Prieskum realitno – poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield zisťoval postoje 40 000 respondentov z celého sveta pred koronavírusovou krízou a počas nej. Hlavné závery najväčšieho prieskumu doposiaľ na túto tému sú zaujímavé.
Výsledky prieskumu Cushman & Wakefield
– Zamestnanci dokážu produktívne pracovať z akéhokoľvek miesta mimo kancelárie, najväčšie problémy mali prekvapivo mladšie generácie
– Flexibilita a možnosť sám si zvoliť miesto pre prácu nadobúda na význame, osobné interakcie v kancelárii sú však stále z mnohých dôvodov veľmi dôležité
– Kancelárie tak určite budeme potrebovať aj v budúcnosti, len sa zmení ich účel: budú najmä miestom pre spoluprácu, budovanie vzťahov, vzdelávanie či podporu kreativity a inovácií.

Pojem pracovisko sa skrátka už nevzťahuje iba na fyzické umiestnenie, budovu, v ktorej má firma svoju kanceláriu. Ide skôr o celý ekosystém zahŕňajúci rôzne miesta vrátane tých virtuálnych, odkiaľ môžu ľudia pracovať podľa svojich aktuálnych potrieb, druhu práce, nárokov na pohodlie alebo napríklad požiadaviek na technické vybavenie. Všetko možno zastrešiť jedným pojmom: flexibilita.
Mnohí zamestnanci i počas karanténnych opatrení bez prerušenia pracovali z domu a tak otázka, ktorú si s uvoľňovaním reštrikciou aktuálne kladú, nie je či sa vrátiť do práce, ale či sa vrátiť do kancelárie.

Nutnosť dodržiavať bezpečnú vzdialenosť aj naďalej obmedzuje počet ľudí, ktorí môžu byť na pracovisku v jednom okamihu prítomní a tak časť zamestnancov musí stále pracovať na diaľku.
Roman Gazdík, vedúci tímu prenájmu kancelárskych priestorov, Cushman & Wakefield Slovensko hovorí:
„Je vysoký predpoklad, že niektoré oddelenia v spoločnostiach ako napríklad administratíva, financie, IT budú pracovať z domu natrvalo.“

Práca z domu priniesla lepšiu spoluprácu aj produktivitu
I napriek tomu, že prechod na prácu z domova bol v mnohých spoločnostiach veľmi rýchly a že mnohí zamestnanci pre ňu nemali ideálne podmienky, produktivita práce tým nijako neutrpela, práve naopak.
Prekvapivým zistením je, že sa aj pri práci na diaľku podarilo nielen udržať, ale dokonca zvýšiť efektivitu spolupráce s kolegami v tíme. Napomohli tomu technologické nástroje, ktorých používanie sa stalo naplno využívanú samozrejmosťou.

Tiež produktivita jednotlivcov zostala zachovaná a ľudia sa napriek nie vždy ľahkej situácii v domácnosti dokázali dostatočne sústrediť na svoj výkon.
Pravdepodobne k tomu prispela aj dôvera zo strany nadriadených, že ľudia odvedú svoju prácu, ktorú pociťovalo celých 90 percent respondentov. Rovnako tak zamestnanci prejavili dôveru v to, že vedenie ich firmy súčasnú krízu zvládne. Avšak bežná výmena informácií medzi kolegami sa e-komunikáciou nahradiť nedá.

Zdroj: Zuzana Gurová, Foto: ilustračné

















