Kamióny nebudú blokovať cesty ani v Banskej Bystrici, vláda hľadá s autodopravcami kompromisné riešenie

SPRÁVY
15 /

Od 7. januára blokujú niektoré slovenské cesty a hraničné priechody kamióny členov Únie autodopravcov Slovenska (UNAS). Najväčšie združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia zvolilo formu vyjednávania s vládou o lepších podmienkach pre autodopravcov.

Kamionisti z únie dopravcov blokujú viacero ciest na Slovensku

UNAS pokračuje v celoštátnej protestnej akcii proti podmienkam podnikania v cestnej doprave, vrátane blokovania ciest a hraničných priechodov. Takýmto spôsobom tlačia na zníženie dane z motorových vozidiel o 50 % a pozastavenie výberu mýta do vyriešenia záverov správy Najvyššieho kontrolného úradu SR o prevádzke elektronického mýtneho systému.

Okrem Oravy, Košíc a Bratislavy blokovali kamionisti aj Ružomberok a hraničné priechody do Maďarska, Česka a Poľska. Pokiaľ nebudú splnené ich podmienky, je UNAS rozhodnutá blokovať celé Slovensko a vyhlásiť generálny štrajk.

Banskej Bystrici sa tento protest zatiaľ vyhol, ale na sociálnych sieťach sa už objavili vyhrážky, že v pondelok 13. januára  popoludní sa  niektorí z miestnych autodopravcov aktívne pripoja k štrajku odstavením kamiónov medzi McDonaldom a kruhovým objazdom pri Europa SC.

„Nebudeme blokovať cestu. Zlodeji, ktorí nás k štrajkovaniu donútili, aj tak by obmedzení neboli a dotklo by sa to len bežných ľudí. Chceme aby nás bolo vidieť, sme tu a nemienime sa ďalej prizerať ako sa rozkrádajú peniaze nás všetkých. Stáť budeme v ľavom pruhu z troch, ktoré tu sú,“

napísal Peter Jombík na portáli kamionisti sk-cz.

ČESMAD chce rokovať s ministerstvom financií a dopravy

Rešpektované združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia sa po spoločnom rokovaní s ďalšími dopravcami a zástupcami Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) v sobotu v Banskej Bystrici zhodlo na kompromise, ktorý však neuzatvárajú definitívne.

Prezident ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič po rokovaní povedal:

„ČESMAD Slovakia podporuje kolegov z UNAS v požiadavke znížiť o 50 % daň z motorových vozidiel. Tých 50 % je rozdiel medzi 37,5 percentami, ktoré požadujeme my, ale podporujeme kolegov, lebo je to logická požiadavka, aby sme sa takto plus – mínus zrovnali s okolitými krajinami, čo sa týka výšky sadzieb dane z motorových vozidiel.“

Ďalšou požiadavkou je odstránenie anomálie v podobe zdaňovania vreckového a treťou sú zľavy na mýto už od prvého kilometra. Tieto tri požiadavky chce ČESMAD Slovakia naďalej koordinovať s kolegami z UNAS a ak to takto zostane, mohli by sa dopravcovia stiahnuť z ulíc.

„My v každom prípade dnešným dňom vstupujeme do výstražného štrajku a očakávame, že v najbližších dňoch budú prebiehať rokovania hlavne s ministerstvom financií a v druhom prípade s ministerstvom dopravy, kde už v pondelok máme termín. Ak by to takto bolo a podarilo sa v týchto intenciách dohodnúť sa súčasnou vládou, respektíve s poslancami v parlamente 21. januára, tak to môžem označiť za istý kompromis vo vzťahu k cestným dopravcom.“

Výzva slovenského premiéra

Premiér Peter Pellegrini vyzýva organizátorov protestov i tých, ktorí svojimi nákladnými vozidlami blokujú cesty na Slovensku, aby z nich odišli a vrátili sa za rokovací stôl:

„Rokovací stôl u ministra financií je otvorený. Čaká na to, aby sa za múrmi ministerstva viedla odborná diskusia. Ale nikto si nemôže postaviť svoje podmienky, z ktorých nemieni cúvnuť. Nikto nemôže bohapusto vydierať štát len preto, že sa mu nepozdávajú daňové sadzby, ktoré musí platiť za motorové vozidlá.“

​Pellegrini poukázal na to, že tieto aktivity sú reprezentované zatiaľ len časťou autodopravcov, pričom slovenskí dopravcovia sú združení aj v iných reprezentatívnych organizáciách, s ktorými štát permanentne rokuje.

