Dukla úspešná na MSR, Tybor bronzový pred P. Saganom, Oros majstrom do 23 rokov

ŠPORT
0 /

Cyklisti banskobystrickej Dukly počas víkendu na majstrovstvách Slovenskej republiky v cestnej cyklistike rozhodne nesklamali. V sobotu vyhral preteky v kategórii mužov do 23 rokov Samuel Oros a v nedeľu skončil na bronzovej priečke Peter Tybor, za sebou zanechal štvrtého Petra Sagana.

V sobotňajších pretekoch v kategórii do 23 rokov sa z triumfu a titulu majstra Slovenska tešil Samuel Oros z Dukly Banská Bystrica. Obhajca titulu Matúš Štoček z Beltrami TSA Hopplá Petroli Firenze skončil štvrtý. Víťaz z našej bystrickej Dukly sa zrodil z úniku, Oros v súboji o slovenský dres šampióna zdolal Dávida Kaška (Cyklistický tím FIREFLY). Etapa merala 156 km. Odštartovala v Trnave z ulice Hlboká a cyklisti v tejto kategórii sa vydali smerom na Špačince. Okolo 14-ej hodiny, kedy prebehol slávnostný štart, ukazoval teplomer 26 stupňov.

Štartová listina mužov U23 obsahovala celkovo 98 mien, keďže išlo o spoločné majstrovstvá Slovenska a Česka, z toho presne 40 cyklistov bojovalo o slovenský titul. Hneď na začiatku sa začalo pretekať vo veľkom. Medzi tými, ktorí sa snažili dostať do úniku bol aj jeden jazdec Dukly Banská Bystrica. Na prvých kilometroch sa únik vytvoriť nedokázal. Hoci bolo veľa pokusov o jeho vytvorenie, jazdilo sa teda aktívne. Ak sa aj dopredu niekto dostal, tak iba na pár sekúnd. Potom sa situácia na trati upokojila. Na 14. kilometri sa išlo tak pomaly, že ručičky na tachometroch áut a motoriek ukazovali rýchlosť 20 km/h. Priemerná rýchlosť balíka v prvej polhodine bola 37 km/h. Až v okolí Horných Dubových sa zrýchlilo a nové tempo už niektorých cyklistov dostalo do ťažkostí.  Celkovo sa za balíkom ocitlo okolo 30 pretekárov, asi 20 zo Slovenska.

Balík sa postupom času natiahol a nikoho do úniku nepúšťal. Ďalším odvážlivcom, ktorý sa snažiť získať výhodu na svoju stranu, bol Martin Vlčák z Dukly Banská Bystrica a v jeho prípade platilo pravidlo odvážnym šťastie praje. Vytváral si čoraz väčší náskok. Najskôr mal k dobru 45 sekúnd, neskôr minútu a nakoniec celú minútu a pol. Neskôr už balík na neho strácal dve a pol minúty. Na méte 50 kilometrov pred páskou mal k dobru už iba minútu, na hlavné pole. Česi Jakoubek a Tyrpekl boli za ním 20 sekúnd a to nehralo do karát práve českým jazdcom v pelotńe, preto sťahovali aj Vlčáka. O päť kilometrov neskôr už bola v čele trojica.

Púť Vlčáka v úniku trvala viac ako 50 kilometrov a skončila sa tesne pred nájazdom do posledného kola. Spolu s ním pelotón dobehol ako Jakoubeka tak aj Tyrpekla. V čase, kedy sa hlavné pole dostalo do čela pretekov, bolo jeho súčasťou okolo 70 cyklistov. Potom sa však zrýchlilo a začalo sa vo veľkom odpadávať.

Do posledného kola vstupoval na pozícii lídra pretekov Dávid Kaško (Cyklistický tím FIREFLY). Ten využil na únik najlepšiu možnú situáciu, český líder Topforex – Lapierre mal technické problémy a jeho kolegovia ho čakali. Kaška sa rozhodli prenasledovať traja borci, Samuel Oros (Dukla Banská Bystrica), Vojtěch Sedláček (CC ETUPES) a František Honsa (AC SPARTA PRAHA). Dobehli teda Kaška. Následne sa ku nim pridal ešte Tomáš Bárta (TUFO PARDUS Prostějov). Vpredu tak boli dvaja Slováci a traja Česi. Dlho ale za jeden koniec lana neťahali, Sedláček sa od nich odtrhol a nastupovať si začali aj ostatní. Oros sa chcel vzdialiť Kaškovi, Bárta Honsovi. Nepodarilo sa im to, kvarteto bolo stále pokope.

