Čaká nás vyššia cestná daň z úžitkových vozidiel

SPRÁVY
1 /

Od prvého januára 2011 čaká podnikateľov a firmy, ktoré vlastnia úžitkové autá nad 3,5 tony alebo využívajú motorové vozidlo k podnikaniu, zvýšenie cestnej dane. Tá sa platí raz ročne a mala by postihnúť najmä menej ekologické autá.

cestna-danK zavedeniu tohto nepopulárneho opatrenia sa chystá sedem z ôsmich samosprávnych krajov, s výnimkou Trenčianskeho. Dôvodom sú nízke príjmy z podielových daní a niekde priam katastrofálny stav ciest v správe regionálnej samosprávy, na opravu a údržbu ktorých nezostáva v regionálnych rozpočtoch dostatok financií. Problémom je aj to, že po cestách nižšej triedy chodí po zavedení mýta viac nákladných vozidiel, ktoré ho takto v niektorých pararelných úsekoch regionálnych ciest obchádzajú.

Podnikatelia a firmy sú pochopiteľne proti, lebo po zavedení mýta im zvýšením cestnej dane ďalej stúpnu náklady, ktoré budú musieť premietnuť do cien tovarov a služieb. Otázkou zostáva, ako budú potom konkurencieschopní voči svojim kolegom z iných regiónov i z okolitých štátov, keďže sadzba cestnej dane je rozdielna v jednotlivých krajoch na Slovensku a zväčša vyššia ako v zahraničí.

Dopravcovia chcú, aby sa cestná daň v jednotlivých krajoch zjednotila.Kým sa nezjednotí, kraje riskujú, že dôjde k preregistrovaniu jednotlivých spoločností z vyššieho územného celku na iný„, povedal prezident Združenia autodopravcov Česmad Pavol Jančovič. Nevylučuje, že takýto pohyb medzi dopravcami sa udeje aj medzi susednými štátmi. „Zvýšenie dane z motorových vozidiel minimalizuje konkurencieschopnosť slovenských dopravcov. Už dnes je daň dvojnásobne väčšia ako v okolitých krajinách„, dodal. Nevylúčil podobný pohyb aj medzi štátmi.

Výraznejšie zľavy sa očakávajú pre ekologické vozidlá, ale aj tak to spolu s mýtom nebudú mať dopravcovia jednoduché. Rudolf Páleš z Únie autodopravcov Slovenska uviedol: „Na Slovensku sa nedávno zaviedlo mýto. V iných krajinách sa vtedy znižuje daň z motorových vozidiel.“ Či sa tak stane aj v slovenských regiónoch, zostáva síce otvorené, ale málo pravdepodobné. Rozhodnú o tom poslanci regionálnych zastupiteľstiev pri prijímaní všeobecne záväzných nariadení (VZN) svojich krajov.

Takto vyzerá cestná daň v roku 2010 (úžitkové autá s obsahom 1,5-2,0 l) a jej navrhované zvýšenie v jednotlivých krajoch:

Žilinský samosprávny kraj: 171,61 eura zvýšenie 5-15%
Trenčiansky samosprávny kraj : 139,41 eura zvýšenie 0%
Trnavský samosprávny kraj: 136,75 eura zvýšenie 10%
Bratislavský samosprávny kraj: 135,10 eura zvýšenie 5-15%
Košický samosprávny kraj: 132,78 eura zvýšenie 10%
Banskobystrický samosprávny kraj: 132,77 eura zvýšenie 5%
Nitriansky samosprávny kraj: 130,12 eura zvýšenie 10-13%
Prešovský samosprávny kraj: 129,45 eura zvýšenie 5%

Okrem Trenčianskeho samosprávneho kraja, kde sa cestná daň zvyšovať nebude, s najnižším zvýšením počíta práve náš Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK). Podľa hovorcu BBSK Petra Hajnalu návrh VZN uvažuje s 5%-ným navýšením cestnej dane pre rok 2011.V prípade vozidiel spĺňajúcich emisnú normu Euro 3 je sadzba oproti základnej znížená o 9,9 percenta a vozidiel spĺňajúcich emisnú normu Euro 4 a Euro 5 dokonca až o 20,1 percenta„, dodáva Hajnala.

V každom prípade sa podnikatelia a firmy v našom regióne musia pripraviť na zvýšenie nákladov za dopravu. Či a ako sa to prejaví vo zvýšení životných nákladov obyvateľov kraja a mesta Banská Bystrica, uvidíme až s odstupom času. Tie ovplyvní aj pripravovaný vládny úsporný balíček, takže budeme musieť pozornejšie otáčať každé zarobené euro.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)