Komentár: Primátor konečne „objavil“ investora na autobusku

SPRÁVY
3 /

Počas ospalého augustového leta minulý týždeň zaujala agentúrna informácia o tom, že primátora mesta Petra Gogolu potešila možnosť rokovať so zahraničným investorom na chátrajúcu autobusovú stanicu v Banskej Bystrici.

autobusova-stanica11Za normálnych okolností by to bola na bystrické pomery celkom bombastická správa, keby tomu niečo nepredchádzalo. Tak si to pre osvieženie pamäti zopakujme.

Ku koncu minulého funkčného obdobia sa odchádzajúcemu primátorovi Ivanovi Saktorovi po dlhých rokovaniach podarilo dať dokopy česko-rakúskych investorov so súčasným vlastníkom autobusovej stanice SAD Banská Bystrica a.s., zastúpeným majoritným akcionárom z Ostravy. Na spadnutie bol už aj podpis dohody o odkúpení celého areálu, na mieste ktorého by mal okrem moderného autobusového terminálu s parkingom stáť aj nový obchodný komplex.

Mesto malo pripravené aj náhradné priestory pre dočasné parkovanie a odbavovanie autobusov na veľkom parkovisku za Hronom, ktoré by slúžilo počas prestavby areálu autobusovej stanice. Lenže v novembri 2010 boli voľby, prišlo nové vedenie mesta a s ním aj nový pohľad na svet, ako sa svojho času vyjadril prednosta mestského úradu alias „bystrický superman“ Miroslav Rybár.

Rokovania o odkúpení autobusovej stanice po voľbách zamrzli. Nový primátor vôbec nekomunikoval s investorom. Zástupcovia mesta sa stretli len s projektantom investora. Aj to sa udialo spôsobom, ktorý investora skôr odrádzal, ako ho motivoval k urýchleniu realizácie plánovanej investície. Májové predvolanie pred Radu poradcov primátora pre architektúru a urbanizmus, na ktorom poradcovia kárali investora za predbežnú štúdiu a kládli mu podmienky bez toho, aby mali k tomu oprávnenie, bolo strategickým faux paux.

Na júnovom zasadnutí oficiálnej komisie pre územný rozvoj pri mestskom zastupiteľstve projektant investora diplomaticky uviedol, že pri predchádzajúcom jednaní „komisia architektov“ niektorými stanoviskami zneistila investora. Napokon to poslanci „vyžehlili“ a s projektantom sa dohodli, že vypracuje alternatívne riešenia prestavby autobusovej stanice. Investičný zámer v hodnote cca 18 miliónov eur obsahuje moderný terminál s 18 nástupišťami a 8 výstupišťami, odbavovaciu halu s príslušenstvom, polyfunkčný objekt s obchodmi a oddychovými zónami, vrátane celkového dopravného riešenia s parkovaním.

Ak teda primátor Peter Gogola po 8 mesiacoch od nástupu do funkcie konečne rokoval priamo s rakúskym investorom, tak napriek vyššie uvedenému možno s výdychom povedať – konečne! Dokonca chápe, že okrem prevažujúcej dopravnej funkcie tu budú aj „tržbonosné“ komerčné obchodné aktivity pre návratnosť investície.

Azda sa teda konečne podarí podpísať aj kúpnopredajnú zmluvu so súčasným majiteľom autobusovej stanice a mesto odsúhlasí jednu z variant urbanistickej štúdie nového areálu v súlade s platným územným plánom, aby sa mohlo začať s výstavbou. Treba dúfať, že mesto bez zbytočných obštrukcií dočasne poskytne dopravcovi vhodnú náhradnú plochu pre príchody a odchody autobusov, ale aj pre služby cestujúcim tak, ako sa to pripravovalo už vlani.

Keď sa to podarí, bude to podľa primátora dobré nielen z pohľadu Banskobystričanov, ale aj z pohľadu perspektívy rozvoja cestovného ruchu. Tak do toho!!!

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)