Na méte tri kilometre pred cieľom štvorica dobehla vedúceho muža, manko balíku bolo 20 sekúnd. Bol to veľmi sľubný náskok a nakoniec aj rozhodujúci. Pelotón sa do boja o víťazstvo už nezapojil a dresy získali práve účastníci prvej skupiny. Na slovenskej strane ho získal Samuel Oros z Dukly Banská Bystrica, ktorý ešte pred páskou ušiel Dávidovi Kaškovi (Cyklistický tím FIREFLY). Súboj o tretiu pozíciu dopadol najlepšie pre Mateja Blaška (Topforex – Lapierre), Matúš Štoček (Beltrami TSA Hopplá Petroli Firenze) bol štvrtý a Jakub Varhaňovský (Dukla Banská Bystrica) piaty.

Duklisti v pretekoch do 23 rokov previedli výborné výkony – Vlčák za dlhý únik, Oros za najviac síl v závere. Víťaz Samuel Oros pre portál cycling-info.sk uviedol:

„Prvé kilometre boli náročné, veľa ľudí nastupovalo a chcelo z balíka odísť. Potom sa to upokojilo, čo využil náš Vlčák k úspešnému úniku. Pre nás Duklistov to bolo dobré, bol takm tam totiž dlho, čo nám nahrávalo, nemuseli sme v balíku nič robiť. Až keď ho pelotón dostihol, tak v nájazde do posledného kola sme sa odpútali, teda ja spolu s ďalšími tromi cyklistami a išli sme čo to dá. Dúfali sme, že nás nik už nestiahne a došli sme až do cieľa. Je to paráda. Uveril som tomu, že sa to môže podariť, až kilometer pred cieľom. Išiel som po víťazstvo, boli sme v úniku dvaja Slováci, na nič iné som nemyslel, iba som išiel naplno ako sa len dá. Splnil sa mi sen týmto víťazstvom, som šťastný.“

Nedeľné preteky kategórie mužov Elite slovenskej a českej strany boli vrcholom celého spoločného šampionátu oboch krajín. V Trnave sa očakávala vysoká divácka návšteva a aj vysoké teploty atakujúce 34 stupňov Celzia. Zároveň mal miestami fúkať pomerne silný vietor. Hlavnou hviezdou podujatia bol Peter Sagan, ktorý si želal úspech cyklistov z Bora – Hansgrohe. Spoločne s jeho bratom Jurajom a Erikom Baškom chceli jazdiť ako tím a zároveň reagovať na to, čo vymyslia českí pretekári. Na stupne víťazov sa chceli dostať aj zástupcovia z Dukly Banská Bystrica a aj ďalší slovenskí jazdci si trúfali na dobrý výsledok na rovinatej trati. No výkon profesionálov, horúčavy a vietor boli pre mnohých štartujúcich veľkou výzvou.

Hneď po štarte sa odohral pád v balíku, keď jeden jazdec zo Sparty zavadil o zábrany a spolu s ním sa ocitlo na zemi viacero cyklistov. Pelotón sa natiahol a dopredu sa pokúsilo dostať deväť jazdcov. Tempo bolo skutočne vysoké, 60 km/h, a kvôli pádu zostalo za hlavnou skupinou okolo tridsať jazdcov. V týchto hektických momentoch nechcel nič riskovať Peter Sagan a zaútočil úplne sám. Ďaleko vzadu sa už pohybovali pretekári z menších celkov a na pohode im nepridalo ani to, že v pelotóne sa išlo stále veľmi rýchlo, pretože sa objavil aj silný vietor. Niektoré celky chceli natiahnuť pelotón a nastupovalo sa. Úspešný pokus predviedli piati cyklisti. Erik Baška (Bora-hansgrohe), Martin Haring (Dukla BB), Tomáš Kalojíros (Sparta Praha), Michal Schlegel (Elkov-Author) a Vojtěch Sedláček (CC Etupes) si vybudovali takmer minútový náskok. Až po prvom kopci sa hlavná skupina opäť významne rozšírila a znovu sa spomalilo. Vtedy už figurovali v skupine aj Baška s Haringom, ktorí boli chytení, a na čele pretekov zostala len trojica českých borcov.

