Billboardy a ďalšie reklamné nosiče sa na Slovensku úspešne uplatnili pri cestách i v mestách. Ich počet s umiestňovaním je častou témou kritiky a diskusie medzi občanmi.
Napríklad Bratislave sa nedarí bojovať s reklamnými nosičmi umiestňovanými na čierno. Preto samospráva pripravuje materiál na boj s premnoženou reklamou na území hlavného mesta. Bude sa aktualizovať databáza zazmluvnených reklamných spoločností, aj so zisťovaním skutkového stavu osadenia reklamných panelov a ich vlastníkov.
Nás zaujímalo, aký je situácia s reklamnými nosičmi v Banskej Bystrici. Preto sme sa v tejto súvislosti obrátili na hovorkyňu primátora Martinu Kanisovú, ktorá nám sprostredkovala odpovede mestského úradu na naše otázky. Tu sú:
Koľko billboardov sa nachádza na mestských pozemkoch (vo vlastníctve alebo v správe mesta)? Vedie sa o nich evidencia a kontroluje sa to?
„Na pozemkoch vo vlastníctve, prípadne v správe mesta Banská Bystrica v súčasnosti evidujeme 111 reklamných zariadení, na ktoré sú uzatvorené nájomné zmluvy. Na 89 reklamných zariadení uzatvorilo nájomnú zmluvu priamo mesto Banská Bystrica a to v celkovej sume 36.212 eur. 21 reklamných zariadení sú predmetom zmluvného vzťahu s mestskými organizáciami v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta a to v celkovej sume 6.010 eur.
Uzatvorené nájomné zmluvy sú centrálne evidované v rámci informačného systému samosprávy. Prípadné nelegálne umiestnenie reklamného zariadenia zisťujeme kontrolami a výjazdmi do terénu aj v súčinnosti s pracovníkmi Stavebného úradu mesta Banská Bystrica.“
Vedie mesto evidenciu billboardov umiestnených na mestských pozemkoch aj bez povolenia? Koľko je takých a ako sa v takomto prípade postupuje?
„Zistili sme, že pri 49 reklamných zariadeniach umiestnených na majetku mesta nebola uzatvorená nájomná zmluva, resp. skončila platnosť pôvodnej. V 40 prípadoch pripravujeme nájomné zmluvy, v 9 prípadoch sú reklamné zariadenia umiestnené na majetku, ktorý spravuje Správa športových a telovýchovných zariadení.
V prípade úspešného uzatvorenia nájomných zmlúv na 40 reklamných zariadení pripadá dodatočný príjem z nájomného pre mesto vo výške cca 20 640 eur. V prípade nelegálneho umiestnenia reklamného zariadenia vec rieši Stavebný úrad mesta Banská Bystrica v zmysle platnej legislatívy. Vlastník reklamného zariadenia je vyzvaný na jeho odstránenie príp. zlegalizovanie.“
S ktorými reklamnými agentúrami má mesto uzatvorené nájomné zmluvy na billboardy?
„Mesto má uzatvorené nájomné zmluvy so spoločnosťami ISPA s.r.o. Bratislava, euroAWK s.r.o. Bratislava, Gryf reklamné štúdio s.r.o. Žilina, Akzent media s.r.o. Bratislava, Arton s.r.o. Žilina, Peter Straka – RAMOS, Imagewell s.r.o. Bratislava.
Organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta majú uzatvorené zmluvy s BAPS, s.r.o. Banská Bystrica, Martina Pikulová-Mediax Banská Bystrica, ISPA, s.r.o. Bratislava, Hauerland s.r.o. Bratislava, euroAWK s.r.o. Bratislava, ALL-EKO s.r.o. Selce.“
Aká je cena prenájmu pozemku na billboard a aký má mesto z toho ročný príjem?
„Cena za prenájom reklamných zariadení je stanovená v zmysle Smernice o postupe pri umiestňovaní informačných, reklamných a propagačných zariadení na nehnuteľnostiach vo vlastníctve mesta Banská Bystrica. Kritériom pre stanovenie ceny v zmysle cenníka je typ zariadenia a rozmer reklamnej plochy.
Zazmluvnený ročný príjem mesta Banská Bystrica z 89 reklamných zariadení je 36.212 eur a príjem organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta za 21 billboardov je 6.010 eur.“
Zdroj: Bystricoviny.sk