Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. od novembra 2018 v štyroch etapách uskutočňuje projekt protipovodňovej ochrany mesta v dĺžke 7,38 km od Majera po Radvaň v hodnote cca 26 miliónov € bez DPH z eurofondov. Investor zabezpečil na stavbe aj environmentálny dozor, ktorý zatiaľ prebieha bezproblémovo.
Environmentálny dozor na stavbe
Protipovodňové opatrenia majú ochrániť zdravie a majetok obyvateľov mesta. Zároveň však v tomto prípade ide o významný zásah ovplyvňujúci rieku Hron, vzhľad i život mesta, životné prostredie počas výstavby i po nej.
„Napriek tomu, že, že samospráva nie je investorom projektu, aktívne túto výstavbu sleduje a vstupuje do jej prípravy. Zástupcovia mesta sa pravidelne zúčastňujú kontrolných dní na stavbe a v prípade potreby vznášajú relevantné podnety a požiadavky,“
uviedla Dominika Smoleňová z kancelárie primátora mesta.
Jednou z požiadaviek banskobystrickej samosprávy, po ktorej volali aj aktivisti z iniciatívy „Za Hron bez betónu“, bolo zabezpečenie environmentálneho dozoru, ktorý by dohliadal na stavbe na dodržiavanie zákonov týkajúcich sa ochrany životného prostredia. Slovenský vodohospodársky podnik environmentálny dozor obstaral.
Vykonáva ho odborník v oblasti životného prostredia Ján Šmídt, ktorý aktuálne zverejnil svoju správu o činnosti za obdobe júl – december 2019:
Ako sa ukazuje, počas výstavby sa nenaplnili žiadne čierne scenáre a poplašné správy, s ktorými prichádzali aktivisti pred zahájením stavby protipovodňovej ochrany mesta Banská Bystrica, ktoré ako jediné z krajských miest nie je chránené pred storočnou vodou. Stavba prebieha plynule podľa projektu.
To sa týka aj nevyhnutných výrubov drevín v úseku celej výstavby, najmä na dolnom toku Hrona priamo v jeho koryte popri R1. Práce v súlade s výrubovým povolením Okresného úradu Banská Bystrica vykonáva oprávnená firma v súčinnosti s NDS a.s. v prítomnosti environmentálneho dozoru stavby.
„Slovenský vodohospodársky podnik uskutoční náhradnú výsadbu drevín v pôvodnej druhovej skladbe vhodnej pre danú lokalitu – jeľša lepkavá, vŕba biela, topoľ čierny, brest horský, breza previsnutá, hrab obyčajný, javor horský a to na chýbajúcich voľných miestach v línii stromov tvoriacich brehový porast,“
povedal hovorca SVP, š.p. Marián Bocák
Postup prác
Koncom minulého roka zhotoviteľ stavby vykonal časť zemných prác na objekte skladu mobilného hradenia ktorý sa ďalej pripravuje. Na jar 2019 sa uskutočnil výrub drevín v centre medzi lávkou pre peších pri zimnom štadióne a cestným mostom k malej železničnej stanici, kde vznikne aj promenádny chodník.
Uskutočnil sa tiež plánovaný výrub medzi autobusovými zastávkami Národná a Štefánikovo nábrežie, kde je plánovaná náhradná výsadba vzrastlých drevín. Na brehoch Hrona sa priebežne hĺbia a betónujú pilóty s podzemnými tesniacimi stenami do nepriepustného podložia, na ktoré sa následne vybetónuje nový ochranný múrik max. do výšky 1,2 metra.
V centre mesta budú mať zrekonštruované múriky rovnakú výšku, ako v súčasnosti. V prípade hroziacej povodne bude možné na ne nainštalovať mobilné hradenie, podobne ako je to v Bratislave. Projekt by mal byť ukončený v roku 2021.
Autor: (tom) , Foto: ilustračné a vizualizácia