Na druhom kopci sa útočilo a dopredu sa vydal aj Juraj Sagan (Bora-Hansgrohe). Spoločnosť mu robili českí jazdci František Sisr (Elkov-Author), Petr Vakoč (Deuceninck – Quick-Step) a Michael Boroš (Team Tábor). Tejto skupinke sa podarilo oddeliť od pelotónu a získali k dobru jednu minútu. Nachádzali sa presne v strede medzi únikom a balíkom, ale pomaly sa blížili na čelo pretekov.

Partia Juraja Sagana sa napokon pripojila k vedúcej trojici. Na čele pretekov tak jazdilo sedem pretekárov, ale len s jedným slovenským zástupcom. Pelotón potom spomalil, čo využili viacerí jazdci, aby sa vrátili späť do hlavnej skupiny. Pri prvom prejazde cez cieľovú čiaru balík strácal 1:40 a pracoval v ňom náš tím Dukla Banská Bystrica. Ten sa snažil eliminovať únik a na konci zabojovať o najcennejší kov. Zaslúžil sa o to, že brejk nezvyšoval svoj náskok, ale vedúca sedmička si stále udržiavala stabilný odstup. A bez pomoci ďalších tímov mala teda Dukla Banská Bystrica pred sebou náročnú úlohu. Rozdiel medzi skupinami sa blížil k štyrom minútam 70 kilometrov pred cieľom.

Potom vo štvrtom malom okruhu zaútočil Zdeněk Štybar, ktorý sa snažil rozhýbať pelotón. Slovenskí cyklisti nemuseli sledovať jeho nástup, ale na českej strane museli reagovať borci z Elkov – Author, ktorí mali na čele pretekov dvoch kolegov. V brejku sa stále pohybovali Juraj Sagan, Vakoč, Sisr, Boroš, Kalojíros, Schlegel a Sedláček. Postupom času sa mnohí menej odolní jazdci vyčerpávali a odstupovali z pretekov. Na Štybarov atak dobre zareagoval Elkov – Author a jazdec tímu Quick-Step získal len pätnásť sekúnd. No jeho aktivita zvýšila tempo v pelotóne, ktorý okresal zo svojej straty na únik. Ťažko sa išlo aj Ľubošovi Malovcovi.

V piatom malom okruhu Elkov rozdelil pelotón na vetre a vytvoril malú skupinu, kde nechýbali najsilnejší jazdci pretekov. Peter Sagan, Baška, Černý, zástupcovia spomínaného českého celku alebo Duklisti Tybor s Čaneckým  sa nachádzali na tých správnych miestach. V treťom kole do konca sa Štybar vrátil späť do pelotónu, kde boli so slovenských jazdcov Peter Sagan, Baška, Tybor, Babič, Malik a Čanecký. Medzitým na čele pretekov zaútočili Juraj Sagan, Sisr a Vakoč, ktorí pôsobili na čele pretekov najsilnejším dojmom, ale čoskoro sa k nim znovu pridali Boroš a Kalojíros. Šesť utečencov mohlo opäť zvyšovať svoj náskok, pretože za nimi sa hlavná skupina rozrástla a následne spomalila. Znovu v nej ťahala Dukla Banská Bystrica, ale dve kolá pred koncom potrebovali zmazať tri a pol minúty. Aj v hlavnej skupine sa predsa len pretekalo, pričinil sa o to aj Peter Sagan, a vypadli z nej unavení pretekári.

Do záverečného okruhu nabehla vedúca šestica s pekným náskokom, no problémy mal Michael Boroš, a Juraj Sagan to mal veľmi blízko k svojmu tretiemu majstrovskému titulu. Za nimi ešte atakoval Josef Černý, ktorý sa k nim výrazne priblížil, na jednu minútu, a pelotón strácal necelé dve minúty.

