Rady, ako fakturovať bez chýb

PR
0 /

Každá SZČO, ktorá si podnikanie ešte len rozbieha, má množstvo otázok. Ako nastaviť ceny, aké papiere zariadiť, kde nájsť prvých zákazníkov, ale aj ako to všetko stihnúť. Veľa času podnikateľovi zaberie administratíva vrátane fakturovania. Prečítajte si, aké sú náležitosti faktúry a čím si uľahčíte prácu.

Najprv musíte poznať základy – faktúra je jedným z najčastejších typov účtovných dokladov. V praxi sa stretnete s vystavenými a prijatými faktúrami. Vystavené faktúry sú tie, ktoré vystavíte svojim zákazníkom a na ich základe dostanete peniaze. Prijaté faktúry, naopak, dostanete vy od svojich dodávateľov.

Náležitosti faktúry

Ak v podnikaní ešte len začínate, pravdepodobne neplatíte DPH a nevediete účtovníctvo. Náležitosti faktúry sa riadia Obchodným zákonníkom. Vždy o sebe musíte uviesť tieto údaje:

  • meno a priezvisko (v prípade fyzickej osoby),
  • názov (v prípade právnickej osoby),
  • fakturačnú adresu (sídlo firmy alebo fyzickej osoby),
  • IČO,
  • označenie registra, v ktorom ste ako podnikatelia zapísaní spolu s číslom zápisu (napríklad živnostenský register).

V prípade, že ste platiteľom DPH, alebo vediete účtovníctvo, náležitosti sa líšia.

Musí byť na faktúre pečiatka a podpis?

Pečiatka ani podpis na faktúre nie sú zo zákona povinné. Ak však vystavujete faktúry elektronicky, môžete si tieto prvky naskenovať a nahrať do systému. Inteligentný fakturačný systém ich potom pridá na každú vystavenú faktúru.

Na faktúru môžete pripísať, že nie ste platiteľom DPH a uviesť aj dátum splatnosti faktúry. Splatnosť faktúr určuje Obchodný zákonník. Ten hovorí, že zmluvne určená lehota na splnenie peňažného záväzku nesmie presiahnuť 60 dní odo dňa doručenia faktúry. Ak lehota na splnenie peňažného záväzku nie je zmluvne určená, tak faktúra je splatná bez zbytočného odkladu po tom, čo veriteľ dlžníka o jej uhradenie požiadal.

Fakturáciu uľahčí fakturačný systém

S inteligentným fakturačným programom typu iDoklad je vystavenie faktúry jednoduché. Zvládnete to pomocou pár kliknutí – a máte istotu, že faktúra splní všetky povinné náležitosti.

Stačí vybrať klienta z adresára alebo napísať jeho IČO, uviesť, čo fakturujete a za koľko. Zvyšok doplní program sám. A tým to nekončí.

Faktúru odošlete priamo z iDokladu alebo ako prílohu zo svojho e-mailu. Program spárujete so svojou bankou aj e-shopom. Pokiaľ váš zákazník nezaplatí do doby splatnosti, iDoklad mu automaticky pošle upomienku, prípadne poďakovanie, keď vám prídu peniaze na účet.

Fakturačný program vám uľahčí prácu a vy získate čas na to, čo vás na podnikaní baví najviac.

Zdroj: PR, Foto:  Shutterstock.com