Čiernohoronská železnica získa električkové vozne zo Švajčiarska

Z regiónu
2 /

Známa Čiernohronská železnica, n.o. (ČHZ) dosiahla pekný zahraničný úspech.  V konkurencii šiestich projektov z celého sveta získala 17 električkových vozňov a príslušnú infraštruktúru zo švajčiarskeho kantónu Basel.

Úspešný projekt pre Horehronie

Riaditeľ ČHZ Aleš Bílek pre agentúru SITA uviedol:

„Získaním električiek za 75 772 eur (80 tisíc švajčiarskych frankov) sme ušetrili približne 51 miliónov eur, ktoré by sme museli vynaložiť na nákup nových vozňov.“

Na budúcu jar privítajú na Horehroní 17 električkových vozňov pre atypický úzkokoľajový rozchod, ktoré budú jazdiť Čiernohronskou dolinou. Okrem turistických cieľov budú aj s podporou Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) zabezpečovať aj cestu do práce pre zamestnancov  Železiarní Podbrezová a Zlievarní Hronec – ZLH PLUS Hronec.

Švajčiarske električky s príslušnou infraštruktúrou získala Čiernohronská železnica v rámci projektu „Revitalizácia Čiernohronskej doliny“ zo švajčiarskeho kantónu Basel  od spoločnosti Walderburgerbahn.  Švajčiari vyhodnotili projekt z Horehronia ako najúspešnejší spomedzi šiestich ponúk z Nemecka, Rakúska a Rumunska. Víťazný projekt prispeje k ďalšiemu rozvoju regiónu Horehronia, čo v auguste minulého roka podporilo zastupiteľstvo BBSK.

V súčasnosti ČHZ na vlastné náklady spraúva definitívnu projektovú dokumentáciu pre obnovu a elektrifikáciu železničného úseku budúcej trate Podbrezová – Valaská – Hronec – Čierny Balog. Predpokladá sa, že túto trať by mohlo v budúcnosti využívať okolo tisíc cestujúcich denne.

„Čo sa týka časového odhadu, za ideálneho stavu očakávame realizáciu a dokončenie celého projektu Revitalizácia Čiernohronskej doliny do piatich rokov,“

povedal Aleš Bílek a dodal:

„Máme za sebou zatiaľ prvý krok. Teraz sa od nás očakáva preskúmať, vyhodnotiť prípadne nastaviť možnosti financovania celého projektu Revitalizácia Čiernohronskej doliny. Počítame aj s využitím dostupných dotačných programov. Nasledovať bude stavebné konanie a samotná realizácia obnovy trate dolinou.“

Nové električkové vozne sa na Slovensko prepravia v marci 2021. Dovtedy bude potrebné pripraviť pozemok pre depo.

Injekcia pre cestovný ruch

Predseda BBSK Ján Lunter to považuje za dobrú investíciu do rozvoja cestovného ruchu:

„Tento rozvojový projekt jednoznačne zintenzívni rozvoj cestovného ruchu v regióne Horehronie a prispeje tak k finančnej a personálnej stabilizácii činnosti súvisiacich s ochranou Národnej kultúrnej pamiatky Čiernohronská železnica, vykonávanej už vyše 35 rokov predovšetkým dobrovoľníkmi.“

Čiernohronská železnica, n. o. prevádzkuje od mája 1992 obľúbenú turistickú atrakciu – úzkokoľajnú lesnú železnicu s rozchodom 760 mm, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou. Ročne prevezie 70 000 návštevníkov a je tak jednou z najnavštevovanejších atrakcií Banskobystrického samosprávneho kraja.

Zdroj: SITA, Foto: ilustračné