný majetok v súvislosti s trolejbusovou dopravou od SAD Banská Bystrica za takmer dva milióny eur. Otvorila sa tak cesta efektívne investovať do obnovy technológie viac ako dvadsať rokov starej trolejbusovej dopravy, nedokázal ani jeden z predchádzajúcich primátorov.
V októbri minulého roka pribudlo do MHD prvých 15 kusov „ekobusov“ za viac ako 4 milióny eur z eurofondov a tento proces bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch. Ďalší úspech prišiel v apríli 2010, kedy Ministerstvo životného prostredia SR schválilo nenávratný finančný príspevok vo výške takmer 8 miliónov eur na nákup 19 kusov nových trolejbusov pre DPMB, a.s. Do júna budúceho roka tak postupne prídu do Banskej Bystrice moderné nízkopodlažné trolejbusy s kapacitou 94 cestujúcich a miestom pre invalidný vozík. Ich hmotnosť bude oproti doterajším o tretinu nižšia a spotrebujú aj menej elektrickej energie.
Podľa primátora mesta projekt ekologizácie MHD týmto nekončí. „SAD Zvolen získal pomocou eurofondov ďalších 15 nízkopodlažných kĺbových ekobusov na plyn. Na financovanie obnovy vozového parku MHD sme určili viac ako 24 miliónov eur, ktoré sú kryté fondami EÚ. Na takúto veľkú investíciu a v tak krátkej dobe by sa v mestskom rozpočte nenašli voľné zdroje. Ekologická doprava bude aj ekonomická„, povedal Ivan Saktor.
Preto je pochopiteľné, že SAD Zvolen ako najväčší kapitálový prispievateľ do modernizácie a ekologizácie vozového parku MHD bude mať v DPMBB, a.s. majoritu. Treba len dúfať, že tieto kroky ocenia aj cestujúci v banskobystrickej MHD.
Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman); foto: il.