Jakub Gajdošík: Ako meníme Bystricu, chceme zmeniť aj kraj

ROZHOVOR
33 /

Dnes sme sa porozprávali s prvým zástupcom primátora mesta Banská Bystrica Jakubom Gajdošíkom. Je poslancom mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici už tretie funkčné obdobie.

Po komunálnych voľbách v roku 2014 prijal ponuku primátora Jána Noska a stal sa jeho prvým zástupcom. Pracuje v odborných komisiách MsZ – pre financie, správu a hospodárenie s majetkom mesta i v komisii pre dopravu, bezpečnosť verejnoprospešné služby a verejný poriadok.

Jakub Gajdošík sa podieľal sa na projekte výstavby novej autobusovej stanice i na prijatí parkovacej politiky mesta, vďaka čomu na banskobystrických sídliskách pribudnú nové parkovacie plochy. Zaslúžil sa o prijatie koncepcie cyklotrás na území mesta i zavedenie cyklobusu pre cykloturistov.

Je aj poslancom zastupiteľstva BBSK, kde ako člen dopravnej komisie presadzoval zvýšenie rozpočtu na rekonštrukcie regionálnych ciest II. a III. triedy. V novembrových krajských voľbách opäť kandiduje na poslanca BBSK vo volebnom obvode Banská Bystrica.

Ste prvým zástupcom banskobystrického primátora Jána Noska, teda jeho najbližším spolupracovníkom. Aký je to pocit?

Keď ma pán primátor pár dní po komunálnych voľbách oslovil s ponukou pracovať v jeho tíme ako viceprimátor, bola to pre mňa česť. Aj napriek tomu som si vtedy zobral dva týždne na rozmyslenie. Takáto funkcia má veľký dopad na súkromie, preto som sa o tom v prvom rade chcel doma poradiť s rodinou.

Nakoniec ste do toho išli, prečo?

Prvým dôvodom bola osobnosť primátora Jána Noska a druhým chuť pomôcť meniť veci v Bystrici k lepšiemu. Za tie tri roky sme prežili v meste aj ťažké chvíle, nikdy som však svoje rozhodnutie neľutoval. Vždy ma poriadne nakopne, keď sa nám niečo podarí.

Zdá sa, že ľudia v Bystrici sú so súčasným vedením mesta spokojní. Ako to vnímate Vy?

Po dlhých rokoch, čo naše mesto stagnovalo, mám pocit, že sa nám podarilo priniesť do Banskej Bystrice nový vietor. V prvom rade sme začali s obyvateľmi komunikovať. Pravidelne sa s nimi stretávame, informujeme o našich zámeroch a počúvame ich názory. Ak majú ľudia pocit, že ich počúvame a ich názor nás zaujíma, vnímajú samosprávu omnoho pozitívnejšie. Toto je podľa mňa veľká zmena oproti minulosti.

Darí sa Vám napĺňať všetko, čo ste si zaumienili?

Veľmi ma teší, že sme naštartovali masívnu rekonštrukciu materských škôl, ktoré boli naozaj v katastrofálnom stave. Aj do opráv ciest a chodníkov investuje mesto historicky najviac financií. Pripravili sme dlhodobý plán budovania detských ihrísk a parkovísk na sídliskách. Nedávno sme otvorili nové parkovisko na Rudohorskej ulici, ďalšie by mali pribudnúť na Tulskej, Tatranskej, Povstaleckej a Moskovskej ulici. Darí sa nám získavať nemalé prostriedky aj z európskych fondov, vďaka čomu zostáva viac peňazí v rozpočte na ďalšie investičné aktivity.

