Najvážnejší kandidát na post predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter na štvrtkovej tlačovej konferencii okrem výsledkov septembrového prieskumu agentúry Focus predstavil aj Integrovaný dopravný systém v našom kraji. Nechal sa inšpirovať u našich západných susedov v Juhomoravskom a Moravskosliezskom kraji, kde tento systém funguje a prináša ľuďom množstvo výhod
Integrovaný dopravný systém
Ide v podstate o to, že vlaky, autobusy, mestská hromadná doprava a jednotliví dopravcovia sú navzájom prepojení a koordinovaní centrálnym krajským dispečingom. Dopravcovia si v danom čase nekonkurujú a cestujúci môžu častejšie a efektívnejšie využívať dopravné spoje, ktoré premávajú na danej trase.
Jednotlivé linky pri prestupoch na seba čakajú, takže sa cestujúcemu nemôže stať, že kvôli meškaniu vlaku nestihnete posledný večerný autobus domov. V súčasne nastavenom dopravnom systéme v našom kraji dochádza k dvom extrémom. Na jednej strane v rovnakých časoch vyrážajú jedným smerom naraz vlaky aj autobusy a navzájom si kradnú cestujúcich. Na druhej strane posledné prestupové spoje z Banskej Bystrice do iných miest či obcí v kraji idú len v určitý čas a neskôr sa do zvoleného cieľa svojej cesty jednoducho nedostanete.
„Kvalitnejšia verejná integrovaná doprava by mala priniesť viac bezpečnosti na cesty, menej nehôd a zlepšiť životné prostredie. O tom sa snažíme aj v našej firme, preto firemné autá jazdia na CNG a recyklujeme vodu. Vo vyspelej Európe sa hovorí, že nie je bohatý ten región, kde chudobní jazdia autami, ale ten, kde bohatí jazdia verejnou dopravou,“
hovorí Ján Lunter.
Výhody Integrovaného dopravného systému
Miroslav Vyka z českého Svazu cestujúcich ve veřejné doprave na tlačovej konferencii vysvetlil, ako funguje Integrovaný dopravný systém v Juhomoravskom a Moravskoslezskom kraji:
„Počiatočné zvýšené náklady do Integrovaného dopravného systému sa vykompenzujú do dvoch – troch rokov vďaka zvýšenému nárastu cestujúcich. Výhodou sú menšie zápchy na cestách a efektívnejšie využitie času u cestujúcich, ktorí namiesto šoférovania môžu pracovať, telefonovať alebo si čítať knižku.“
V prvom rade je to cestovanie s jedným cestovným lístkom po celom kraji. Ďalšou výhodou je rýchlejšia verejná doprava, ktorá môže pokojne konkurovať osobným autám. V Integrovanom dopravnom systéme jazdia na hlavných dopravných prúdoch spoje rýchlo a majú minimum zastávok, do ktorých dovážajú ľudí spoje z menších miest.
Ako by to mohlo fungovať v BBSK
V súčasnosti je to v Banskobystrickom samosprávnom kraji nastavené tak, že napríklad, vlak na linke Banská Bystrica – Brezno stojí v 13 zastávkach a cesta mu trvá 57 minút, čo je o 17 minút viac, ako cesta autom.
Jednou z hlavných výhod IDS je lepšia dostupnosť do práce. Nie každý si môže dovoliť cestovať denne autom, ak je to jediná možnosť, ako sa načas dostať do zamestnania. V Juhomoravskom kraji sú všetky druhy dopravy koordinované centrálnym dispečingom.
„Cestujúci si nemusí kupovať iný lístok pri každej ceste, ale jeden lístok na všetky druhy dopravy, ktoré pri ceste využije z domu až do práce,“
pomenoval Ján Lunter jednu z výhod Integrovaného dopravného systému.
Napríklad cestujúcemu z Banskej Bystrice do Revúcej nejdú vo večerných hodinách žiadne spoje. Naopak na trase Banská Bystrica – Brezno si vlak a autobus priamo konkurujú. Integrovaný dopravný systém tieto problémy rieši tak, že zastrešuje viacero dopravcov, s ktorými budú môcť obyvatelia jazdiť na jeden dopravný lístok.
.Ján Lunter k tomu dodáva:
„Všetky dynamicky rozvíjajúce sa regióny v Európe zavádzajú Integrovaný dopravný systém a ak chceme priniesť viac práce do Banskobystrického kraja a rozvíjať ho, verejná doprava je kľúčovou zložkou. Uvedomujem si náročnosť tejto úlohy, mám pred ňou rešpekt, ale je potrebné, aby sme sa do nej pustili. Veď si len predstavme, kde by mohla byť verejná doprava v BBSK, keby sa na integrovanom dopravnom systéme v našom kraji začalo pracovať už pred ôsmimi rokmi?“
Hlavnou výhodou Integrovaného dopravného systému by malo byť zrýchlenie cestovania verejnou dopravou, čo zjednoduší cestovanie obyvateľov kraja za prácou, ktoré bude bezpečnejšie a lepšia doprava výrazne podporí oblasť cestovného ruchu.
V tejto súvislosti je potrebné pripomenúť, že vybudovaním modernej autobusovej stanice v krajskom meste v rámci nového hybridného centra, hneď pri železničnej stanici, sa vytvorili podmienky pre vznik krajského integrovaného dopravného uzla.
Aj to by v súvislosti so zavádzaním Integrovaného dopravného systému v kraji, po dohode majiteľov susedných staníc (mesto Banská Bystrica a Železnice SR) a dopravcov mohol riešiť práve Banskobystrický samosprávny kraj.
Autor: (tom), Foto: Mirka Chabadová a ilustr.