Aj keď viacerých Bystričanov zrejme potešilo, že vydaním krajskej licencie pre autobusy českého dopravcu RegioJet budú jazdiť do Bratislavy lacnejšie a komfortnejšie, napokon to tak nemusí byť. Právnici tvrdia, že za istých okolností súkromný dopravca môže o licenciu prísť kvôli pochybeniu župana Mariana Kotlebu.
Zákon totiž hovorí, že s novou diaľkovou autobusovou linkou Banská Bystrica – Nitra – Bratislava musia súhlasiť všetky kraje, cez ktoré prechádza. Napriek nesúhlasu Nitrianskeho a Bratislavského samosprávneho kraja však ten náš Banskobystrický licenciu pre RegioJet schválil. Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev pre hnonline.sk k tomu uviedol:
„Na odmietnutie udelenia súhlasu musí mať kraj reálne dôvody, ktoré zohľadňujú záujmy obcí, zamestnávateľov a obyvateľov. To znamená, že ak Nitriansky kraj súhlas na zriadenie linky neudelil, vydaním licencie v inom kraji došlo k porušeniu zákona.“
Nitriansky samosprávny kraj spolu s primátorom Nitry deklarovali, že s novou linkou nesúhlasia kvôli rekonštrukcii autobusovej stanice v meste, čo neumožňuje v nasledujúcich dvoch rokoch vybaviť na nástupištiach ďalšie spoje. Upozornili tiež na ďalšie zahustenie hlavných ťahov.
Zatiaľ nie je známe, či ostatné dva kraje budú protestovať proti udeleniu licencie Banskobystrickým samosprávnym krajom, pretože žiadne rozhodnutie od župana Kotlebu ešte nedostali. Podľa Leontieva by potom mohol tento spor skončiť na ministerstve dopravy. To by po preskúmaní rozhodnutia Kotlebu a uznania nesúhlasných dôvodov dvoch krajov mohlo na základe porušenia zákona licenciu BBSK pre RegioJet zrušiť.
Banskobystrický župan Marian Kotleba považuje argumenty Nitrianskeho kraja za irelevantné a verí, že nová autobusová linka pomôže rozvoju kraja, zlepší život ľudí a podporí podnikateľské prostredie. RegioJet plánuje spustiť linku Banská Bystrica – Bratislava od 1.februára. Podľa Radima Jančuru by mala premávať z Banskej Bystrice sedemkrát denne, medzi Nitrou a Bratislavou až 14-krát denne. Predbežná základná cena lístka z Banskej Bystrice do Nitry bude od 2 eur, do Bratislavy od 5 eur.
Viceprezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský si myslí, že na novej linke medzi Banskou Bystricou a Bratislavou môže medzi dopravcami vzniknúť cenová vojna, ako je to dnes pri vlakoch
„Predpokladám, že po určitom nie veľmi dlhom čase finančný tlak niekto z nich nevydrží a RegioJetu ustúpi. Aj u žltého prepravcu je však namieste otázka, ako dlho takto nízko nastavené ceny udrží.“
Situácia okolo vstupu českého autobusového dopravcu na Slovensko tak zostáva stále napätá a neistá. Faktom je, že samosprávne kraje majú uzavreté dlhodobé zmluvy s vybranými slovenskými dopravcami, ktorým uhrádzajú výkony autobusovej dopravy vo verejnom záujme. Vstup nového „nedotovaného“ subjektu do hry by čiastočne mohol ovplyvniť tento zavedený systém. Do akej miery, to by sa ukázalo až po určitom čase prevádzkovania konkrétnej linky a samozrejme po zohľadnení nákladov pri danej cene lístkov a počtu prepravených osôb.
Autor: (mt), Foto: ilust.