Podujatia Hudobného átria v mesiaci jún sú venované kľúčovým osobnostiam slovenskej hudobnej scény, ktoré mali v druhej polovici 20. storočia zásadný vplyv na formovanie domácej hudobnej tvorby. MOMENTKY slovenskej hudobnej scény ponúkajú prehliadku tvorby Mariána Vargu, Deža Ursinyho, Pavla Hammela, Jara Filipa, skupín Collegium Musicum, Prúdy, Fermáta a ďalších. Zároveň sú poctou hudobníkovi a filmárovi Dežovi Ursinymu k 30. výročiu jeho úmrtia.
V rámci podujatia ponúkneme nahliadnutie do tvorby spomínaných osobností prostredníctvom filmových dokumentov, zvukových nahrávok a zaujímavých hudobných publikácií. Pozrieť si môžete dokumentárny film scenáristu a režiséra Petra Krištúfka Momentky (2008), ktorý mapuje život a tvorbu Deža Ursinyho, jednej z najväčších osobností slovenského hudobného života.
Film ponúka výpovede ľudí, v ktorých počas svojho života Dežo Ursiny zanechal hlbokú stopu. V dokumente vystúpi jeho dvorný textár a básnik Ivan Štrpka, hudobníci Marián Varga, Andrej Šeban, Fedor Frešo, Radek Pastrňák zo skupiny Buty, ale aj hudobný producent Pavel Daněk, český hudobný kritik Jiří Černý, priateľky a priatelia, synovia Jakub a Liubo.
Prostredníctvom krátkych „momentiek“ Krištúfek skladá portrét tohto pozoruhodného umelca od bohémskej mladosti až po obdobie jeho vnútorného zmierenia sa s predčasnou smrťou. Názov filmového dokumentu je inšpirovaný rovnomenným albumom Deža Ursinyho, vydaného v roku 1990.
Fanúšikov tvorby Mariána Vargu, ale aj zberateľov, poteší Hudobné átrium exkluzívnou limitovanou edíciou MARIÁN VARGA COLLECTED WORKS I. Táto vydavateľská lahôdka Spoločnosti Mariána Vargu obsahuje všetky jeho zásadné albumy.
Celých 700 minút hudby s Mariánom Vargom je obsiahnutých v 16 CD nosičoch, počnúc ranným kultovým albumom skupiny Prúdy Zvoňte, zvonky, všetkými spoločnými albumami s Pavlom Hammelom a so skupinou Collegium musicum, až po CD s raritnými nahrávkami, ktoré nikdy nevyšli na nosičoch, napríklad Baba Jaga, Concentrated Sorrow…(Collegium musicum ich hralo v Radiopaláci v Prahe v roku 1970).
Súčasťou kolekcie je rozsiahla publikácia obsahujúca dobové komentáre, recenzie, rozhovory, zaujímavosti, faksimile rukopisných hudobných náčrtov, partitúr, fotografií a plagátov, ktoré sprevádzali jednotlivé albumy v čase ich vydania. Do tejto pôsobivej hudobnej zbierky môžete nahliadnuť v Hudobnom átriu.
Na tému nadviaže Hudobné átrium prednáškou výtvarníka a zberateľa platní Mariána Krnáča BEATOVÍ PÚTNICI Ursiny & Varga, ktorá sa uskutoční dňa 17. júna 2025 o 16:00 hod. v Hudobnom átriu a zároveň bude oslavou tohtoročného Svetového dňa hudby. V rámci prednášky načrieme do životných príbehov, ako aj hudobných a filmových ukážok z tvorby Deža Ursiniho a Mariána Vargu. VSTUP VOĽNÝ!
Marián Varga *29.1.1947 – † 9. 8. 2017
Legendárny slovenský hudobník, skladateľ, klavirista a hráč na hammond organe. Od roku 1956 absolvoval súkromné hodiny kompozície u prof. Jána Cikkera. V roku 1962 sa stal študentom bratislavského konzervatória, na ktorom študoval klavír u skladateľov Romana Bergera a kompozíciu u Andreja Očenáša.
V tej dobe ešte nebol ovplyvnený rockovou hudbou. Keď v roku 1964 objavil nahrávky skupiny The Beatles, nastal obrat v jeho hudobnom myslení smerom k piesňovej tvorbe a rockovej poetike. V roku 1967odišiel z konzervatória a stal sa členom “big beatovej” skupiny Prúdy, kde spoločne s Pavlom Hammelom vytvorili hudobný tandem, ktorého spolupráca vyústila do množstva neskorších hudobných projektov.

