Dlho pripravovaná verejná diskusia občianskej iniciatívy Forum BB o problémoch mesta s komunálnymi službami sa napokon konala vo štvrtok 25.apríla večer v reštaurácii Olivo. Kým účasť pozvaných zástupcov mestského úradu a firiem vykonávajúcich komunálne služby pre mesto bola reprezentačná, účasť občanov minimálna – zhruba dvaja na jedného hosťa.
Prišiel prednosta MsÚ Miroslav Rybár, vedúca oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí Ing. Renáta Hláčiková, majiteľ firmy MIS-údržba ciest a komunikácií Milan Smädo, za ICEKO-ONYX, s.r.o. Ing. Igor Cmarko s riaditeľom firmy a za PROGRES-HL s.r.o. Ján Hanuška. Oproti nim sedelo niečo cez desiatku občanov, z ktorých niektorí akoby nechceli počúvať argumenty a odpovede pozvaných hostí, ale seba…
Diskusiu moderoval profesionál Michal Ďuriš, ktorý sa k nej výstižne vyjadril na facebooku: „Na moderovanie tejto akcie som bol oslovený sotva pár hodín pred jej začiatkom a prijal som to v dobrej viere, že budem len usmerňovať diskusiu. Zadarmo! Diskusia pre mňa znamená: konštruktívna otázka a odpoveď. A hlavne počúvanie jeden druhého, čo predpokladá určitú kultúru a disciplínu. Nič z toho sa nedostavilo a ja som ako moderátor zlyhal. Nebol som totiž pripravený na hádky, pretriasanie osobných problémov, otázky vychádzajúce z mne neznámych a často nesprávnych predpokladov, osočovanie a nezvládnuté emócie, ktoré zväčša končia v našich končinách rozchodom, vulgarizmom alebo valaškou.“
K samotnému priebehu diskusného večera skúsený moderátor dodal: „Prijmite preto, prosím, moje ospravedlnenie a zároveň organizátorov podobných aktivít nabádam, aby ma viac na diskusie tohto druhu nevolali. Už to viac neurobím, sľubujem! S úctou voči všetkým, ktorí mali snahu diskutovať. Aby nevznikla mýlka – zástupcovia mesta a zainteresovaných firiem schopnosť diskutovať mali.“
Faktom je, že pozvaní hostia poskytli prítomným množstvo dôležitých informácií o tom, ako sa v praxi zabezpečuje zimná a letná údržba mestských ciest, oprava množstva výtlkov za 230 tisíc eur z rozpočtu (na ktoré dáva dodávateľ trojročnú záruku), ako sa spravuje verejné osvetlenie a cestná signalizácia (aj s testovaním šetriaceho LED-osvetlenia v Národnej ulici), ako sa zabezpečuje zber a odvoz odpadu v meste na skládku (aj s jeho separovaním a mesačným zvozom veľkorozmerného odpadu), koľko financií je k dispozícii na komunálne služby v rozpočte, ako s tým musia hospodáriť jednotlivé oddelenia MsÚ a zmluvné firmy.
Kto chcel počúvať, mohol sa dozvedieť veľa o tom, ako vlastne fungujú komunálne služby v Banskej Bystrici, aké sú príčiny najväčších problémov v ich kvalitnom zabezpečovaní a ako by sa to dalo riešiť. Otázka nedostatku verejných zdrojov v rozpočte je kľúčová a vlastne determinuje rozsah objednávaných prác zo strany mesta voči zmluvným dodávateľom. Pozvaní hostia boli otvorení, čo však nemožno povedať o všetkých diskutujúcich občanoch, ktorí chceli počuť a vidieť okamžité riešenie aj s financiami a uzatvárali sa do svojich vlastných konštrukcií.
Opäť sa raz potvrdilo, že virtuálne diskutovať na sociálnych sieťach dokáže každý „facebookový priateľ“, ale skutočne diskutovať tvárou v tvár kritizovaným ľuďom je „iné kafe“. Povedzme si to otvorene – štvrtková diskusia občanov s pozvanými hosťami skončila fiaskom, pričom zástupcovia mesta a firiem na tom nemajú žiadny podiel, naopak…
K zaujímavým informáciám o komunálnych službách, ktoré zazneli z úst zainteresovaných, sa ešte vrátime.
Zdroj: Bystricoviny.sk