Civilné lety zo Sliača nekončia, potvrdili vedeniu kraja ministri + poďakovanie Ľubomíra Motyčku

SPRÁVY
4 /

Civilná doprava na letisku Sliač by mala byť obnovená po ukončení rekonštrukcie vojenského letiska Sliač. Počas rokovaní to vedeniu Banskobystrického samosprávneho kraja potvrdili minister obrany Jaroslav Naď a minister dopravy Andrej Doležal.

Vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja rokovalo so zástupcami rezortov obrany i dopravy s cieľom získať aktuálne informácie o letisku Sliač. Zachovanie civilných letov po rekonštrukcii letiska je pre BBSK kľúčové, svojho zástupcu bude mať aj v pracovných skupinách k letisku na oboch ministerstvách.

Minister Jaroslav Naď predsedu BBSK Jána Luntera ubezpečil, že obnovenie civilných letov po ukončení obnovy letiska je prioritou aj jeho rezortu. Podľa jeho slov by nemala v ceste stáť ani bezpečnostná previerka a prevádzka civilnej dopravy je v tejto chvíli otázkou financií a právnej formy. Ministerstvo sa preto bude uchádzať o nutnú certifikáciu už v priebehu rekonštrukcie. Civilnej doprave by preto nič zásadné po zavŕšení obnovy objektu nemalo stáť v ceste.

„Civilné lety sú pre stredné Slovensko jedným z predpokladov úspešného cestovného ruchu. Pri spúšťaní projektu modernizácie na Sliači bolo mnoho pochybností o ich budúcnosti, no rokovania s ministrami ma uistili, že civilná doprava tu má svoju budúcnosť,“

uviedol po rokovaniach Ján Lunter.

Ján Lunter s Jaroslavom Naďom

Ján Lunter s Jaroslavom Naďom

Minister obrany zároveň potvrdil, že má záujem na projekte spolupracovať so samosprávnym krajom a samosprávami.

Neistotu v médiách a na verejnosti vyvolalo zrušenie akciovej spoločnosti Letisko Sliač, ktorá civilnú časť dopravy prevádzkuje. Rezort dopravy k tomuto kroku pristúpil z výlučne ekonomických dôvodov, nakoľko podľa slov ministra Andreja Doležala je finančne nevýhodné prevádzkovať spoločnosť, ktorej činnosť musí byť do roku 2024 aj tak pozastavená.

Spolu s ministerstvom obrany teraz hľadajú vhodnú právnu formu, v rámci ktorej bude civilná časť letiska prevádzkovaná. Medzičasom bol už hnuteľný majetok presunutý na iné letiská a nehnuteľný prešiel do majetku ministerstva obrany. Prípravné fázy jednotlivých modernizačných projektov vrcholia.

Rekonštrukcia vojenského letiska na Sliači s cieľom modernizácie letiska pred príchodom nových stíhačiek typu F-16 výrazne obmedzila chod letiska. Miliónová modernizácia bude naplno prebiehať od tohto roku a jej ukončenie je naplánované na rok 2023.

Zľava Boris Kollár, Ján Lunter a Andrej Doležal

Zľava Boris Kollár, Ján Lunter a Andrej Doležal

Ľubomír Motyčka: Veľké ďakujem, priatelia

Pomohli ste mne, pomohli ste sebe i celému regiónu. Teraz tu mám odkaz pre tých, ktorí sa ma v boji o letisko Sliač snažili znechutiť. Už je viac ako pravdepodobné, že dielo sa podarí. Nebude tu ani Americká armáda, ani monopol našej armády. Budú aj civilné lety.

Bol a je to ťažký zápas. Plný zavádzania a vykrúcania sa. Plný arogancie hovorcov, ktorí si mysleli, že vidiecky novinár zhltne každú hlúposť. Zabudli, že som stará garda a som dostatočne tvrdý, aby som sa nedal.

Boli táraniny, boli vykrúcania sa, v tomto sa ako majster prejavil najmä minister obrany Jaroslav Naď. V decembri prvý raz jasne vyjadril možnosť civilných letov a teraz už má dokonca chuť spolupracovať s VÚC. Ponúka miesto v spoločnej komisii. A zhruba pred týždňom to potvrdil.

Spočiatku nič. len výhovorky a potom obrat. Tak sa to začalo aj s ministerstvom dopravy, ktoré bude mať za úlohu realizovať civilné lietanie. Aj tu je záujem o vstup VÚC do spoločnej komisie.

Prečo tá zmena, keď dovtedy žiadne argumenty nepomáhali? Písal som o nich a nechce sa mi už ich ani opakovať. Pripadám si ako papagáj.

Ľubomír Motyčka

Ľubomír Motyčka

Čert ber čo bolo. Čert ber aj ohováranie. Toto je prvý významný prelom vo vývoji budúcnosti letiska Sliač. VÚC má v rukách silnú zbraň.

Spomínate si, keď som prosil o zdieľanie? Nech to číta čo najviac ľudí. Nech malí a slabí ukážu svoju silu. A OĽaNO – ministerstvo obrany, aj SME RODINA – ministerstvo dopravy, majú problémy s preferenciami. Voliči sa strácajú akoby mali strany deravé vrecká. Je treba chytiť sa všetkého. A získavať si popularitu.

Mne je to jedno. Pre mňa je podstatné, že sa začínajú konkrétne rokovania fungovaní civilnej časti letiska po celkovej rekonštrukcii. Rovnako dôležité je nepopustiť, tlačiť ďalej na kompetentných. Pýtať sa, čo sa ďalej robí, aké sú konkrétne plány. A že táto vláda môže aj padnúť? To je jedno. Ich agenda ostane na stole tým, čo prídu po nich a my v tlaku neustúpime.

Pomoc v podobe každého zdieľania bola fantastická. Viem si predstaviť, ako by ma zainteresovaní najradšej roztrhli, keď na na Facebooku všade objavovali moje štipľavé články.

Ako prejav vďaky za stovky zdieľaní priatelia, sľubujem, že nepopustím. Nie je to volebná kortešačka, veď sa ani nič nechystá. Naozaj ďakujem. Neviem, či zo Sliača ešte poletím, mám svoj vek, ale aj orech a oskorušu som zasadil pre tých, čo prídu po mne…

Zdroj: Lenka Štepáneková a Ľubomír Motyčka, Foto: ilustračné