Jakub Gajdošík odpovedá na otázky Bystričanov v súvislosti s kruhovým objazdom pri mestskom parku

ROZHOVOR
8 /

Stavebné práce súvisiace s vybudovaním nového kruhového objazdu pri Mestskom parku na Tajovského ulici pokračujú podľa harmonogramu a v najbližších dňoch finišujú. To si vyžiada dočasné uzatvorenie križovatky so zabezpečením obchádzkovej trasy a presmerovaním niektorých liniek MHD či prímestskej autobusovej dopravy.

Po prekládke rozsiahlych inžinierskych sietí, položení nových konštrukčných vrstiev križovatky, osadení obrubníkov či vyhotovení prejazdného stredového ostrovčeka z betónu, sa počas soboty uskutoční pokládka vrchnej asfaltovej vrstvy. Následne sa počká na výsledky skúšok preukazujúcich dostatočnú tvrdosť betónového prstenca a križovatka začne bez obmedzení slúžiť vodičom.

V súvislosti s touto ostro sledovanou dopravnou stavbou, ktorá prirodzene vzbudzuje záujem verejnosti, sa často diskutuje na sociálnych sieťach a padá množstvo názorov, často aj skreslených.

Viceprimátor Jakub Gajdošík sa rozhodol reagovať na najčastejšie kladené otázky. Tu sú jeho odpovede:

Prečo je ten kruháč taký malý?

Ide o mini okružnú križovatku, ktorá sa v doprave bežne využíva v celej vyspelej Európe a plne vyhovuje všetkým technickým normám. V danom mieste sme boli pri návrhu limitovaní existujúcou zástavbou, polohou potoka Bystrica, a čo je najdôležitejšie, najmä mestským parkom, ktorý je významnou národnou kultúrnou pamiatkou a výraznejšie zásahy do jeho štruktúry sú neprípustné.

Osobitnou kapitolou je environmentálny rozmer tejto stavby. Preto sa mesto snažilo minimalizovať zásahy do viac ako storočných vzácnych stromov. Výsledkom je, že aj napriek zväčšeniu križovatky cca o 30 percent oproti pôvodnej bol výstavbou zasiahnutý iba jeden jediný vzrastlý strom.

Prejde kruháčom kamión alebo autobus?

Zatiaľ čo sa osobné automobily v križovatke pohybujú výlučne po asfaltovom prstenci v šírke 5 m, dlhšie vozidlá vrátane autobusov budú na prejazd využívať aj betónový prstenec bližšie k stredu križovatky.

Počas projektovania boli prostredníctvom vlečných kriviek (precízny počítačový model prejazdu vozidiel) overené prejazdy všetkých typov vozidiel s konštatovaním, že križovatka vyhovuje.

Ak majú väčšie vozidlá jazdiť po betónovom prstenci, prečo je tak vysoko?

Betónový prstenec je v správnej výške. Na asfaltový prstenec pribudne ešte jedna vrchná vrstva asfaltu a tento dočasný výškový rozdiel sa stratí.

Prečo to tak dlho trvá?

Stavebné práce prebiehajú podľa harmonogramu a platnej zmluvy s dodávateľom stavby. Rozhodujúcim faktorom určujúcim dĺžku výstavby bolo rozdelenie stavby na tri postupné etapy, vďaka ktorým bolo možné križovatku s obmedzeniami využívať a počas výstavby, s výnimkou tejto soboty, nedošlo k jej úplnej uzávere.

Dôležitým faktorom je aj použitie betónových zmesí v stredovom prstenci, ktoré na rozdiel od asfaltu majú predpísanú dĺžku zretia.

Nebudú už pri parku zápchy?

Takéto očakávanie, samozrejme, nedokážeme naplniť a v takto dopravne exponovanom mieste na to neexistuje žiadne stopercentné riešenie. Vybudovaním mini okružnej križovatky sa však zvýši priepustnosť dopravy v tomto úseku a jednoznačne aj bezpečnosť.

Osobitne pozitívnym vplyvom bude aj výrazné zvýšenie bezpečnosti chodcov prechádzajúcich križovatkou po nových, správne umiestnených a bezbariérových priechodoch.

Opraví sa aj povrch zvlnenej vozovky na moste?

Súčasťou výstavby križovatky je aj oprava vozovky na moste ponad potok Bystrica a rekonštrukcia všetkých priľahlých chodníkov.

Verím, že tieto informácie boli pre vás užitočné a ak všetko pôjde podľa plánu, už o pár dní budeme môcť nový kruhový objazd využívať bez obmedzení.

Jakub Gajdošík

Jakub Gajdošík

Dovetok

Počas soboty sa na kruhovej križovatke pri mestskom parku položili vrchné vrstvy asfaltov, vrátane úseku na moste ponad potok Bystrica. Po predchádzajúcej kompletnej uzávere bude od nedele opäť s obmedzeniami križovatka sprístupnená doprave.

V najbližších dňoch sa vykonajú skúšky tvrdosti betónu na stredovom prstenci a hneď ako budú vyhovovať, sa spustí kruhový objazd do plnej prevádzky bez obmedzení. Zároveň sa bude pracovať na dokončení nových chodníkov a osvetlenia.

Zdroj: (tom) a Jakub Gajdošík , Foto: mesto BB a ilustračné