Daň z motorových vozidiel, ktorú platia nielen kamionisti, ale aj firmy s osobnými autami na podnikanie, sa nemenila posledné dva, tri roky. Jej výšku sa štát rozhodol zjednotiť výber dane z motorových vozidiel, ktorú predtým vyberali jednotlivé samosprávne kraje v rôznej výške.

Výšku dane pritom určil na základe jej najnižšej úrovne spomedzi krajov. Pre premiéra je zaujímavé, prečo niekto o výške dane z motorových vozidiel nerozprával pred rokom či dvomi, ale začína to kritizovať 50 dní pred parlamentnými voľbami.

Podľa Pellegrinho únia autodopravcov ohlásila štrajk napriek tomu, že diskusie s ministrami dopravy aj financií prebiehajú. Považuje za zvláštne, že aj napriek vôli rokovať a ponúknuť určité zníženie daní z motorových vozidiel sa títo dopravcovia nesnažia uvoľniť cesty.

„Naďalej obťažujú slovenských občanov. Obťažujú tých, ktorí sa potrebujú dostať domov. Robia si z občanov Slovenska rukojemníkov. ČESMAD je ochotný rokovať a pristúpiť na niektoré riešenia, ktoré vláda ponúka. Naopak, táto druhá skupina ľudí, ktorí reprezentujú jeden výsek prepravcov, si chce z toho robiť viac politiku ako riešiť skutočné problémy. Nech rokujú týždeň, dva, tri aj mesiac do úmoru, kým dohodnú nejaký kompromis, ale nech prestanú blokovať cesty, ohrozovať životy občanov a ekonomiku. Nech sa vrátia k forme štrajku, ktorý je prijateľný a garantovaný v ústave,“

zdôraznil Peter Pellegrini.

Ministri sú pripravení ďalej rokovať, k premiérovi sa pridal policajný prezident

Ministerstvo financií ponúka autodopravcom zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel pre kamiónovú dopravu v priemere o 12,5 percenta. Zároveň prepočíta, aký dosah na rozpočet by malo zrušenie zdaňovania vreckového pri zahraničných pracovných cestách.

V prípade minimálneho vplyvu predloží rezort financií tento návrh spolu so znížením cestnej dane na januárovú schôdzu Národnej rady SR. S pozastavením výberu mýta sa vzhľadom na rozbehnutý systém a vypísané výberové konanie podľa ministerstva dopravy nateraz počítať nedá.

Podľa premiéra Petra Pellegriniho každý má  právo vyjadriť svoj názor aj štrajkovať, len by si mal vybrať vhodnú formu. Žiada protestujúcich autodopravcov, aby nechali kamióny na parkoviskách a sadli si za rokovací stôl. Ak budú ďalej pokračovali v týchto aktivitách na slovenských cestách, budú musieť niesť aj zodpovednosť za následky v prípade, že spôsobia nejaké škody.

„Nebudem mať nič proti tomu, ak aj pred Úradom vlády na Námestí Slobody štrajkujúci budú vyjadrovať svoj postoj aj mesiac. Nikto im nezabráni. Ale chcem ich vyzvať, aby prestali blokovať cesty, hraničné priechody, dovoz tovarov do slovenských firiem, pretože tie začínajú pociťovať už problém s dodávkou tovaru. Blokáciou ciest môžu vážne ohrozovať aj životy ľudí,“

dodal Pellegrini.

K premiérovej výzve sa pridal aj policajný prezident Milan Lučanský:

„Polícia je tu na to, aby ochraňovala životy, zdravie a majetok občanov. Nemôžeme dovoliť, aby sa napríklad rodiaca žena nemala ako dostať do nemocnice, keď ju manžel vezie, pretože sú zablokované cesty.“

V tejto súvislosti Lučanský žiada vodičov kamiónov, aby neblokovali cestnú premávku, pretože polícia bude musieť pristúpiť k sankciám a v prípade potreby pristúpi aj k odtiahnutiu vozidiel.

Vláda bude rokovať s autodopravcami, keď ich autá prestanú blokovať dopravu

V pondelok dopoludnia sa premiér Peter Pellegrini vôli blokovaniu ciest a hraničných priechodov autodopravcami zo združenia UNAS stretol s ministrami hospodárstva, financií, dopravy, vnútra a policajným prezidentom.