Veľkou udalosťou bolo nepochybne aj otvorenie novej autobusovej stanice…

Mnohí nám neverili, že sa nám to podarí. Ísť do tohto projektu bolo odvážne rozhodnutie a som rád, že sme ho urobili. Dnes máme modernú autobusovú stanicu, ktorá neslúži len Bystričanom a ľuďom z blízkych obcí, ale je aj dôstojnou vstupnou bránou do mesta pre turistov. Verím, že nová autobusová stanica v konečnom dôsledku pritiahne aj viac ľudí do verejnej dopravy.

Ste aj poslancom zastupiteľstva BBSK. Ako vyzerá spolupráca mesta a BBSK?

To, že ako viceprimátor som aj poslancom zastupiteľstva BBSK, je pre mňa veľkou výhodou. Mnoho vecí, ktoré zastrešuje samosprávny kraj totiž priamo súvisí s mestom. Či už sú to cesty, školy  alebo kultúrne inštitúcie na území mesta. Ako poslanec môžem tieto veci priamo ovplyvňovať. Snažím sa však pomôcť aj obciam v celom našom okrese, ktoré najviac trápia rozbité regionálne cesty.

Ako člen dopravnej komisie BBSK ste presadzovali zvýšenie rozpočtu a transparentné kritéria pri prideľovaní financií na rekonštrukcie ciest. Prinieslo to nejaké výsledky?

V zastupiteľstve BBSK sme presadili radikálne zvýšenie rozpočtu na opravy ciest a prerozdeľovanie financií pre  jednotlivé okresy podľa počtu kilometrov a úsekov ciest v havarijnom stave. Aj vďaka tomu sme v banskobystrickom okrese opravili viac ako 20 kilometrov ciest. Pomohli sme obciam, ale aj mestu, keďže niektoré VÚC-kárske cesty prechádzajú i cez Banskú Bystricu. Chceme v tom pokračovať aj nasledujúcich rokoch.

Uplynulé štyri roky v našom kraji neboli práve najideálnejšie, vyznačovali sa častými súbojmi medzi predsedom BBSK a poslancami.  Ako by ste ich charakterizovali?

Ja sa snažím politickým šarvátkam vyhýbať, chcem sa prezentovať svojou prácou a nie hašterením či útokmi na iných. Je pravdou, že to niekedy na zastupiteľstve BBSK vyzerá ako na bojovom poli. Verím, že po týchto voľbách sa to zmení a aj sem sa vráti konštruktívna diskusia. Za vzor by som dal atmosféru na rokovaniach mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici, kde podľa mňa prebieha možno jedno z najkultivovanejší rokovaní zo všetkých zastupiteľstiev na Slovensku

Napriek tomu ste ako poslanci museli hľadať cesty k tomu, aby BBSK predsa len napredoval. Čo je pre kraj najdôležitejšie v ďalšom období podľa Vás?

V oblasti ciest je potrebné pokračovať v trende opráv regionálnych ciest tak, ako sme to poslaneckými návrhmi presadili v posledných dvoch rokoch. V školstve treba podľa mňa okamžite zvolať okrúhly stôl zo zástupcov Úradu BBSK, poslancov, zástupcov škôl a zamestnávateľov, ktorého výsledkom bude jasný a spravodlivý návrh, aké školy v našom kraji potrebujeme. Našim cieľom musí byť najmä to, aby ich absolventi študovali na takých odboroch, ktoré potrebuje náš pracovný trh. Veľkou výzvou pre kraj bude opätovné naštartovanie čerpania eurofondov, lebo zatiaľ čo iné kraje sa rozvíjajú z európskych peňazí, náš kraj kvôli nelegálnemu zamestnávaniu musí všetky investície  hradiť z vlastného rozpočtu.

Čo s problémom kruhového objazdu pri LIDLI v Banskej Bystrici? Ten je vraj tiež vo vlastníctve BBSK.

