Už počas tohto leta sa mala spustiť akcia na zvýšenie bezpečnosti a ohľaduplnosti na cestách pod názvom „Radar“. Kvôli chýbajúcej technike sa však musí odložiť. To ešte neznamená, že cestní piráti si môžu na cestách aj v Banskej Bystrici robiť, čo chcú.
Nové radary mali byť počas prázdnin nasadené na 150 rizikových úsekoch ciest po celom Slovensku. 80 bude stálych a 70 radarov bude polícia nasadzovať podľa aktuálnej dopravnej situácie. Ministerstvo vnútra však na nákup potrebnej techniky musí najskôr vypísať obchodnú súťaž.
Policajné radary budú vybavené kamerovým záznamom, čo má policajtom uľahčiť vyrubovanie pokút na základe videodôkazu. Podľa policajného viceprezidenta Ľubomíra Ábela sa to do júla pravdepodobne nestihne. „Je to proces, ktorý nevieme z časového hľadiska odhadnúť. Predpokladám, že služba sa bude musieť najprv vysúťažiť, čo je záležitosť ministerstva,“ povedal pre Pravdu.
Zatiaľ posledná novela zákona o cestnej premávke priniesla „pravidlo objektívnej zodpovednosti“. Podľa neho môžu policajti pokutovať vodičov za dopravné priestupky aj na základe kamerového záznamu z radaru. To malo od júla znížiť nehodovosť na cestách a zároveň uľahčiť doterajšie časté dohadovanie sa vinníkov s policajtmi. Podľa novely za priestupok už zodpovedá majiteľ vozidla.
Zatiaľ chýbajúce zariadenia budú obsahovať nielen merače rýchlosti, ale aj informačné systémy potrebné na spracovanie získaných údajov, ich analýzu s následnou identifikáciou dopravného priestupku zodpovednej osoby. Ministerstvo vnútra chce okrem 150 radarov kúpiť aj 50 PDA zariadení, ktoré dokážu zachytiť prejazd križovatky na červenú. Celkovo by malo ísť o investíciu vo výške 5,9 milióna eur.
Okrem toho bude potrebné nakúpiť telekomunikačnú a bezpečnostnú infraštruktúru na prenos údajov do informačného systému objektívnej zodpovednosti za ďalších 1,26 milióna eur. Zatiaľ polícia robí skúšobné testovanie novej radarovej techniky na 103.kilometri D1 pri Novom Meste nad Váhom.
Nový informačný systém dopravný priestupok sám vyhodnotí, k poznávacej značke majiteľa vozidla priradí výzvu na zaplatenie pokuty odošle mu ju. To by malo značne odbremeniť policajtov od administratívnej práce, ktorú mali doteraz s dopravnými priestupkami. Systém objektívnej zodpovednosti majú aj v Čechách, Maďarsku i Rakúsku. Podľa ich skúseností sa nielen odbúralo naťahovanie sa majiteľov vozidiel s policajtmi pri priestupkoch, ale klesla aj nehodovosť na cestách, lebo vodiči si dávajú väčší pozor.
Na Slovensku by sa uplatnenie videozáznamu z radarov k uplatneniu pokuty za dopravný priestupok v novom informačnom systéme malo týkať len týchto vybraných porušení:
– rýchlosť jazdy od 15 do 798 eur
– zákaz predchádzania za 249 eur
– zákaz otáčania alebo cúvania za 99 eur
– zákaz zastavenia alebo státia za198 eur
– zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy za 99 eur
– príkaz značky „Stoj, daj prednosť v jazde“ alebo signál so znamením „Stoj“ 300 eur
– hmotnosť vozidla od 99 do 798 eur
– prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané za 300 eur
Aj keď sa akcia „Radar“ odkladá, polícia sa pozerá na dopravné priestupky a trestá aj bez videozáznamov. To platí aj v Banskej Bystrici, kde vás kdekoľvek poľahky zmerajú pri prekročení povolenej rýchlosti a zatiaľ po starom vám vyrúbia pokutu aj za iný spáchaný priestupok. Teraz sa môžete ešte nejako dohadovať, ale po zavedení nového informačného systému do praxe to už asi nebude možné.
Zdroj: Bystricoviny.sk