Peter Pellegrini po rokovaní vyhlásil:

„Blokovanie hraničných prechodov a ciest časťou slovenských autodopravcov je neprípustné. Kamionisti si berú slovenských občanov za rukojemníkov, ohrozujú ich bezpečnosť i prácu tých ľudí, ktorí pracovať chcú. Na dnešnom stretnutí s viacerými príslušnými ministrami i policajným prezidentom sme sa zhodli v tom, že sme pripravení s autodopravcami rokovať, no až vo chvíli, keď blokujúce autá zmiznú z ciest.“

Ďalej dodal:

„Opäť si však kladiem otázku – čo je skutočným cieľom štrajku? Cestná daň, ktorú časť autodopravcov ultimatívne požaduje znížiť, sa nemenila od roku 2015. Kde boli protestujúci napríklad vtedy, keď sa prijímal tohtoročný štátny rozpočet a podobné otázky sa dali otvoriť? Ich aktuálna protestná akcia nie je z právneho hľadiska štrajkom a päťdesiat dní pred voľbami silno zapácha politikou.“

Ako povedal minister hospodárstva Peter Žiga, niektoré veľké firmy z automobilového či ťažkého priemyslu už hlásia problémy s každodenným zásobovaním systémom  just in time, čo môže vyvolať škody či dočasné zastavenie výroby.

Blokády ciest či hraničných priechodov, ktoré sú súčasťou štrajkovej pohotovosti autodopravcov Slovenska, môžu podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) ovplyvňovať mnohé firmy. Tie začínajú hlásiť prvé problémy s dodaním tovaru.

„Pokiaľ nebudeme schopní expedovať výrobu a nebodaj by sme boli nútení prerušiť výrobu v niektorých podnikoch, tak potom tie dôsledky budú naozaj veľmi vážne na ekonomiku a na celé hospodárstvo,“

informoval v pondelok viceprezident AZZZ Rastislav Machunka.

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení rešpektuje štrajkovú pohotovosť autodopravcov Slovenska, avšak nestotožňuje sa s nátlakovými aktivitami Únie autodopravcov Slovenska ako formou na riešenie požiadaviek autodopravcov.

Štrajkujúci autodopravcovia v pondelok od rána blokovali pre kamióny hraničné priechody Trstená, Medveďov, Slovenské Ďarmoty, Šahy, Makov, Svrčinovec a cestu v Krásne nad Kysucou v smere do Čadce, dopravu riadia policajti.

Popoludní reagovali na slová premiéra. Zástupca Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala informoval médiá, že uvoľnili všetky blokované úseky ciest vrátane hraničných priechodov.  Tak sa mohli začať premiérom avizované rokovanoa s autodopravcami o problémoch, ktoré nastolili. Situáciu budeme ďalej sledovať a informovať Vás o aktuálnom stave.

Hľadanie kompromisu autodopravcov s vládou

Po rokovaniach predsedu vlády a jeho ministrov s autodopravcami sa našlo kompromisné riešenie problémov, kvôli ktorým časť autodopravcov štrajkovala a svojimi kamiónmi od 7. januára blokovali  cesty a hraničné priechody..

Premiér Peter Pellegrini po rokovaní s autodopravcami informoval, že vláda je v najbližších dňoch pripravená vypracovať spolu s dopravcami úpravu poskytovania zliav z diaľničného mýta tak, aby boli zvýhodnení domáci dopravcovia, a nie zahraniční.

Minister dopravy Árpád Érsek zároveň prizval predstaviteľov autodopravcov do pracovnej skupiny, ktorá bude mať za úlohu definovať lepšie a férovejšie podmienky pre štát v ďalšom fungovaní mýtneho systému po skončení zmluvy s aktuálnym poskytovateľom služby.

„Najdiskutovanejšou témou bolo požadované zníženie dane z motorových vozidiel. Pripomínam, že jej výška sa nemenila od roku 2015, kedy sa zjednotila pre celé Slovensko na najnižšej sume z dovtedajších sadzieb jednotlivých samosprávnych krajov. Je však pravdou, že napriek tomu je najvyššia v rámci regiónu a pre dopravcov predstavuje pomerne veľkú záťaž. Minister financií je preto pripravený hľadať takú alternatívu, aby prepravné firmy ostávali na Slovensku a neregistrovali svoje vozidlá kvôli vyšším daniam v iných štátoch,“

upresnil Peter Pellegrini.

Daň sa platí spätne za predchádzajúci rok, preto je dostatok času na prípravu príslušnej legislatívy, aby boli zmeny platné už pre rok 2020. Vláda je pripravená schváliť ju do konca volebného obdobia s cieľom pokračovať v týchto zmenách aj po voľbách.

„Daň chceme upraviť diferencovane, aby sme čo najviac podporili ekologické vozidlá, spĺňajúce najprísnejšie emisné normy. Som rád, že napriek niekoľkodňovej blokácii slovenských ciest je už na nich pokoj a poriadok a že sme dospeli ku kompromisu a dohode. Dôležitý je výsledok a ten je na dobrej ceste,“

uzavrel diskusiu s autodopravcami predseda vlády.

Zdroj: (tom) a SITA, Foto: ilustračné