Ľubomír Motyčka: Letisko Sliač – vážne zdvihnutý prst

ROZHOVOR
17 /

Téma budúcnosti letiska Sliač začala vo verejnosti rezonovať potom, čo k plánovanej rekonštrukcii tamojšej vojenskej leteckej základne na Sliači začali ministri súčasnej vlády vysielať nejasné signály o (ne)zabezpečení civilných letov po skončení stavebných prác.

Z hľadiska rozvoja Banskobystrického regiónu ide o závažnú problematiku, ktorej sa dlhodobo venuje krajský i mestský poslanec, bývalý vydavateľ časopisu Cestovateľ a odborník na cestovný ruch Ľubomír Motyčka.

Poskytol nám aktuálny rozhovor o svojom boji za zachovanie civilnej časti letiska Sliač aj po jeho rekonštrukcii, k čomu smeruje aj verejný tlak na predstaviteľov vládnej moci, aby na to nezabudli a zabezpečili pre náš región možnosť civilného lietania zo Sliača v koexistencii s miestnou vojenskou základňou.

O letisko Sliač sa zaujímate už dlho ako odborník na cestovný ruch i verejný činiteľ, prečo?

Lietanie je jedna z foriem dopravy, ktorá prináša regiónu rýchly a moderný kontakt so svetom. A to nie je len dovolenkové lietanie do zahraničia, čo je vlastne len čerešnička na torte, ktorá predstavuje veľmi rýchle cestovanie za oddychom. Je tu aj pracovné lietanie podnikateľov za obchodom, dodávky tovaru jedným či druhým smerom a napríklad aj rýchly prevoz ľudskej pečene pre Rooseveltovu nemocnicu, ako jedinú na Slovensku, ktorá takéto transplantácie robí.

V poslednej dobe sa ako krajský poslanec venujete téme neistej budúcnosti civilnej časti letiska, čo Vás k tomu viedlo?

To, že sa ide rekonštruovať letisko kvôli novým stíhačkám, nie je žiadne tajomstvo. Nechcem sa zaoberať zmysluplnosťou tohto obchodu, ako a pre koho je výhodný. Zrazu tu však bol mediálny výstup ministra obrany Jaroslava Naďa o tom, že z nášho regiónu by sa malo chodiť za lietaním do Žiliny a Popradu.

Spočiatku som to nebral vážne. Veď po rekonštrukcii letiska bude všetko opäť ako predtým, nikto to predtým nespochybňoval. A hneď som si spomenul na Chaniu na Kréte, kde som v civilnom lietadle pristával na vojenskom letisku plnom amerických lietadiel. Podobná prevádzka je v Čechách, myslím, že v Pardubiciach. No zrazu začal vo mne vŕtať červík pochybnosti.

Opýtal som sa na ministerstve obrany, aká je budúcnosť civilného lietania zo Sliača po rekonštrukcii. Dostal som neurčitú odpoveď o vytvorení komisie ministerstva obrany a dopravy, ktorá zváži a rozhodne či posúdi…

Obracali ste sa v tejto veci aj priamo na ministra obrany Jaroslava Naďa, bývalého premiéra  či vedenie BBSK, čo ste sa dozvedeli?

Neuspokojil som sa s tým a poslal som doplňujúce otázky. No, už sa mi z ministerstva obrany nikto neozval. To vyzeralo ako strkanie hlavy do piesku s tým, že asi nejako  bude. Začal sa však tanec rokovaní. Minister Naď navštívil 8. mája primátora Banskej Bystrice a ubezpečil ho, že urobí všetko preto, aby civilné lietanie bolo v poriadku. Ukázal dokonca aj nejaké nákresy. Ozval sa i štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí pán Klus, ktorý sa na sociálnych sieťach vyjadril, že jeho priateľ pán Naď urobí všetko …..

Lenže potom prišlo zasadnutie vlády, na ktorom len tak mimochodom zaznelo, že o civilnom lietaní zo Sliača sa rozhodne na konci rekonštrukcie.

No, ale to je čo? Nová verzia? Potom sa bude posudzovať a zvažovať? Ale veď výberové konanie na dodávateľa sa robí teraz, projekty sa robia teraz, nie potom? Zasa strkanie hlavy do piesku v nádeji, že sa to potom samé urovná? Alebo, ako som konštatoval ja, že táto vláda dovtedy padne a bude to problém vlády ďalšej?

Predstavitelia VÚC na čele s županom Jánom Lunterom zašli aj do Bratislavy na rokovanie s ministrami dopravy a obrany. Dostali prísľub, že obaja urobia všetko preto, aby civilná časť letiska fungovala aj po rekonštrukcii. Ale zasa nie jasné slovo. No a stalo sa to, čo je dnes bežné: „To nie my, to predchádzajúca vláda.“

A tak som sa pýtal ďalej. Od bývalého premiéra Petra Pellegriniho mám k dispozícii rozhodnutie vlády z  1. októbra 2019 o rekonštrukcii letiska. Nie je tam ani slovo o civilnej časti letiska. Čiže, týka sa len rekonštrukcie vojenskej časti, preto nebol dôvod spochybňovať civilnú časť letiska.

