Zničenú krajskú cestu na Muráni opraví Skanska SK za 7,5 milióna eur

SPRÁVY
1 /

Banskobystrický samosprávny kraj a spoločnosť Skanska SK v piatok podpísali zmluvu na opravu cesty II/531 medzi Muráňom a Prednou Horou, s okamžitým odovzdaním staveniska. Obnovená cesta v jednom jazdnom pruhu má byť prejazdná do konca roka. Celková cena zákazky je 7,5 milióna eur vrátane DPH.

Cestu začína rekonštruovať Skanska SK

Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) zazmluvnil zhotoviteľa, ktorý začne opravovať poškodený úsek cesty II/531 medzi Muráňom a Prednou Horou. Zároveň tiež bude upravovať dočasnú obchádzkovú trasu cez Národný park Muránska planina, aby bola bezpečná aj v prípade nepriaznivého počasia.

„Spoločnosť Skanska SK sme vybrali v priamom rokovacom konaní tak, ako nám to odporučili na Úrade vlády po konzultácii s Úradom pre verejné obstarávanie. Prioritou pre nás bola serióznosť a história spoločnosti, jej vystupovanie voči subdodávateľom a najmä dostatok voľných kapacít, ktoré sú pre rýchly priebeh prác rozhodujúce,“

uviedol na piatkovom brífingu predseda BBSK Ján Lunter.

Zmluvne dohodnutá cena, ktorá zahŕňa dve etapy rekonštrukcie poškodeného úseku i úpravy na obchádzkovej trase, je 7 547 038,18 eur vrátane DPH.

„Uvedená stavba je veľmi náročná nielen projekčne a technologicky, ale i z pohľadu časového. Je rozdelená na dve etapy a my urobíme všetko pre to, aby sme do 31. decembra tohto roku sprejazdnili úsek medzi Muráňom a Prednou Horou,“

povedal Ivan Gajdoš, riaditeľ projektu zo Skanska SK.

Stavenisko odovzdal kraj stavebníkovi ešte v piatok, aby rekonštrukčné práce začali bezodkladne aj v aktuálne daždivom počasí.

Podpisu zmluvy predchádzal konflikt s Matovičom

V júni tohto roka strhla prietrž mračien cestu II/531 medzi obcami Muráň a Predná Hora. Banskobystrický župan Ján Lunter po prvotnom predbežnom posúdení havárie projektantmi mal vláde oznámiť, že oprava bude stáť cca 19 miliónov eur. Sumu však preveroval Útvar hodnoty za peniaze a ten dospel k výške nutnej investície 8 miliónov eur.

Riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš na vládnej tlačovke začiatkom októbra uviedol:

„Prvá cena bola 19 miliónov. A osem miliónov je ponuka, ktorú sme dostali na stôl pred dvoma týždňami. Ak máme použiť peniaze občanov, chceme, aby boli efektívne využité.“

Banskobystrický samosprávny kraj sa ohradil voči nepravdivým tvrdeniam premiéra Igora Matoviča a ministra financií Eduarda Hegera, ktoré súčasné vedenie kraja spojili s netransparentnými praktikami či bývalými vládami.

Podľa BBSK komunikácia smerom k vláde začala až v polovici augusta. Prvé listy ministrovi dopravy a ministrovi vnútra odišli z BBSK ešte začiatkom júla, ďalšie v polovici júla aj ministrovi financií.

BBSK tvrdí, že v polovici augusta nebola vytipovaná žiadna firma, ktorej chcel kraj zadať zákazku za 19 miliónov eur. Predstavitelia BBSK od vlády nepožadovali túto sumu, pretože to bol len prvotný odhad projektantov ešte v lete pred komplexnou štúdiou, len pár týždňov po tom ako prišlo k mimoriadnej situácii. Takto odhadnutú sumu na začiatku komunikovalo vedenie kraja aj smerom k verejnosti či  k premiérovi Igorovi Matovičovi.

„Nie je pravda, že cena za rekonštrukciu začala klesať až po tom, ako do diskusie vstúpila vláda a Útvar hodnoty za peniaze. Projektová dokumentácia, ktorú objednal a nechal  vypracovať BBSK, a ktorú následne posudzoval Útvar hodnoty za peniaze, už pracuje so sumou za rekonštrukciu vo výške 9 705 849,48 milióna eur. Táto projektová dokumentácia bola kraju doručená 14. 9. 2020 a následne ju postúpil Útvaru hodnoty za peniaze. Ten po jej preštudovaní navrhol ešte ďalšiu úsporu, ktorej presná výška však doposiaľ nebola kraju písomne doručená. Z logiky veci však vyplýva, že určite nie je vo výške 11 miliónov eur, ako odznelo na vládnej tlačovej konferencii,“

potvrdilo vedenie BBSK pred dvomi týždňami.

Kraj poskytol vláde i Útvaru hodnoty za peniaze plnú súčinnosť a všetky potrebné informácie pre oboznámenie sa s problematikou havárie na ceste II/531. Pre obyvateľov nielen dotknutých obcí Muráň a Muránska Huta, ale aj pre široký región, je však kľúčové, aby bola cesta II/531 aspoň v jednom jazdnom pruhu sprejazdnená do zimy, nakoľko využívanie dočasnej obchádzkovej trasy cez Národný park Muránska planila je počas zimného obdobia prinajmenšom problematické.

„Napriek tomu, že BBSK mohol vybrať a zazmluvniť akéhokoľvek zhotoviteľa okamžite po dodaní projektovej dokumentácie – teda prakticky už 14. septembra, súhlasili sme s posúdením projektu Útvarom hodnoty za peniaze, pretože ani nám nie sú peniaze ľudí a daňových poplatníkov ľahostajné,“

dodalo vedenie kraja, ktoré po výberovom konaní napokon uzatvorili zmluvu so spoločnosťou SKANSKA SK za 7,5 milióna eur

Vzhľadom na stav veci podľa kraja pri ďalšom naťahovaní sa so štátom reálne hrozilo, že počas zimy zostanú desiatky ľudí odrezaných od sveta, že bude ohrozená prevádzka liečebne na Prednej Hore, ktorá pri liečbe závislostí dosahuje mimoriadne výsledky, že sa ľudia verejnou dopravou nedostanú do škôl, k lekárom či do zamestnania.

Zdroj: Lenka Štepáneková a (tom), Foto: BBSK a ilustračné