R1 cez Bystricu až do Ružomberka?

TÉMA TÝŽDŇA
18 /

Ak by sa zámer podaril, išlo by pravdepodobne o najväčší úspech pre mesto pod Urpínom za posledné roky. Rýchlostná cesta cez Hiadeľské sedlo by Banskú Bystricu spojila so západom, severom, i východom.

O spustení prvého verejno-súkromného projektu (PPP) na Slovensku pri výstavbe diaľnic sa hovorí už dlhšie, ale hospodárska kríza natiahla rokovania s financujúcimi bankami pomaly už na neúnosnú mieru. Najmä Banskobystričania netrpezlivo čakajú na zahájenie výstavby posledného úseku rýchlostnej komunikácie R1 z Bratislavy do Banskej Bystrice medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 52 km (úsek medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím sa dokončuje), rovnako ako na severný obchvat v meste, ktorý spojí preťaženú hlavnú cestu I/66 na Brezno s ťahom I/59 na Donovaly. Ako sa zdá, vďaka zárukám slovenskej vlády sa konzorciu Granvia (Vinci a ABN Amro) napokon podarí dať dokopy potrebných 900 miliónov eur, pričom celková cena tohto projektu vrátane prevádzky bude takmer 1,8 mld. eur. Termín dokončenia R1 aj s banskobystrickým severným obchvatom je rok 2012.

Popri tejto základnej informácii prenikli na verejnosť aj ďalšie zaujímavosti. Trasa R1 by mala pokračovať v dĺžke 55 km z Banskej Bystrice smerom na Brezno odbočením cez Hiadeľské sedlo, popod Donovaly až do Ružomberka. Tam by sa napojila cez Martin na diaľnicu D1 z Bratislavy na Žilinu a ďalej na východ i sever. To by bola bomba, ktorá by však nemusela hneď vyvolať vojnu so Žilinčanmi, ktorí už dlhšie čakajú na rýchlostné prepojenie svojho mesta s Ružomberkom cez Martin!

highways_map

Plánované predĺženie R1-tky napojené na severný obchvat Banskej Bystrice. (Zdroj: Highways.sk)

Podstatné je, kto získa skôr financie na vybudovanie týchto úsekov. Žilinčanom sa to doposiaľ nepodarilo, PPP projekty na severnej trase zatiaľ stále nemajú doriešené financovanie a ani vybratého zhotoviteľa stavby. Otázkou zostáva, či sa to podarí skôr Bystričanom, ktorí sa dostali do hry úspešným zvládnutím dofinancovania R1 a severného obchvatu, ktorého pokračovaním by mohla byť aj rýchlostná trasa do Ružomberka. Tá sa teraz posudzuje z hľadiska vplyvov na životné prostredie (EIA).

sedlo-a-kozi-chrbat

Hiadeľské sedlo leží v nadmorskej výške 1 100 metrov. Popod sedlo by v prípade úspešného projektu viedol tunel.

Táto trasa sa trpezlivou a racionálnou prácou odborníkov z Banskej Bystrice dostala ako jeden z variantov severojužného prepojenia Slovenska cez Banskú Bystricu smerom na Martin (pôvodne mala obísť Banskú Bystrice napojením R1 cez Žiar a Kremnicu na Martin) do Koncepcie územného rozvoja Slovenska (KÚRS 2001). Napokon sa ukázalo, že bystrická trasa cez Hiadeľské sedlo napriek tunelu popod Donovaly objektívne spĺňa všetky komplexné požiadavky nielen na severojužné prepojenie stredu Slovenska s Maďarskom a Poľskom, ale aj na účinné napojenie rýchlostnej komunikáciu R1 na diaľnicu D1. Nepochybne je to dobrá správa pre celý stredoslovenský región, len aby sme to nezakríkli.

Samozrejme, že táto informácia okamžite vyvolala v médiách dohady, že by to mohla byť istá forma lokálpatriotizmu alebo lobizmu od ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, ktorý je Banskobystričan a pomohol presadiť aj zaradenie severného obchvatu do projektu PPP. Pravdupovediac, keby to hneď malo tak byť, asi by sa na Vážneho vážne nenahneval žiadny z Banskobystričanov. Veď ide o potrebnú a rozumnú vec, ktorá neposlúži iba občanom mesta pod Urpínom, ale celému Slovensko a jeho návštevníkom. Veď potrebné sú všetky plánované diaľničné úseky, bodaj by sa ich podarilo postaviť hoc aj všetky naraz.

Zdroj: Bystricoviny.sk (MM)