Ľubomír Motyčka: Ministerstvo obrany na všetko a na nič (ruší sa civilná časť letiska Sliač?!)

Blog
4 /

Spomínate si? Bola to pomerne búrlivá komunikácia s veľkým ohlasom. Išlo o budúcnosť civilnej dopravy na letisku Sliač. Neviem či išlo len o nedorozumenie alebo o zneužitie situácie ministerskými generálmi.

V každom prípade minulá vláda prijala nejasné a nedotiahnuté uznesenie, podľa ktorého sa má robiť rekonštrukcia vojenskej časti letiska. O civilnom lietaní nič. Malo to znamenať, že nominanti SNS, ktorí to zastrešovali, len zabudli alebo zámerne letisko Sliač prenechali svojmu vojenskému osudu?

Aj sovietske vojská to tak chceli…

Lenže sa proti nim postavilo na odpor vtedajšie vedenie komunistickej strany a Sovieti ustúpili. Teraz tu budú lietať americké lietadlá F 16, čo je v spojitosti s civilným lietaním vo svete bežné. Ale tu vraj budú nejakí špióni…lebo len na to sa čaká, kedy budú môcť pasažieri civilného letectva fotiť vojenské objekty. Vlastne aj ja som špión. Fotil som si z pristávajúceho lietadla americké vojenské lietadlá v Grécku. Ako kuriozitu.

V každom prípade pre náš región to bude obrovská strata. Najmä z hľadiska perspektívy. Spomalí to rozvoj. A prečo? Ktovie, trochu si zakonšpirujme. Možno preto, aby si vojenskí lobisti naplnili vrecká. A len tak mimochodom, jedným z lobistov je vlastne aj Jaroslav Naď, minister obrany SR.

Pre občanov regiónu je to nepredstaviteľné. Minister obrany najskôr hodil udičku používania žilinského letiska, potom popradského. Ukázal tým, že danej problematike vôbec nerozumie. Žilinské letisko je pre väčšie lietadlá nevhodné. Poprad čaká nákladná rekonštrukcia.

Postupne sa ukázalo, že pán Naď len zavádza. A za istých okolností by civilná doprava mohla dokonca pokračovať aj počas prác na vojenskej časti. Prišiel to osobne pán minister ukazovať na nákresoch primátorovi Banskej Bystrice, vedeniu VÚC a potom, zasa osobne, o tom hovoril aj na zasadnutí zastupiteľstva BBSK.

Čo som vtedy publikoval, sa dá vyhľadať. On v každom prípade sľuboval. Samozrejme pre mňa nedôveryhodne. Stále sa vykrúcal s nejakými medzinárodnými komisiami, ktoré to musia schváliť.

Prichádza koniec roka, začali telefonáty a maily od ľudí z civilnej časti sliačskeho letiska: „Dostávame výpovede, no čo je najhoršie, vyzerá to na kompletný výpredaj všetkého vy bavenia, ktoré súvisí s civilnou leteckou dopravou.“

Otázky pre ministra obrany

A tak som na ministerstvo obrany poslal nasledujúci mail:

„Svojho času sme už spolu komunikovali v súvislosti s ďalším vývojom či budúcnosťou letiska Sliač. Som dlhoročný novinár, v súčasnosti publikujem na Facebooku a na portáli Bystricoviny.sk. Zároveň som poslancom VÚC i mesta Banská Bystrica. Mojou špecializáciou je cestovný ruch, ktorému sa venujem už viac ako 30 rokov. Dvadsať rokov som bol vydavateľom a šéfredaktorom časopisu Cestovateľ. Za doterajšiu prácu som dostal viacero ocenení.

Zámerne uvádzam aj týchto pár údajov, aby pán minister nemusel hovoriť o nejakom blogerovi s dešpektom. Urobil tak počas svojho vystúpenia začiatkom leta tohto roku v Banskej Bystrici, keď prišiel vysvetľovať prerušenie civilnej leteckej dopravy na letisku Sliač.

Pre tento región je to mimoriadne vážna téma. A celý proces vzbudzuje mnohé otázky. Napríklad už len to, že na túto tému diskutujeme s ministrom obrany a nie dopravy, ktorý to má oficiálne na starosti. A tých nezodpovedaných otázok je stále veľa.

Civilní zamestnanci dostávajú ku koncu roku výpovede bez  istoty, či sa ešte budú môcť vrátiť. Šíria sa reči, že sa rozpredáva všetko čo súvisí s civilnou dopravou. Akoby už bolo rozhodnuté, že žiadna civilná doprava tu po rekonštrukcii vojenskej letiska nebude. Pán minister hovoril o rôznych rokovaniach. Nepresvedčivo a trochu zahmlene. V súvislosti s tým, či civilná doprava ešte dostane zelenú. Ale, sľubuje, že urobí všetko. pre zachovanie civilného lietania.

Bolo by dobré a rozumné informovať verejnosť o súčasnom stave rokovaní. Rád to urobím, keď dostanem potrebné informácie. V každom prípade budem svoje poznanie publikovať v pondelok 30. novembra V nevyhnutnom prípade budem v ten deň, na rokovaní zastupiteľstva VÚC, požadovať prijatie uznesenie, aby sa vedenie kraja opätovne zaoberalo týmto problémom.“

Odpoveď z ministerstva obrany

Odpoveď nedala na seba dlho čakať. Hovorkyňa ministra obrany Martina Koval Kakaščíková v nej napísala:

„Dobrý deň pán Motyčka, Váš email označujete v predmete ako „otázka“ a tiež o „mnohých otázkach“ hovoríte priamo v texte nižšie, no žiadnu otázku, ktorú by som vám rada zodpovedala ste nepoložili. Mám ich teda očakávať? A áno, správne uvádzate, otázky ohľadom civilnej dopravy Vás poprosím smerovať na ministra dopravy.“ 

Toto je z odpoveď z prostredia arogantného ministerstva obrany, Pyšná, pohŕdavá a samozrejme aj hlúpa. Preto ju zverejňujem. Je to ukážka, ako sa prehadzuje zodpovednosť z jedného na druhého. Ale pán Naď to celé začal, tak by mal aj niesť zodpovednosť.

Jedno je isté. Ministra obrany táto problematika už nezaujíma. On niečo „ovciam“ povedal a tak čušte. Takto sa správajú tí, čo si myslia, že sú veční. A pokiaľ ide o kompetencie, náš obranár je aj zdravotník, aj letecký odborník, no podľa všetkého vie poriadne len jedno – zneužívať moc a zavádzať.

Je samozrejmé, že v pondelok na zasadnutí poslancov VÚC požiadam o podporu poslancov, aby sa vedenie BBSK znova dôrazne zaoberalo touto problematikou. K skutočnému posunu však dôjde asi až po zmene vlády. Som si toho vedomý…

Autor: Ľubomír Motyčka, Foto: ilustračné

Ľubomír Motyčka