Dobre, pripusťme, že aj to bola chyba a problém leží čiastočne na pleciach predchádzajúcej vlády, že nespomenula civilnú časť letiska, ktorá sa však potom logicky meniť nemala. Ale, mňa to dnes nezaujíma. Je tu nová vláda, nemá sa čo vyhovárať, ale riešiť problémy, ktoré sú.

Okolo letiska je dnes horúco. Poslanec Igor Kašper na sociálnej sieti avizoval návštevu ministra dopravy u primátora aj župana. Jedna z tém mala byť letisko Sliač pre civilnú dopravu. Napokon minister kvôli rokovaniu vlády neprišiel.

Ak má zostať po rekonštrukcii v prevádzke popri vojenskej aj civilná časť letiska, nie je logické zakomponovať to do projektu a logistiky hneď na začiatku prác?

Veď práve. To je úplný nezmysel. To smrdí skôr niečím iným. Verejná mienka poukazuje na Američanov – dvíhajú sa protiamerické nálady a celkovo narastá skepsa voči novej vláde. Lebo tu ide potenciálne o vážne poškodenie regiónu.

Je jasné, že počas rekonštrukcie letiska sa nebude zo Sliača lietať, ale prečo chce podľa Vás vláda Igora Matoviča rozhodovať o civilnej časti až po ukončení stavebných prác?

Prepáčte, ale do hlavy premiéra tejto vlády nikto nevidí. A politická špička si neuvedomuje ani to, že naša krajina bola vyše 20 rokov okupovaná sovietskou armádou. Užili sme si hluku, ale ani vtedy okupačné vojská nesiahli na civilnú leteckú dopravu. Tomuto postupu chýba logika a zdravý rozum.

Keď sa zdvihla aj Vašou zásluhovou verejná mienka, začali minister obrany aj dopravy ubezpečovať ľudí, že urobia všetko pre zachovanie civilnej časti letiska. To Vás neuspokojilo?

Vzhľadom na nejasné odpovede, prerušenú komunikáciu, keď ministerstvo obrany prestalo odpovedať na moje otázky, ďalšie neurčité vyjadrenia sú pre mňa skôr zdvihnutým prstom. Tu treba jasné a chlapské slovo, rozhodnutie vlády, ale azda ešte pred začatím samotnej rekonštrukcie, to dá rozum.

S poslaneckých klubom SMER-SD iniciujete spoločné vyhlásenie zastupiteľstva BBSK k zachovaniu civilnej časti letiska Sliač aj po celkovej rekonštrukcii vojenskej základne, čo si od toho sľubujete?

To vyhlásenie poslancov  (mám avízo, že sa k nemu pridajú aj viacerí, dokonca i z vládnej koalície – pravda, pokiaľ sa k slovu nedostanú politické intrigy) nech je súčasťou rastúceho politického a spoločenského tlaku. Keby bolo na mne, ja by som sa snažil o zachovanie civilnej dopravy aj počas rekonštrukcie. Veď môže pri predpokladanom meškaní verejného obstarávania trvať zavretie letiska až tri roky. I takúto hrozbu ministerstvo obrany pripustilo. Ale, nie som odborník, nepoznám rozsah prác, tak s týmto radšej opatrne.

Prečo je pre Banskobystrický región dôležité mať letecké spojenie so svetom? 

Dôležité je už teraz. K tomu som sa vyjadril vyššie. No, náš kraj nechce byť Popoluškou. Chceme rozvoj celého kraja a jeho súčasťou je aj letecká doprava. Už len využitie v cestovnom ruchu dáva veľké možnosti. Infraštruktúra je zatiaľ slabšia, ale my chceme ísť dopredu a nie vzdychať nad tým, čo nám chýba. Tento kraj chce byť silný a moderný.

Nebolo by strategické, aby okrem charterových dovolenkových letov so súkromnými obchodnými letmi mal Sliač aj pravidelnú leteckú dopravu so svetom, ako tomu bolo do roku 2012?

Veď to je jasné. Aj o to sa usiluje vedenie VÚC a mesta Banská Bystrica. A verím, že všetkým normálne mysliacim hlavám je to jasné. Len ako rozvíjať letecké linky, keď sa najskôr hovorí o neistej budúcnosti letiska a potom sa civilné lietanie hmlistými odpoveďami dokonca spochybňuje? No a potom sa ešte možno povie, že sa to neoplatí, veď aj tak je to biedne.

Nastane poškodenie životného prostredia. Úplne jasne sa hovorí o úpadku kúpeľov Sliač aj pre vojenské lietanie a nakoniec by sme sa mali zmieriť so situáciou nevýhodnou pre kraj, že zostaneme bez civilného lietania, lebo v Bratislave tak rozhodli? No to v žiadnom prípade!!!

Ďakujeme za rozhovor.

Autor: Miro Toman, Foto: ilustračné