Železničná stanica sa ide revitalizovať, autobusová stojí

SPRÁVY
1 /

Medzi železničnými stanicami, pre ktoré štátna spoločnosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásila verejné súťaže na ich revitalizáciu, je aj železničná stanica v Banskej Bystrici. Tá je v tesnom susedstve s dlhodobo rozostavanou autobusovou stanicou, ktorá stále čaká na investora.

zeleznicna-stanicaBanskobystrická železničná stanica bola postavená v roku 1951. V roku 2006 sa v jej okolí robili úpravy v dôsledku elektrifikácie trate. Teraz by sa mala revitalizovať v rámci projektu „Moderná stanica“ formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). V ponuke ŽSR pre súkromných developerov sú okrem Banskej Bystrice aj železničné stanice vo Zvolene, Ružomberku, Štrbskom Plese, Tatranskej Lomnici, Spišskej Novej Vsi a Prievidzi. Záujemcovia majú svoje súťažné návrhy predložiť do 28.februára 2012.

Súčasťou revitalizácie môže byť aj komerčné využitie zrekonštruovanej časti železničných staníc. V západnej Európe investori často využívajú staničné nákupné centrá, ako je to napríklad vo Viedni. Takto lákajú do priestorov staníc návštevníkov a cestujúcich. Dá sa teda predpokladať, že súťažné návrhy pre ŽSR budú obsahovať multifunkčné využitie revitalizovaných objektov.

Na podobný projekt revitalizácie už dlhé roky čaká vedľa stojaca autobusová stanica. Jej výstavba sa zastavila v roku 1990 a odvtedy sa hľadajú investície a investor, ktorý ju dokončí. V roku 2002 sa po privatizácii SAD-iek stala vlastníkom banskobystrickej autobusovej stanice SAD Banská Bystrica a.s. s majoritným ostravským akcionárom. S novým vlastníkom sa snažili dohodnúť bývalí primátori mesta na dostavbe, ale podarilo sa to až Ivanovi Saktorovi. Vlani bol pripravený rakúsko-český investor, aby odkúpil celý objekt.

Po komunálnych voľbách sa rokovania o predaji autobusovej stanice spomalili. Napriek zahraničný investor predložil mestu svoj investičný zámer rekonštrukcie aj s urbanisticko-architektonickou predstavou jej budúceho funkčného využitia. Okrem samotnej dopravnej funkcie objektu so službami pre cestujúcich to má byť aj komerčné využitie s priestormi nového obchodno-nákupného centra.

autobusova-stanica1Napriek nešťastnému zásahu poradného orgánu primátora mesta – Rady pre architektúru a urbanizmus, ktorá kladením podmienok mimo rámca svojej kompetencie zneistila investora, tento má stále záujem získať autobusovú stanicu do vlastníctva a zrevitalizovať ju po dohode s mestom.

V auguste 2011 primátor mesta Peter Gogola vyjadril potešenie nad výsledkami rokovaní so zahraničným investorom. Jeho investičný zámer výstavby moderného autobusového terminálu s novým obchodným komplexom a parkingom v princípe odobrila Komisia pre územný rozvoj pri mestskom zastupiteľstve. Jej členovia si vedia predstaviť aj komunikačné prepojenie tohto nového objektu so železničnou stanicou.

Verejná súťaž ŽSR na revitalizáciu železničnej stanice v Banskej Bystrici v spolupráci s vybraným súkromným investorom je vhodnou príležitosťou k tomu, aby sa zintenzívnili rokovania medzi vlastníkom autobusovej stanice a zahraničným investorom na jej odkúpení. Mesto môže v tomto procese zohrať kľúčovú úlohu aj v tom zmysle, aby sa jej následná rekonštrukcia vhodne napojila na pripravovanú revitalizáciu železničnej stanice.

V tomto krízovom období by bolo pre Banskú Bystricu a všetkých Banskobystričanov priam požehnaním, keby sa podarilo vyriešiť takpovediac dva problémy v jednom – mať súčasne pripravené na revitalizáciu železničnú i autobusovú stanicu. Mala by to byť veľká výzva pre zodpovedných zástupov mesta, aby si túto šancu nenechali ujsť podobne, ako sa to nedávno stalo pri europrojekte revitalizácie mestských parkov.

Zdroj: Bystricoviny.sk