1. júla začnú stavať severný obchvat

SPRÁVY
10 /

Začiatok výstavby severného obchvatu sa blíži, mala by začať v prvý prázdninový deň. Tento termín však ohrozuje hospodárska kríza.

Keď vlani zaradila vláda SR severný obchvat Banskej Bystrice medzi prioritné verejno-súkromné partnerstvo – teda PPP projekty (Public Private Partnership), zaplesalo srdce väčšiny Banskobystričanov. Konečne sa podarí odkloniť niekedy až nenormálne zaťaženú cestu I/66 popri Hrone v smere Banská Bystrica – Brezno osobnou a najmä nákladnou dopravou ponad mesto a spojiť ju z cestou I/59 na Donovaly a Ružomberok.

V tendri na rýchlostnú komunikáciu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec a banskobystrický obchvat zvíťazilo konzorcium spoločností Vinci Consessions a ABN Amro, ktoré sa združili vo firme Granvia. Tá má prefinancovať celú výstavbu týchto cestných úsekov za 930 miliónov eur a prevádzkovať ďalších 30 rokov za 1,5 miliardy eur. Globálna finančná a hospodárska kríza však negatívne zasiahla aj tieto projekty, konkrétne ich financovanie. Do konca júna by podľa zmluvy so štátom mal súkromný investor preukázať pripravenosť na financovanie. Nedá sa však vylúčiť, že sa to v tejto zložitej finančnej situácii na bankovom trhu napokon konzorciu nepodarí. Preto sa Národná diaľničná spoločnosť chce poistiť a pripravuje vyhlásenie novej medzinárodnej súťaže v Úradnom vestníku EÚ.
Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v tejto situácii štát uvažuje aj o využití eurofondov vrátane pomoci zo štátneho rozpočtu aj za cenu toho, že sa výstavba o niečo oddiali. Túto dôležitú investíciu nechce pustiť z rúk, rovnako ako mesto Banská Bystrica, ktoré je zaťažené nákladnou dopravou prakticky hneď pri svojom historickom centre.

Na severnom obchvate sa dokonca už začali prípravné práce výrubom stromov v Šalkovej, ktoré stoja v plánovanej trase. Tá by mala viesť potom odklonom z hlavnej cesty na Brezno pri bývalej cementárni cez Bánoš popri železničnej trati až do Kostiviarskej a tam sa napojí na ďalší hlavný cestný ťah I/59 na Donovaly (viď celková situácia v obrazovej prílohe).

severny_obchvat_bbystrica2

Banskobystričania a najmä motoristi si už určite všimli, že medzitým sa firme Strabag podarilo dokončiť tzv. malý severný obchvat spájajúci sídlisko Sásová cez Kostiviarsku s trasou Banská Bystrica-Donovaly. Ten sa ešte prepojkou k železničnému mostu napojí na cestu do Sásovej.  Dúfajme, že nás optimizmus neopustí a do konca júna sa dobrá vec predsa len podarí. Bystricoviny.sk vás budú aktuálne informovať o vývoji situácie.

obchvat

Obe stavby spolu súvisia a riešia problém kamiónovej dopravy predovšetkým v smere na Brezno, kde sa pripravuje veľký priemyselný park v Rohoznej. Táto časť by mala byť podľa pôvodných plánov dostavaná do roku 2010. Podľa zámerov ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií bude následne od severného obchvatu Banskej Bystrice pokračovať štvorprúdová cesta I/66 cez Hiadeľské sedlo do Ružomberka.

Zdroj: Bystricoviny.sk (MM), prospekt: banskabystrica.sk