Vláda SR na svojom stredajšom výjazdovom zasadnutí v Ružomberku potvrdila to, čo koncom februára v Banskej Bystrici – podporuje dokončenie rýchlostnej komunikácie R1 so spojením oboch miest cez Hiadeľské sedlo.
Rýchlostné spojenie Banskej Bystrice a Ružomberka na vláde
Vládnou prioritou zostáva dokončenie diaľnice D1, na ktorú sa práve pri Ružomberku napojí R1. Ružomberku. Potvrdil to na tlačovej konferencii po výjazdovom zasadnutí vlády premiér Robert Fico:
„Absolútna priorita je dostavba D1, pretože tak bola v minulosti naplánovaná trasa hlavného diaľničného prepojenia medzi Bratislavou a Košicami. Všetky úseky D1 sú v súčasnosti rozostavané a mnohé z nich krátko pred dokončením. Ak mám správnu informáciu, tak na jeseň definitívne prepojíme Ružomberok s Košicami, respektíve s Prešovom. Bude to diaľničný úsek v jednom kuse.“
Predseda vlády sa vyjadril aj k dokončeniu R1:
„Pokiaľ ide o prepojenie Banskej Bystrice a Ružomberka, o tomto prepojení sa hovorilo veľmi intenzívne, keď sme pripravovali PPP projekty v rokoch 2009 – 10. Bola vtedy otázka, či to nemá byť alternatíva úseku D1 cez Žilinu, že by prepojenie západ – východ bolo realizované cez Bratislavu, Nitru, Zvolen, Banskú Bystricu, Ružomberok smerom na Poprad a Prešov.“
Ministerstvo dopravy podľa jeho slov už dostalo za úlohu začať s prípravou dokumentácie pre dopravné spojenie Banská Bystrica – Slovenská Ľupča. „Ako keby sme už rešpektovali, že sa blížime k záveru dostavby D1 a že si musíme pripraviť všetky projekty, ktoré chceme následne financovať. Medzi tieto priority musí patriť spojenie Banská Bystrica – Ružomberok,“ dodal Robert Fico.
Štúdia realizovateľnosti
Pôvodný predpoklad Národnej diaľničnej spoločnosti (MDS) za štúdiu realizovateľnosti R1 Banská Bystrica – Ružomberok bol cca 600.000 eur bez DPH. Do verejnej súťaže sa prihlásilo šesť firiem, pričom kritériom pre výber spracovateľa ponúk bola najnižšia cena. Zvíťazila ponuka Dopravoprojektu s cenou 288.400 eur bez DPH.
Výstavbu pokračovania R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka má NDS naplánovanú na rok 2016, ale najskôr sa musí urobiť spomínaná štúdia realizovateľnosť tohto projektu. Zároveň sa vyhodnocuje aj rýchlostná cesta R3, ktorá by mala viesť súbežne s ňou z Martina do Žiaru nad Hronom. Na pokračovanie R1 sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka pravdepodobne použijú eurofondy alebo vlastné zdroje NDS.
Strategická cesta pre Banskú Bystricu a celý región
Úsek R1 z Banskej Bystrice po Ružomberok by podľa NDS mohol byť vnímaný ako strategická alternatívna trasa v prípade, ak by sa obmedzila doprava na diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc v úseku medzi Žilinou a Ružomberkom s množstvom tunelov. Spojením Banskej Bystrice a Ružomberka rýchlostnou komunikáciou sa rieši alternatívna trasa nielen v smere západ – východ, ale aj severojužné prepojenie Maďarsko – Slovensko – Poľsko.
Zatiaľ posledným úsekom R1, ktorý sa dokončil v Banskej Bystrici, bol Severný obchvat mesta s dĺžkou 5,672 km. Ten sa otváral 27.júla 2012. Následné pokračovanie trasy R1 smerom na Slovenskú Ľupču, popod Hiadeľské sedlo, popri Korytnici až do Ružomberka s napojením na D1, sa v celkovej dĺžke okolo 50 km pripravovalo ešte za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho.
K dispozícii už boli aj výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ale po zmene vtedajšej vlády sa v apríli 2011 všetky prípravy na pokračovanie výstavby zastavil a odsunuli až za rok 2016. Trasa R1 tak zatiaľ skončila pri priemyselnom parku Šalková.
Predĺženie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka môže naraziť na problémy s chránenými územiami národných parkov. Viac však napovedia výsledky štúdie realizovateľnosti, na základe ktorých sa rozhodne o tom, či sa s plánovanou výstavbou rýchlostnej cesty začne v roku 2016.
Autor: (tom), Foto: ilust.