Dve stíhačky MIG-29 zo Sliača zasahovali kvôli nekomunikujúcemu Boeningu 757

SPRÁVY
1 /

V stredu na poludnie museli z vojenského letiska Sliač vzlietnuť dve pohotovostné bojové stíhačky MIG-29. Dôvodom bol prelet nekomunikujúceho lietadla Boening 757 cez slovenský vzdušný priestor.

Lietadlo nekomunikovalo s riadením letovej prevádzky nad územím SR

Hovorkyňa Ministerstva obrany SR  Martina Balleková k leteckému incidentu uviedla:  

„Môžeme potvrdiť, že stíhacie lietadlá MiG-29 včera 5. augusta 2015, krátko po poludní v rámci plnenia úloh v systéme NATINAMDS vzlietli k civilnému lietadlu, ktoré nekomunikovalo s orgánmi riadenia letovej prevádzky.“

Naše vojenské stíhačky  lietadlo sprevádzali až po hranicu s Maďarskom, kde si ho prebrali maďarskí kolegovia. Podľa posledných informácií Boeing 757 patril britským nízkonákladovým aerolinkám Jet2.com a letel na trase Manchester – Larnaca.

Na južnom Slovensku v okolí Nových Zámkov spôsobil prelet dvoch bojových MIGov medzi obyvateľmi menší rozruch, čo vysvetlila hovorkyňa  MO SR Balleková slovami:

„Stíhačky lietadlo sprevádzali k štátnej hranici s Maďarskom, kde následne prevzali úlohu sprevádzania stíhacie lietadlá Maďarska. Počas letu mohli obyvatelia južného Slovenska zaregistrovať tzv. supersonický tresk, čo je silný zvuk podobný výbuchu, ktorý bol spôsobený prekonaním rýchlosti zvuku stíhacím lietadlom. Verejnosti sa aj touto cestou ospravedlňujeme.“

Vzdušné sily Slovenskej republiky

Sú zložkou Ozbrojených síl SR, ktorej úlohou je zaistenie vzdušného priestoru Slovenska, obrana zvrchovanosti Slovenskej republiky, dôležitých politických a hospodárskych centier, regiónov a vojsk pred údermi vzdušného protivníka, ako aj priama podpora boja pozemných síl. Veliteľom vzdušných síl SR je brigádny generál Ing. Miroslav Korba.

Po vstupe Slovenska do NATO bolo potrebné modernizovať lietadlá vzdušných síl. Stroje boli vybavené modernými komunikačnými prostriedkami a systémami kompatibilnými s technikou NATO. Okrem iného avionika prešla na anglosaský nemetrický systém. Dvanásť modernizovaných strojov (10 jednomiestnych verzie AS a 2 dvojmiestne UBS), ktoré navyše prešli aj zmenou kamufláže, boli formálne odovzdané armáde 29. februára 2008 na letisku Sliač.