O zvyšné miesta na slovenské pódium mali bojovať už len Peter Sagan, Baška, Duklisti Tybor, BellanBabič.

Pre slovenský titul si prišiel v cieli Juraj Sagan. Potom Peter Sagan rozbehol šprint pre Erika Bašku, ktorý získal striebornú medailu a následne spomalil, takže bronzovú medailu vybojoval pretekár banskobystrickej Dukly Patrik Tybor.

Dukla Banská Bystrica sa snažila niečo urobiť s pretekmi a sympatickým spôsobom kontrolovala vedúcu skupinu, keď sa do nej dostal Juraj Sagan, ale napokon sa jej nepodarilo eliminovať tento pohyb. Počas celého dňa sa snažili Duklisti jazdiť aktívne a za svoju snahu boli odmenení bronzovou medailou, ktorý získal Patrik Tybor. Ten sa snažil celý čas pohybovať pri Petrovi Saganovi s Erikom Baškom.

Patrik Tybor po zisku bronzu pre cycling-info.sk uviedol:

„Pre nás to bolo ťažké, aj keď sme mali svoju taktiku, aby bol niekto vpredu s Jurajom Saganom. Čanecký tam s ním bol, ale Peter Sagan si to zišiel, keďže vedel, že v súboji jeden na jedného to môže dopadnúť hocijako. Neriskoval to Peter, napokon je výkonnostne úplne niekde inde. Aj keď sme sa o niečo snažili, vždy to zišiel, strážil si nás, nestriedal. Je to veľmi ťažké proti ním. Teda proti jazdcom Bory. Bola by to pre nás obrovská senzácia, ak by sme získali majstrovský titul. Takže nám išlo na tom vetre hlavne o to, aby sme jazdili vpredu. Ja som sa cítil dosť dobre a chalani mi pomohli, za čo som im vďačný.“

Pre Juraja Sagana bol najmä pre horúčavu tohtoročný titul podobne náročný ako ten premiérový. Pre TASR uviedol:

„Aj prvý titul bol veľmi ťažký. Trocha nás prekvapilo, že viac fúkalo v porovnaní so sobotou. Skúsili sme to dva razy, prvýkrát to bratovi nevydalo v zákrute, keď sme čakali Erika Bašku. Keď sme to skúsili druhýkrát, podarilo sa nám vo štvorici pripojiť k vedúcej trojici. Tým, že som tam bol jediný Slovák, mal som to o čosi ľahšie a v úniku sme dobre spolupracovali. Nepredpokladali sme, že nastanú nejaké pokusy alebo veľké sťahovanie, mali sme náskok tri, štyri minúty a videl som, že v pelotóne nie je veľká aktivita. Aj keď to stiahli, mal som vzadu Petra a Erika a čo môže byť lepšie, ako keď vám kryje chrbát viacnásobný majster sveta. V závere som mal toho dosť, keby začali taktizovať v poslednej zákrute, tak by som ich možno preletel. Atmosféra v Trnave bola vynikajúca, len to počasie… Máme to za sebou, prežili sme, sme radi, že nebolo viac etáp.“

Výsledky:

Muži do 23 rokov:

  1. Samuel Oros (Dukla Banská Bystrica) 3:40:35, 2. Dávid Kaško (Cyklistický tím FIREFLY) +7 s, 3. Matej Blaško (Topforex – Lapierre Pro Cycling Team), 4. Matúš Štoček (Beltrami TSA Hopplá Petroli Firenze), 5. Jakub Varhaňovský (Dukla Banská Bystrica) všetci +19

Muži elite:

  1. Juraj Sagan 4:08:33,4 h, 2. Erik Baška (obaja Bora-Hansgrohe) 4:10:04,1, 3. Patrik Tybor (Dukla Banská Bystrica) 4:10:05,5, 4. Peter Sagan (Bora-Hansgrohe) 4:10:06,5, 5. Adrián Babič (Firefly) 4:10:08,9, 6. Juraj Bellan 4:10:19,0, 7. Marek Čanecký (obaja Dukla Banská Bystrica) 4:12:43,7, …. 10. Ján Andrej Cully (Dukla Banská Bystrica) 4:15:48,8

Autor: (job), Foto: cycling-info.sk