Podľa vyjadrení ministerstva dopravy sa v budúcoročnom rozpočte zníži podpora štátu regionálnym letiskám. Dotkne sa to aj Sliača.
Predbežný návrh štátneho rozpočtu na rok 2014 počíta s výrazne nižšou podporou prevádzky regionálnych letísk, ktorá vykazuje vysoké náklady a nízke prepravné výkony. Najhoršie na tom je letisko Žilina, ale dotkne sa to aj Sliača. „Uvidíme, ako to celé dopadne, ale pravdou je, že rozpočet v takomto stave môže znamenať pre niektoré regionálne letiská zánik,“ uviedol minister dopravy Ján Počiatek pre agentúru SITA.
Bystrický župan Vladimír Maňka v reakcii na ministrove slová vyhlásil, že keď bude potrebné zachovať prevádzku a súčasný rozvoj letiska Sliač, Banskobystrický samosprávny kraj je pripravený prevziať ho do svojho majetku.
„Letisko Sliač má najmenšie náklady v prepočte na jednu prepravenú osobu zo všetkých regionálnych letísk na Slovensku a je v takej fáze rozvoja, že v roku 2015 by sa malo dosiahnuť vyrovnaný hospodársky výsledok a nebude už potrebovať dotácie. Dovtedy to musíme riešiť tak, aby sme to nezabrzdili alebo nevrátili niekde naspäť. Budem robiť všetko preto, aby letisko Sliač vo svojom rozvoji ďalej pokračovalo tak, ako teraz,“ dodal Maňka.
Pred dvomi rokmi bývalé vedenie ministerstva dopravy deklarovalo bezodplatný prevod akcií regionálnych letísk na samosprávne kraje a mestá. Teraz je štát 100-percentným vlastníkom akcií spoločnosti Letisko Sliač a.s., kým pred rokom 2010 mal v nej cez ministerstvo obrany 67,053 % akcií, BBSK 16,792 % a mesto Zvolen 15,975 %.
Podľa vízie BBSK na sliačskom letisku popri armáde a civilnej leteckej doprave mohla v budúcnosti fungovať aj letecká nákladná doprava, k čomu sú už vypracované projektové štúdie a prebiehajú rokovania s potenciálnymi investormi. To sa týka aj hľadania leteckého dopravcu pre pravidelnú leteckú linku zo Sliača do sveta, ktorú v minulosti zabezpečovali ČSA. Parametre zrekonštruovanej pristávacej a odletovej plochy letiska sú také, že tu môžu pristávať aj najväčšie lietadlá na svete (napríklad vlani na SIAF to bol obrí bombardér B-52).
Vlani na Sliači otvorili nový odletový terminál. Z neho nastupujú cestujúci na charterové dovolenkové lety do Bulharska a Turecka. Podľa župana Maňku je pre celý región dôležité, aby letisko žilo: „Chceli by sme, aby tu nastúpila aj pravidelná letecká linka, k čomu máme novú odletová halu s kvalitnou pristávacou dráhou a modernou zabezpečovacou technikou. Ľudia, ktorí robia po svete biznis, vnímajú existenciu regionálneho letiska v danom regióne ako základnú infraštruktúru. Ak existuje, tak oni sa potom rozhodujú, či do toho regiónu prídu, či tu vytvoria nový podnik a nové pracovné miesta.„
Fungovanie letiska Sliač je dôležité aj pre rozvoj cestovného ruchu. Preto BBSK, napriek napätej ekonomickej situácii samospráv, robí všetko preto, aby strategická letecká doprava z nášho regiónu neodišla.
Zdroj: Bystricoviny.sk

















