Ľubomír Motyčka: Znovu prosím o pomoc – bojujeme o letisko Sliač!

Blog
9 /

Ja viem, že sú aj iné problémy či bolesti. Zavalení sme množstvom informácií i konšpirácií. Ich autormi sú neraz najvyšší vládni činitelia. Ale, predsa. Ak sa nebudeme hýbať dopredu, tak nás čaká len a len úpadok. A pamiatka generála Lučanského si určite nezaslúži, aby sme na nej nestavali.

Potrebujeme budúcnosť regiónu. Chceme, aby ľudia lepšie žili a aby tu radi žili. K tomu potrebujeme strašne veľa, najmä poctivej práce. Jednou neveľkou, ale dôležitou súčasťou nášho regiónu je i letisko Sliač. Samozrejme, že jeho civilná prevádzka.

Civilná letecká doprava na Sliači

Civilná letecká doprava na Sliači

Už sa zdalo, že sa rozbehne. Pomáhali pri tom charterové lety do zahraničia, rozvíjala sa aj cargo doprava a obchodné lety súkromnými lietadlami. Áno, pravidelnú leteckú dopravu sme už dlho nemali.

Letisko Sliač bolo vo svojom vývoji dlho obmedzované sovietskymi okupačnými vojskami. Civilnú dopravu sa však neodvážili ani oni zastaviť. Vývoju nepomáhali ani informácie spochybňujúce civilné lietanie. Napriek tomu ministerstvo dopravy a výstavby investovalo do vybudovania infraštruktúry.

Teraz máme to, čo triezvo mysliaci ľudia nečakali. Na tri roky rekonštrukciu vojenskej časti letiska s vylúčením civilnej dopravy. Kvôli stíhačkám F-16. Rozhodnutie prijala predchádzajúca vláda, pričom však nikdy nespochybnila civilné lietanie.

Letisko Sliač

Letisko Sliač

A mám informácie od odborníkov, že by stačila prestávka na niekoľko málo mesiacov. Lebo nerekonštruuje sa ani hala, ani odletová dráha pre civilné lietadlá. Lenže, myslenie bolí.

Táranie o bezpečnosti, špiónoch a hrozbách sa môže zrodiť len v hlavách pohrobkov studenej vojny. O tom som už písal. No vlani, na začiatku leta sa na zastupiteľstve VÚC Banská Bystrica objavil minister obrany Jaroslav Naď. S bezpečnostnými otázkami a tlačením kalerábov do hlavy o tom, že musia rozhodnúť nejaké medzinárodné komisie. Nedal som pokoj. A tak v závere roka už konečne vyhlásil, že civilná doprava môže po rekonštrukcii letiska pokračovať. Teda s tými komisiami nás asi zavádzal.

Čakal som, že hneď na to nastúpi ministerstvo dopravy so svojimi predstavami, plánmi a koncepciami. To na ministerstvách radi rodia. Len aby nemuseli naozaj niečo robiť. Ešte začiatkom decembra po rokovaní VÚC, kde som ako poslanec na tento problém upozornil, oslovilo vedenie kraja ministra dopravy. Chce stretnutie. Minister Andrej Doležal  to preložil na tento mesiac.

Andrej Doležal

Andrej Doležal

Ja som zasa 21. decembra oslovil  Mgr. Mgr Ivana Rudolfa, poradcu ministra dopravy a výstavby pre strategickú komunikáciu, rovnako aj hovorcu ministra. Odpoveď som dostal 7. januára , keď som ho na to upozornil. Najskôr mi poslal otázku, pre ktoré médiá píšem…

No, poďme po poriadku. Toto som mu poslal: „Z hľadiska budúcnosti súčasný stav súvisiaci s civilnou dopravou na letisku už nie je veľmi zaujímavý, A bol aj dostatočne medializovaný. Dnes je témou dňa budúcnosť. Aj v súvislosti s veľkou nedôverou občanov k slovám ministra Naďa, že letisko civilnú dopravu po rekonštrukcii obnoví. Zvyšuje to protiamerické nálady a nedôveru k celej vláde.

Prosím Vás, aká  je predstava ministerstva o civilnej doprave po skončení rekonštrukcie o tri roky? Aký druh spoločnosti bude civilnú časť letiska prevádzkovať? Aký je predpoklad rozvoja civilnej leteckej dopravy na letisku Sliač? Do akej miery plánuje ministerstvo zapojiť do civilnej leteckej dopravy samosprávu, subjekty cestovného ruchu a kúpele v regióne? Čo môže ohroziť opätovné spustenie civilnej dopravy na Sliači?“

Keďže pán poradca a hovorca asi zvážili, že nie som dosť vplyvný a významný (nevedel, že som starý, zlostný a ješitný), tak mi naveľa poslal unikátnu odpoveď. A PRETO PROSÍM O ZDIEĽANIE. KEĎ JE NÁS VEĽA, AJ MALÍ A BEZVÝZNAMNÍ MAJÚ SILNÝ HLAS. O tom sa presvedčil už minister Naď.

Toto je text, ktorý mi prišiel od dvojnásobného Mgr. poradcu a hovorcu ministra dopravy: „Prioritou je teraz rekonštrukcia letiska pre potreby MO SR a NATO, až po jej dokončení sa budeme môcť zaoberať ďalšími otázkami, medzi ktoré patrí aj možný návrat verejného letectva na Sliač.“

Priznám sa, až takúto hlúpu odpoveď som nečakal. A predovšetkým, sme zasa na začiatku. Toto už bolo. Ale tu jedno ministerstvo nekomunikuje asi s druhým. A možno ani dve susedné kancelárie nevedia, o čom je reč.

Pán poradca a hovorca, to v tej veľkej budove ministerstva plnej dôležitých ľudí nie je nikto, kto by tomu rozumel a dokázal poslať uspokojivú a korektnú odpoveď? Asi nie.

SME rodina na Úrade BBSK

SME rodina na Úrade BBSK

No a má to aj politický rozmer. Ministerstvo dopravy je v rukách strany SME RODINA? Čiže robí tam rodina? Bez ohľadu na potreby občanov a regiónov.

Nedávno sa chválil banskobystrický poslanec Sme rodina Igor Kašper novými vlakmi pre Zvolen a široké okolie Nemá na tom žiadnu zásluhu, informovať malo ministerstvo dopravy. Tam však asi nemá kto. Tak sa Kašper chválil cudzím perím.

Kde sú záujmy občanov, predvolebné slávičie trilkovanie? No my to ich ministerstvo musíme svojim občianskym tlakom prinútiť, aby niečo robili. Iná cesta asi momentálne nie je. Ja som si o ministerstvách nikdy nerobil ilúzie, ale čo je veľa, to je veľa…

krajskí poslanci HLAS-SD

krajskí poslanci HLAS-SD

Autor: Ľubomír Motyčka, Foto: ilustračné

Ľubomír Motyčka

Ľubomír Motyčka