Téma opráv rozbitých ciest po zime sa stala hitom dňa prakticky na celom Slovensku, Banskú Bystricu nevynímajúc. S opravami obrovského množstva výtlkov sa vďaka počasiu začalo u nás už minulý týždeň, ale ľudia si kladú otázku, či a kedy sa podarí zaplátať ten cestný „ementál“ v našom meste?
Na mestskej webovej stránke sa objavil pravidelne aktualizovaný plán opráv miestnych komunikácií na najbližší týždeň, pokiaľ to z technologického hľadiska dovolí počasie. Firma MIS postupne zapĺňa výtlky, ktoré sa musia najskôr vyfrézovať, očistiť a potom zaliať, horúcou asfaltovou zmesou. Keďže si ju pripravuje banskobystrická firma sama a vozí ju na vlastnými špeciálnymi autami, je lacnejšia, ako studená zmes.
V schválenom rozpočte mesta na rok 2013 je vďaka poslaneckému zvýšeniu o 100.000 eur na stavebné opravy ciest celkom 1,1 milióna eur. Keď si zrátame, že v meste máme 170 kilometrov miestnych ciest, na opravu 1 kilometra dáva Banská Bystrica zhruba 6 500 eur.
Primátor mesta Peter Gogola na facebooku odpovedá nahnevaným občanom, ktorí netrpezlivo čakajú na opravu výtlkmi zničenej cesty v ich volebnom obvode, takto: „Pochopte prosím, nedá sa robiť všetko, naraz a hneď. V každom prípade ďakujem, keď ma upozornite na konkrétne miesta, ktoré si vyžadujú opravu, lebo indícia typu ‚chodníky na našom sídlisku‘ je príliš všeobecná a nemôžem ju posunúť firme, ktorá rekonštruuje komunikácie, lebo všetky chodníky aj tak neopraví. To by stalo milióny…“
Slováci, ktorá prechádzajú Rakúskom, si nevdojak všímajú aj kvalitu miestnych ciest. Tie sa s tými našimi už dlhé roky nedajú porovnať, čo platí najmä počas zimy. Samozrejme, že aj v takej Viedni sa počas častých snehových zrážok a striedania mrazov s plusovými teplotami robia výtlky, ale vodič si to takmer nevšimne. Prečo asi?
Aj keď sa v mnohom Viedeň s Banskou Bystricou nedá porovnávať, predsa len sa skúsme pozrieť na financie a systém práce samosprávy s cestármi v Rakúsku. Platí, že vo Viedni majú v rozpočte na opravu 2 763 km miestnych komunikácií 25 miliónov eur, čo je zhruba 10 000 eur na kilometer.
Ale nie je to len o peniazoch. Kým vo Viedni vidíte po zaplátaných výtlkoch len tmavší asfalt, u nás sú to veľké záplaty a niektoré menšie diery na mestských cestách budú strašiť vodičov ešte dlho. Ten rozdiel totiž tkvie aj v organizácii práce a každodennom nasadení zodpovedných ľudí v meste na riešenie daného problému. Redaktorka SME Miriam Zsilleová priniesla zaujímavú reportáž z rakúskej metropole, ktorá to dokazuje.
Profesionálny viedenský šofér Manfred tvrdí, že počas tejto zimy pribúdali diery na cestách rýchlejšie, ako inokedy: „V niektorých častiach Viedne sa jazdilo veľmi zle. Za pár dní to však opravili. V mobile mám číslo, na ktoré Viedenčania hlásia výtlky, ale zatiaľ som ho nestihol použiť. Než som sa k tomu dostal, už ho opravili,“ povedal Manfred pre SME.
Obyvatelia Viedne hlásia poškodené úseky ciest cez internet alebo na špeciálne číslo zákazníckeho centra magistrátu. Mesačne tam registrujú stovky nahlásení. „Snažíme sa provizórne uzavrieť výtlky do 24 hodín, aby sme minimalizovali nebezpečné zóny a garantovali bezpečnú dopravu,“ tvrdí Matthias Holzmüller z viedenského magistrátu.
V zimnej sezóne, ktorá trvá do konca marca, sa výtlkmi vo Viedni zaoberá 40 úradníkov a v teréne pracuje 35 cestárov, ktorí majú k dispozícii 11 asfaltovacích strojov so studenou zmesou a valcom. Poškodené miesto vyčistia a zalejú studenou zmesou asfaltu, ktorý nemusí dlho tvrdnúť a už po niekoľkých minútach sa dá po ňom jazdiť.
Na rušných cestách však takáto záplata nevydrží toľko, čo horúca zmes. Preto sa pri veľkých výtlkoch alebo na veľmi frekventovaných cestách používa horúci asfalt z izolovaných kontajnerov. Ten sa musí spracovať pri teplote 160°C a na miesto použitia sa dodáva v špecializovaných vozidlách. Na menšie opravy výtlkov je podľa Rakúšanov použitie horúcej asfaltovej zmesi neekonomické.
Hoci opravy ciest v Rakúsku aj počas zimných mesiacov pod kontrolou miestne samosprávy a na naše pomery je kvalita opráv výtlkov neporovnateľná, i tam zaznievajú hlasy o tom, že ak sa nezvýši rozpočet na opravu a údržbu ciest, ich stav sa bude zhoršovať a preto treba neustále nové investície do cestnej infraštruktúry.
To vieme aj my v Banskej Bystrici, ale nebyť poslancov, tak v tohoročnom mestskom rozpočte chcelo vedenie našej samosprávy ušetriť na opravách brutálne zničených miestnych komunikácií 100 000 eur. Pritom podľa primátora Gogolu máme ambíciu stať sa významných centrom cestovného ruchu v stredoeurópskom priestore. Viedeň ním už dávno je, napriek tomu nepodceňujú rýchlu opravu ciest v každom ročnom období, lebo okrem domácich obyvateľov jazdia po nich aj milióny turistov.
Zdroj: Bystricoviny.sk; SME

















