Na piatkovej tlačovej besede predsedu BBSK, kde sa dostali len vybrané médiá, sa hovorilo o 15 čudných tendroch za 8,5 milióna eur na opravu krajských ciest. Banskobystrický samosprávny kraj zopakuje verejné obstarávanie na rekonštrukciu ciest a opäť pôjde cez elektronický kontraktačný systém (EKS), pričom predĺži lehotu na predkladanie ponúk.
Bude vraj nová súťaž
Podľa Úradu pre verejné obstarávanie mal Úrad BBSK porušiť zákon už len tým, že zákazku za 8,5 milióna eur rozdelil na 15 menších a stavebné práce sa súťažili cez EKS napriek tomu, že takýto typ zákazky nie je možné zadávať týmto spôsobom..
„Deväť súťaží budeme musieť zopakovať. Firma, ktorá vyhrala v prvom kole, sa už oficiálne vzdala šiestich úsekov a ďalšie tri odstúpenia očakávame. Opäť pôjdeme cez elektronické trhovisko, čo je pre VO to najtransparentnejšie. Predĺžime lehotu na predkladanie ponúk o jeden víkend, takže ak súťaž vyhlásime v pondelok, tak potrvá do ďalšieho pondelka. Môžeme len hádať a tipovať, či znova nedôjde k takýmto podpásovým úderom,“
reagoval predseda BBSK Marian Kotleba.
Riaditeľ Úradu BBSK Milan Uhrík ho doplnil:
„Súťaž teraz trvala päť kalendárnych dní, čo je možno pre laikov krátky čas, ale je to štandardná lehota, ktorú používajú aj iné inštitúcie, mestá, kraje. My sme ju použili aj po minulé roky, čím sa podarilo ušetriť rádovo milióny eur. Spochybňovanie lehoty dávam do súvisu s predvolebným obdobím.“
Tieto tvrdenia vyvrátili odborníci na verejné obstarávanie. Kraj hľadal stavebníkov cez elektronickú aukciu na elektronickom trhovisku a tendre uverejnila v pondelok 19. júna popoludní, Firmy museli odovzdať ponuky najneskôr 23. júna do 8. hodiny rannej. Záujemcovia tak mali na prípravu ponúk reálne iba tri dni
Navyše z rozboru jednotlivých tendrov vyplýva, že až v štrnástich z pätnástich prípadov zákaziek na rekonštrukciu ciest nedošlo oproti pôvodnej cene k jej zníženiu resp. zníženie dosiahlo iba 1,2 %. Až v desiatich prípadoch sa súťaže zúčastnila iba jedna firma, ktorá opravuje rodinné domy a s opravami ciest nemá nič spoločné.
Nízka cena nemusí znamenať vysokú kvalitu ciest
Marian Kotleba hľadá príčiny spochybňovania tendrov na opravu krajských ciest mimo svojho úradu:
„Možno je to mediálny tlak a možno sa niekto snaží kraj vytrestať za to, že sme nepristúpili na kartelové dohody z minulého roku. Po vykonaní II. etapy rekonštrukcie ciest v roku 2016 sme ušetrili viac ako dva milióny eur. Nepristúpili sme na kartel veľkých firiem, ktoré chceli účelovo navýšiť hodnotu opráv ciest. Boli zrealizované za nami vysúťažené, veľmi dobré ceny.“
Praktickou otázkou však zostáva, v akej kvalite sa tieto cesty urobili. Poslanec a člen dopravnej komisie pri zastupiteľstve BBSK Jakub Gajdošík nedávno verejne upozornil Kotlebu, že vzťah medzi ušetrenými peniazmi na opravu ciest a kvalitou môže byť problematický.
Podľa neho sa dá urobiť aj pomerne veľký úsek, na ktorom sa sfrézuje povrch a natiahnete štvorcentimetrová vrstvu asfaltu. Vyzerá to dobre jeden – dva roky, ale po čase môže dôjsť k tomu, že cesta začne praskať. To súvisí aj s nízkou cenou.
„Tento rok ideme dorábať cestu na Španiu Dolinu, bol som tam a už vidno prvé trhliny na tejto ceste po roku. Kraj už riešil aj reklamáciu na cestnom úseku medzi Ľubietovou a Strelníkmi,“
dodal Gajdošík
Medzitým prišla správa z Trenčína, že víťaz 9 z 15 tendrov Renomont Profi s.r.o. sa vzdal všetkých vysúťažených zákazok. Tým táto spoločnosť nepriamo potvrdila, že celá súťaž bola iba formálna. Konečné slovo však bude mať Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý začal v tejto veci šetrenie.
Zdroj: (tom), Foto: ilustračné