Slovenské centrum dizajnu v spolupráci s Ministerstvom kultúry SR a za spoluúčasti Ministerstva hospodárstva SR a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR vypísali nový, v poradí už 9. ročník súťaže Národná cena za komunikačný dizajn 2016.
Národná cena za komunikačný dizajn 2016
Po prvýkrát v histórii bude súťaž venovaná výlučne hodnoteniu, oceňovaniu a propagácii rôznych oblastí komunikačného dizajnu. Súťaž je určená grafickým dizajnérom, grafickým štúdiám, reklamným agentúram, klientom a študentom grafického dizajnu a príbuzných disciplín. O získanie ocenenia je možné uchádzať sa v kategóriách profesionálny, študentský a experimentálny komunikačný dizajn.
Organizátori prinášajú v tomto ročníku niekoľko zmien, ktoré sa týkajú podrobného zadefinovania a vymedzenia predmetu súťaže v súťažných podmienkach, čo umožní prihlásiť široké spektrum prác z oblasti komunikačného dizajnu. Prihlasovanie prác bude výlučne online, s čím súvisí aj nový prístup k hodnoteniu, ktoré bude dvojkolové. V 1. kole posúdi medzinárodná porota online zaslanú dokumentáciu, na základe ktorej vyberie na hodnotenie práce do 2. kola, kde určí víťazov.
Podmienky súťaže
Online prihlasovanie do súťaže je možné na adrese www.scd.sk v čase od 12. 1. 2016 – 29. 2. 2016. Súťaž sa definitívne vyhodnotí v apríli 2016. Po ukončení práce poroty bude v priestoroch galérie Satelit a galérie v podkroví Slovenského múzea dizajnu v Hurbanových kasárňach nainštalovaná výstava prác, ktoré na základe rozhodnutia poroty postúpili do druhého kola.
Pôjde o prvú a doteraz najväčšiu prehliadku komunikačného dizajnu, čo však samozrejme závisí od počtu a kvality prihlásených prác. Výstavu sprístupnia odbornej a širokej verejnosti ešte pred vyhlásením výsledkov od 28. apríla.
V čase od 28. 4. do 26. 5. 2016 budú môcť návštevníci vybrať svojho favorita na udelenie Ceny verejnosti, ktorej súčasťou bude aj výsledok hlasovania na internete. Svoju cenu udelia aj zástupcovia médií. Všetky ceny sa budú odovzdávať na slávnostnom vyhlásení výsledkov 27. mája 2016.
Organizátori plánujú pozvať na slávnostné odovzdávanie cien niekoľko významných hostí. K výstave organizátori vydajú katalóg, a víťazov prestavia v časopise Designum 2/2016. Úplné znenie súťažných podmienok poskytne záujemcom Slovenské centrum dizajnu Bratislava, alebo sú dostupné na internetovej adrese www.scd.sk.
Predmet súťaže
Ide o hodnotenie komunikačného dizajnu chápaného ako nástroje, procesy, výsledky, princípy a technológie tvorby určené na sprostredkovanie informácie. Zahŕňa širokú škálu diel od jednotlivého produktu po komplexné komunikačné systémy a procesy tvorby:
– Logotyp, korporátna identita, komunikačná kampaň
– Tvorba a použitie písma
– Knižný dizajn a vydavateľská činnosť
– Ilustrácia v kontexte komunikačného dizajnu
– Multimediálny dizajn v kontexte komunikačného dizajnu
– Vizuálna komunikácia v priestore
– Experimentálne projekty v kontexte komunikačného dizajnu
Súťažné kategórie
Profesionálny komunikačný dizajn – produkty komunikačného dizajnu pre konkrétneho klienta v súlade s predmetom súťaže.
Študentský komunikačný dizajn – semestrálne alebo záverečné práce v bakalárskom, magisterskom alebo doktorandskom stupni štúdia, ktoré vznikli vo vysokoškolských inštitúciách v SR s vyučovaním komunikačného dizajnu a súvisiacich odborov alebo počas študijnej stáže v zahraničí v súlade s predmetom súťaže.
Experimentálny komunikačný dizajn – experimentálne projekty v kontexte komunikačného dizajnu v súlade s predmetom súťaže.
Zdroj: scd.sk, Foto: NCKD 2015