Aj keď si mnohí myslia, že tento často vyťažený kruhový objazd patrí mestu Banská Bystrica, nie je to tak. Vlastníkom je Banskobystrický samosprávny kraj. Kapacita kruhového objazdu už však nepostačuje. Časté upchávanie spôsobuje v doprave obrovské problémy nielen Banskobystričanom, ale aj obyvateľom celého regiónu, ktorí dochádzajú do Rooseveltovej nemocnice alebo do škôl na Tajovského ulici. Aj preto sme presadili do strategických dopravných investícií BBSK jeho rekonštrukciu, a tiež vybudovanie priebežných pruhov popri kruhovom objazde. Riešenie tohto dopravného problému musí byť priorita pre každého zodpovedného poslanca za okres Banská Bystrica.

Občania sa stažujú aj výjazd z mestskej časti Šalková. Ako sa dá pomôcť im?

Už niekoľko rokov trápi obyvateľov mestskej časti Šalková, ale aj obcí Poniky a Môlča výjazd na hlavnú cestu I/66, a to najmä v rannej špičke a v popoludňajších hodinách. Toto nebezpečné miesto spôsobuje problémy aj prichádzajúcim vozidlám z Horehronia. Okamžitým riešením pre najbližšie obdobie by bolo vybudovanie svetelnej križovatky, ktorá by vždy umožnila automobilom a vozidlám verejnej dopravy dostať sa bezpečne na hlavnú cestu. Keďže cesta III/2420, z ktorej sa na hlavnú cestu doprava pripája je vo vlastníctve samosprávneho kraja, na dopravnej komisii BBSK som navrhol vyčlenenie 15 000 eur na vybudovanie svetelnej križovatky. Finálnym, a aj najlepším riešením naďalej zostáva dostavba šesťkilometrového úseku R1 smerom na Slovenskú Ľupču s vybudovaním mimoúrovňovej križovatky Šalková.

Obyvatelia požadujú aj pokračovanie cyklotrasy zo Zvolena smerom na Banskú Bystricu. Ako pokračuje tento projekt?

V minulosti samosprávny kraj vybudoval cyklotrasu zo Zvolena do Sliača. Jej pokračovanie do Banskej Bystrice však toto vedenie kraja pred štyrmi rokmi zastavilo a celý projekt uviazol na mŕtvom bode. Iniciatívu prevzalo mesto a začali sme s projektovou prípravou. V súčasnosti však čakáme na zásadné rozhodnutie kraja, aby sme mohli postupovať ďalej. Podľa môjho názoru, ak kraj zaplatil cyklotrasu zo Zvolena do Sliača, mal by prispieť aj na cyklotrasu, ktorá vedie zo Sliača do Banskej Bystrice. Takýto férový prístup budem naďalej presadzovať aj ako poslanec BBSK. Spomínaná cyklotrasa by sa mohla napojiť na cyklocestičku vedúcu do Slovenskej Ľupče. Vďaka tomu vznikne jeden ucelený úsek, ktorý pomôže aj cestovnému ruchu v našom regióne.

Aké sú Vaše ďalšie najbližšie plány?

V novembri sú krajské voľby, kde obhajujem post poslanca Banskobystrického samosprávneho kraja. Sám som zvedavý, ako tieto voľby dopadnú, pretože sa v nich rozhoduje o smerovaní celého nášho kraja. Zostavili sme silnú kandidátku s ľudí, ktorí majú skúsenosti z mesta aj župy. Verím, že spolu s  dobrým vedením môžeme meniť celý kraj rovnako, ako to už tri roky robíme v Banskej Bystrici. Dúfam, že voliť príde čo najviac ľudí.

Ste vyťažený človek, máte veľa práce, nájdete si čas aj na nejaké koníčky?

Veľmi rád športujem. V lete chodím na bicykel, v zime na bežky, ale naviac sa teším, ako si každý pondelok s kamarátmi zahrám hokej na našom zimnom štadióne. Vtedy totálne zresetujem. Snažím sa nevynechať ani žiadny zápas našich baranov (úsmev).

Ďakujeme za rozhovor.

 

Autor: (tom), Foto: ilustračné