Prednosta Rybár rieši autobusovú stanicu, ale čo investor?

Uncategorized
4 /

Už sme si zvykli, že keď primátor Peter Gogola vyhlási o nejakej očakávanej investícii v našom meste, že je to na dobrej ceste, musíme to brať s rezervou. Aj vtedy, keď jeho prednosta verejne hovorí o autobusovej stanici.

Na minulotýždňovej  verejnej diskusii primátora s dvomi poslancami Miroslav Rybár vyhlásil: „V tejto chvíli je realizácia rekonštrukcie autobusovej stanice tak blízko na dosah, ako nikdy doteraz. Investor to ešte nechce medializovať, ale skraja budúceho roka, možno už v januári bude žiadať mesto o územné konanie.“

Nedalo nám to, preto sme po vlastných  linkách začali pátrať po tom, čo je vo veci. Dozvedeli sme sa, že projektanti štúdie autobusovej stanice s obchodným centrom Fachmarkt by naozaj chceli začať s územným konaním, ibaže kľúčový problém, ktorým je vlastníctvo nehnuteľností súčasnej autobusovej stanice, sa ešte nevyriešil.

Znamená to teda, že česko-rakúskemu  investorovi sa doposiaľ nepodarilo odkúpiť  od ostravského vlastníka SAD Banská Bystrica príslušné pozemky s budovami tak, aby mohol realizovať svoju plánovanú investíciu v objeme okolo 18 miliónov eur. Prípadné územné konanie, ku ktorému by musel dať súhlas súčasný majiteľ nehnuteľností, by stále neriešilo vlastnícke vzťahy, teda o žiadnej realizácii rekonštrukcie autobusovej stanice sa v tejto chvíli nedá hovoriť.

Ak chcel prednosta Rybár svojím optimistickým vyhlásením zahnať zjavný pesimizmus, ktorý vládne v Banskej Bystrici z nevydarenej realizácie europrojektov na školy či informačný systém mesta, ktorý sa teraz financuje z mestského rozpočtu, mohol si radšej vybrať nejakú reálnejšiu investíciu. Faktom však je, že podľa návrhu rozpočtu mesta na budúci rok samospráva nemá pripravený v talóne žiadny  väčší investičný projekt z mimorozpočtových zdrojov, ak nerátame primátorom ohlasovanú rekonštrukciu chodníka na Urpín, čo je zúfalo málo…

Vedeniu mesta sa takýmto spôsobom môže stať, že stratí nielen dôveru investorov, ale aj vlastných  občanov, ktorí chcú vidieť reálne projekty a investície prinášajúce do mesta skutočný rozvoj a nové pracovné príležitosti. Je všeobecne známe, že z umelo nafukovaných „bublín“ po ich prasknutí vzniká ešte väčšia dezilúzia, ako bola predtým.

Keď už prednosta Rybár tak tajomne hovorí o blízkom dosahu realizácie autobusovej stanice, v skutočnosti sme boli blízko riešenia koncom roka 2010, tesne pred komunálnymi voľbami. Vtedajší primátor Ivan Saktor sa po dlhých rokovaniach českého investora s majiteľom autobusovej stanice SAD Banská Bystrica dohodol, že po jej odkúpení vstúpi do hry ďalší rakúsky investor, aby sa v spolupráci s mestom začalo s úplnou prestavbou autobusovej stanice, vrátane nového obchodného centra s vyriešením statickej a dynamickej dopravy v blízkosti železničnej stanice.

Po nástupe nového primátora však takto rozbehnutý projekt akosi zamrzol. Nevedno, ako často a s kým sa Peter Gogola v súvislosti  s autobusovou stanicou stretával. Z verejných zdrojov vieme len to, že do architektonicko-urbanistického stvárnenia celého projektu sa začali starať poradcovia primátora, za chrbtom oficiálnej poslaneckej komisie pre územný rozvoj. Mesto malo súbežne riešiť aj vhodné podmienky poskytnutie dočasných plôch pre autobusy za železničným mostom na Uhlisku počas výstavby, ktoré patria Lesom SR.

Miesto toho, aby sme sa konečne dozvedeli správu, že česko-rakúsky investor už vlastní areál autobusovej stanice a pripravuje svoju investíciu do prestavby, sme sa v zápisnici Rady primátora pre architektúru a urbanizmus z 23.mája 2012 dočítali: „Rada  naďalej trvá na svojom stanovisku z mája 2011 a odporúča primátorovi a vedeniu mesta nesúhlasiť s predloženou zastavovacou štúdiou FACHMARKT Banská Bystrica (pozn. oficiálne sa jedná o štúdiu autobusovej stanice spoločnosti JAHN Development & Consulting), ktorej realizácia by mohla ohroziť rozvojové zámery dlhodobých urbanistických koncepcií mesta, v ktorých mal a má tento priestor významnú a nenahraditeľnú funkciu komplexného mestského dopravného centra, vstupného priestoru a miesta prvého kontaktu návštevníka s mestom.“

Pritom asi týždeň pred spomínaným zasadnutím svojich poradcov primátor Peter Gogola verejne vyhlásil, že aj on rokuje so zahraničným investorom, ktorý má záujem na tom, aby dokončil autobusovú stanicu v podobe moderného dopravno-obchodného centra. „Mesto už dalo k návrhu urbanistickej štúdie investora súhlasné stanovisko. Ako som sa dozvedel z telefonickej reakcie, budúci rok by sa mal stať rokom otvorenia tohto komplexu,“ uviedol primátor pre médiá v máji 2012.

Na mieste súčasnej zdevastovanej stavby autobusovej stanice by podľa investičného zámeru mala vzniknúť moderná odbavovacia budova s krytými státiami pre autobusy a čakárňami pre cestujúcich. Zároveň sa tu má vytvoriť multifunkčné obchodné centrum s parkoviskami prepojenými s blízkou železničnou stanicou.

To všetko s menšími obmenami vieme už dva roky, ibaže ani minulý týždeň prednosta Rybár, ktorý má absolútnu dôveru  primátora, nedal odpoveď na základnú otázku: „Kedy získa nový investor areál autobusovej stanice, aby mohol  začať reálne uvažovať s prestavbou? Pri všetkej úcte k projektantom, príprava územného konania bez vlastníctva nehnuteľností ešte nerieši samotnú investíciu. O tom by mohli rozprávať viacerí banskobystrickí podnikatelia, ktorí už majú územné rozhodnutie  na svoje nehnuteľnosti a stále nič…

Na budúci rok uplynie presne 30 rokov, čo sa začala stavať autobusová stanica v Banskej Bystrici. V roku 1990 bola stavba zastavená a odvtedy márne čaká na investora, ktorý by ju dostaval. Stalo sa z nej chátrajúce memento čias minulých, ktoré dlhé roky straší Banskobystričanov i návštevníkov mesta. Dokedy ešte, páni Gogola a Rybár?

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)