V tomto roku čaká účastníkov cestnej premávky niekoľko noviniek. Chodci idúci po ceste musia mať pri zníženej viditeľnosti na sebe reflexné prvky, na arogantných vodičov si posvietia neviditeľné policajné radary.
Po Novom roku vstúpili do platnosti zmeny v cestnom zákone. Rozšírila sa povinnosť chodcov idúcim po krajnici resp. po okraji vozovky mať za zníženej viditeľnosti reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev nielen mimo obce, ale aj v obci. „Tieto zmeny si vyžiadal aj vývoj dopravnej nehodovosti s ťažkými následkami pre chodcov, pričom možno povedať, že táto skupina účastníkov v cestnej premávke je najzraniteľnejšia,“ uviedla hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ v Banskej Bystrici Petra Vašková.
V prípade, že chodec nebude mať pri zníženej viditeľnosti povinné reflexné prvky, môže mu byť uložená bloková pokuta až do výšky 50 eur. Kvôli efektívnejšiemu a pozitívnejšiemu pôsobeniu na účastníkov cestnej premávky aj s ich ochranou pred následkami dopravných nehôd bude polícia v Banskobystrickom kraji opakovane vykonávať dopravno-bezpečnostné akcie.
Ďalšou novinkou v boji proti arogantným vodičom na slovenských cestách sú neviditeľné radary. Na 780 nových inteligentných autách pribudnú zariadenia schopné odfotiť každé vozidlo, ktoré v sledovanom úseku poruší pravidlá cestnej premávky. Majiteľ takéhoto vozidla potom dostane poštou domov alebo na firmu fotografiu z miesta činu aj s výzvou na zaplatenie pokuty.
Inteligentné policajné autá so špeciálnymi modulmi zachytia sedem najčastejších dopravných priestupkov (nedodržanie rýchlosti jazdy, nedovolené predchádzanie, otáčanie či cúvanie na zakázaných miestach, porušenie zákazu zastavenia, státia, vjazdu, odbočovania alebo ignorovanie dania prednosti v jazde). „Do budúcnosti sa počet inteligentných áut môže zvýšiť na dve tisíc. Tieto stáli vyše 40 miliónov eur, pričom 95 percent ceny tvorili eurofondy,“ povedal viceprezident Policajného zboru SR Ľubomír Ábel.
Okrem inteligentných automobilov bude mať dopravná polícia k dispozícii aj stacionárne radary. „Polícia má vytypovaných 1.100 najrizikovejších miest, kde by mohli byť umiestnené,“ dodal Ábel. Okrem uvedených dopravných priestupkov by časť zo stacionárnych radarov mala na cestách s vyššou frekvenciou kamiónov sledovať aj hmotnosť vozidiel.
Policajný viceprezident potvrdil, že pohyb inteligentných áut s mobilnými radarmi bude vodičom známy bude známy. „Uverejníme, v ktorom kraji a v koľkých okresoch budú jazdiť civilné autá s moderným technickým vybavením. Spresníme aj počet a značky týchto áut.“ Informovanie verejnosti budú mať na starosti hovorcovia jednotlivých krajských riaditeľstiev PZ.
Nový systém zasielania policajných fotografií a pokút poštou majiteľovi vozidla, ktorého vodič sa dopustil na ceste priestupku, spĺňa princíp objektívnej zodpovednosti platný už od júla minulého roka. Za motorové vozidlo a akékoľvek priestupky spôsobené ním je zodpovedný jeho majiteľ a nie vodič. Pokiaľ sa vyskytnú nezrovnalosti s vlastníctvom vozidla, dôkazné bremeno je na strane majiteľa.
Zdroj: Bystricoviny.sk

