Marián Varga
Do tvorby Prúdov Marián Varga vniesol muzikantský nadhľad a vplyv tzv. vážnej hudby. So skupinou Prúdy nahrali legendárny album Zvoňte, zvonky (1969), ktorý v dobe svojho vzniku predstavoval vrchol československej beatovej hudby. Nasledujúce obdobie pôsobenia Mariána Vargu v kapele Collegium Musicum prinieslo široko koncipované inštrumentálne kompozície zväčša experimentálneho charakteru.
Vargova hudobná koncepcia získala mimoriadny ohlas a jej prvé nahrávky sa stali míľnikom vo vývoji slovenskej rockovej hudby. Priniesli adaptácie a improvizácie skladieb autorov klasickej hudby (Haydn, Rimskij-Korsakov, Stravinskij, Bartók), ako aj vlastné avantgardné kompozície.
Po rozpade zoskupenia Collegium Musicum v roku 1979 sa Marián Varga rozhodol pre sólovú dráhu a ako jeden z prvých hudobníkov u nás sa začal venovať konceptu improvizácie a komponovaniu hudby v reálnom časopriestore. S Nemožno opomenúť ani spoluprácu Mariána Vargu s Dežom Ursinym na albumoch Nové mapy ticha (1979) a Modrý vrch (1980).
Za svoju tvorbu získal Marián Varga nespočetné množstvo ocenení. V roku 1982 to bola Cena Zväzu slovenských skladateľov za mimoriadny tvorivý prínos v oblasti slovenskej populárnej hudby s prihliadnutím na dvojalbum Divergencie (1982). V roku 2003 mu bola udelená cena Hudobnej akadémie za celoživotné dielo. V roku 2004 získal Veľkú cenu SOZA, v roku 2015 mu bol udelený Pribinov kríž II. triedy za prínos pre slovenskú kultúru v oblasti hudobného umenia a ďalšie.

Collegium Musicum
Dežo Ursiny *4. 10. 1947– † 2. 5. 1995
Dezider „Dežo“ Ursiny bol slovenský hudobník, skladateľ, spevák, tvorca filmovej hudby, dramaturg, režisér a scenárista. Spolu s Mariánom Vargom a Pavlom Hammelom tvorili trojicu kľúčových zakladateľov modernej slovenskej rockovej hudby.
V roku 1964 sa stal členom skupiny The Beatmen, pre ktorú začal tvoriť skladby výrazne ovplyvnené tvorbou skupiny The Beatles. Po emigrácii niektorých členov skupiny, Ursiny spolu s basgitaristom Fedorom Frešom a hráčom na bicích Dušanom Hájkom založili v roku 1967 skupinu The Soulmen, s ktorou vzápätí zvíťazili na 1. československom beatovom festivale v pražskej Lucerne.

Provisorium
Po ukončení štúdia filmovej a televíznej dramaturgie na Divadelnej fakulte VŠMU začal Dežo Ursiny pracovať ako dramaturg krátkeho filmu vo filmových ateliéroch v bratislavskej Kolibe. Začiatkom sedemdesiatych rokov s klaviristom Jarom Filipom založili skupinu Provisorium, začal spolupracovať s textárom Ivanom Štrpkom, s ktorým nahral album zhudobnených básní pod názvom Pevnina detstva (1977).
Spoločné albumy autorskej dvojice Štrpka & Ursiny sú významné pre slovenskú rockovú hudbu najmä svojim originálnym prístupom. Koncom sedemdesiatych rokov opäť s klaviristom Jarom Filipom založili zoskupenie Burčiak, s ktorým nahrali album Nové mapy ticha (1979).
V osemdesiatych rokoch sa Dežo Ursiny ďalej venoval komponovaniu filmovej hudby k celovečerným, ale aj k dokumentárnym filmom, podieľal sa aj na niekoľkých muzikáloch, z ktorých najznámejší je muzikál Neberte nám princeznú (1981). Albumom Do tla (1991) reagoval na zmenu politického režimu a vyrovnávanie sa s minulosťou. Posledný štúdiový album Príbeh vydal v roku 1994.
V roku 2021 bol Dežo Ursiny vyznamenaný prezidentkou SR in memoriam za mimoriadne zásluhy o kultúrny rozvoj Slovenskej republiky udelením Pribinovho kríža II. triedy.

Dežo Ursiny
Zdroj: Ingrid Guzmická, Foto: ilustračné a archív