Zavedenie mýta pre nákladnú dopravu na cestách I.triedy viedlo niektorých autodopravcov k využívaniu súbežných bezplatných trás na cestách II. a III. triedy vedúcich cez viacero obcí. To vyvolalo u správcov týchto komunikácií značnú nevôľu, pretože v rozpočtoch samospráv na opravu zničených ciest niet peňazí nazvyš.
Neúnosnú situáciu so stavom ciest v Banskobystrickom samosprávnom kraji zaťažených ťažkou tranzitnou nákladnou dopravou sa vedenie župy rozhodlo riešiť rokovaním s dopravcami ČESMAD a UNAS. Hrozí, že samosprávy nevpustia ich nákladné autá na svoje cesty. Výsledkom rokovaní je zatiaľ dohoda o zákaze tranzitu na súbežných komunikáciách s cestami I.triedy.
Banskobystrický župan Vladimír Maňka navrhuje také legislatívne zmeny, ktoré zabezpečia uzavretie asi 400 kilometrov ciest II. a III. triedy vedúcich cez obce pre kamióny nad 12 ton, aj so zvýšením pokút za porušenie takéhoto zákazu. Riešením by bolo aj postavenie mýtnych brán a spoplatnenie jazdy ťažkých nákladných áut po týchto úsekoch. Navrhované obmedzenia pre autodopravcov by v rámci legislatívneho procesu mohli vojsť do platnosti začiatkom budúceho roka.
Predtým chce krajská samospráva monitorovať pohyb kamiónov po cestách II. a III. triedy, ktoré spravuje. „Na tomto sme sa zatiaľ zhodli s dopravcami. Zrátajme to a uvidíme, ktoré zmeny budú najlepšie,“ uvádza pre SME župan Vladimír Maňka.
Autodopravcovia nesúhlasia so zákazom jazdy nákladných áut pre niektoré úseky ciest II. a III. triedy súbežné s cestami I.triedy zaradeným do mýtneho systému, pretože by to pre nich znamenalo jednotlivé obchádzky v desiatkach kilometroch spojené s neúmerným zvýšením dopravných nákladov.
„Tam, kde sa nevieme zhodnúť na zákazoch, chce župa úseky spoplatniť mýtom. Veľa kompromisov sa nám zatiaľ nepodarilo uzavrieť,“ konštatuje zástupca Únie autodopravcov Slovenska Juraj Rosa. Podľa neho presun nákladnej dopravy len na cesty I.triedy, ktoré tiež vedú cez obce a mestá, spôsobí ich rýchlejšie opotrebovanie a zvýšené náklady štátu na ich údržbu.
Rokovania zástupcov BBSK s autodopravcami budú pokračovať. Podľa vedúceho oddelenia cestnej infraštruktúry Úradu BBSK Petra Homolu niektoré cesty II. triedy sú prirodzenými skratkami, takže v týchto prípadoch budú hľadať kompromisné riešenie. Inde to chcú riešiť jednotnou legislatívnou zmenou.
Zdroj: Bystricoviny.sk; foto: www.sxc.hu

















