Najpoužívanejšie obchodné taktiky lekární na zvýšenie predaja

PR
0 /

V nákupnom správaní existujú určité predvídateľné vzorce, ktoré sa často zohľadňujú aj pri návrhu predajného priestoru. Cieľom je nenúteným spôsobom zvýšiť predaj bez toho, že by si zákazník uvedomil, že sa nechal “nalákať”. Často si tak kúpi aj to, čo nebolo jeho pôvodným zámerom. Aké taktiky používajú lekárne?

Predaj s ohľadom na sezónu

Marketingové kampane, ktoré reagujú na meniace sa ročné obdobia a z nich vyplývajúce aktuálne potreby ľudí, sú skvelou stratégiou na posilnenie predaja špecifických produktov. Typickým príkladom je propagácia opaľovacích krémov v lete alebo liekov na alergiu na jar, kedy sa začína sezóna peľových alergií. Kampane môžu mať rôzne formy – od online reklám, cez zľavnené ceny až po špeciálne akcie v kamenných prevádzkach, napríklad 1+1 zdarma.

Všeobecné pravidlo obchodníkov – pokladňa vždy vzadu

Pri dizajne akéhokoľvek predajného priestoru, či už ide o zariadenie obchodu alebo lekárne, platí jednoduché, no zásadné pravidlo – pokladňa alebo lekárenský výdaj by mal byť vždy umiestnený v zadnej časti priestoru. Týmto spôsobom sú zákazníci nenásilne vedení cez celý obchodný priestor, aby si pred príchodom k lekárnikovi prezreli aj iný sortiment, nielen ten, po ktorý si prišli.

Priestor pri pokladni je často využívaný na prezentáciu voľnopredajných produktov (napríklad vitamínov a doplnkov), ktoré môžu byť pre zákazníkov prínosom. Existuje tak šanca, že si ich všimnú a kúpia aj napriek tomu, že si prišli len vyzdvihnúť liek na predpis.

Lapený hneď pri vstupe

Väčšina zákazníkov sa po vstupe do obchodu prirodzene pohybuje smerom doprava, teda v smere hodinových ručičiek, preto je vhodné umiestniť výnosné alebo propagované produkty hneď pri vstupe – na bočnej stene lekárenského nábytku, resp. regálu po pravej strane alebo priamo v strede.

Tento tzv. „zlatý priestor“ dokáže okamžite upútať pozornosť a zvýšiť predaj prezentovaných položiek. Lekárne ho využívajú na vystavenie produktov s vysokou maržou, ktoré zároveň zodpovedajú aktuálnym potrebám zákazníkov (napr. vitamíny či zdravotnícke pomôcky). Záujem však vzbudzujú aj produkty z kategórie “krása”.

Digitálna prezentácia

Digitálne displeje prinášajú rozsiahle možnosti na propagáciu aktuálnych akcií, sezónnych produktov a nových služieb. Navyše, obsah s vysoko kontrastnými farbami dokáže upútať zákazníka a spomaliť ho v nákupnom procese – čím dlhší čas zákazník v predajni strávi, tým viac produktov ho môže zaujať a potenciálne ich aj kúpiť. Okrem toho môžu tieto displeje generovať dodatočné príjmy z reklamy (napr. prenájom reklamného priestoru iným organizáciám na propagáciu ich zdravotných pomôcok, liekov, udalostí a podobne). Súčasťou prezentovanej kampane môže byť aj edukácia zákazníkov, napríklad o prevencii a riešení určitých problémov, čo zvyšuje hodnotu s tým súvisiacich ponúkaných produktov.

Zdroj: (dem), Foto: Adobestock.com