Mestský úrad (MsÚ) v Banskej Bystrici prejde zmenou organizačnej štruktúry. Podľa prednostu MsÚ Miroslava Rybára by sa tak malo udiať v najbližšom období.
Zmeny na úradoch sú bežnou praxou po každých voľbách, keď sa mení vedenie štátu či mesta. Podľa novely Zákona o obecnom zriadení patrí zmena organizačnej štruktúry MsÚ do priamej kompetencie primátora mesta, čiže nemusí ju schvaľovať mestské zastupiteľstvo. Primátor vydáva pracovný a organizačný poriadok mestského úradu vrátane odmeňovania jeho zamestnancov, riadi prácu úradu. Prednosta, ktorého vymenúva a odvoláva primátor, vedie úrad a organizuje prácu úradníkov.
Od nástupu nového banskobystrického primátora Petra Gogolu do funkcie v decembri 2010 zatiaľ došlo na MsÚ iba k dvom zásadnejším zmenám. Vymenil vedúcu svojej kancelárie a na začiatku tohto roka vymenoval nového prednostu úradu. O oboch je známe, že súčasnému primátorovi organizovali volebnú kampaň. Napriek predvolebným sľubom o väčšej transparentnosti v samospráve a obsadzovaní vedúcich úradníckych miest verejnými výberovými konaniami, v týchto dvoch prípadoch to tak nebolo. Netransparentným sa javí aj konanie nového prednosta MsÚ, ktorý ako najvyšší mestský úradník súčasne súkromne podniká. Jedna z jeho firiem, kde je aj konateľom, má dokonca obchodnú zmluvu s mestom.
Prvým stransparentnením práce na MsÚ bolo podľa primátora presklenie dverí na kanceláriách, aj keď sa to udialo iba u radových úradníkov. V spolupráci s Transparency International Slovensko (TIS) chce primátor uviesť do praxe aj projekt transparentného mesta. Podľa podobného projektu už dlhšie funguje mesto Martin, ktoré v hodnotení TIS o otvorenosti samospráv občanom skončilo vlani na treťom mieste za Banskou Bystricou.
Aj keď nová organizačná štruktúra úradu je vecou primátora, k pripravovaným personálnym zmenám na banskobystrickom MsÚ sa zatiaľ bližšie vyjadruje iba prednosta Miroslav Rybár. Súčasná štruktúra úradu nie je podľa jeho predstáv. Ako podnikateľ je zvyknutý na iný štýl riadenia, ktorý uplatňuje aj na mestskom úrade. Vytvoria sa dva nové odbory. Jeden na propagáciu mesta v rámci proklamovaného rozvoja cestovného ruchu a druhý na riešenie sťažností občanov.
Niektoré existujúce odbory MsÚ by sa podľa prednostu mali preskupiť, ako napríklad súčasný spoločný odbor školstva, kultúry a športu. Zatiaľ sa prednosta ani primátor nevyjadrili k tomu, či v rámci novej organizačnej štruktúry dôjde aj k prepúšťaniu pracovníkov. Podľa schváleného rozpočtu mesta na rok 2011 a najmä zníženej kapitoly administratíva to vyzerá tak, že časť ľudí z úradu odíde. Napriek tomu, že v minulosti sa na MsÚ robili odborné personálno-ekonomické audity, prednosta Rybár s ich praktickým využitím nepočíta. Vraj ich nikto nedokáže analyzovať, takže zostanú v šuplíku.
V súčasnosti prebiehajú prvé výberové konania na niektoré úradnícke funkcie. Do niekoľkých týždňov by mali byť známe ich výsledky. Ako sme už informovali, pred posledným marcovým mestským zastupiteľstvom chcel prednosta MsÚ navrhnúť poslancom zrušenie funkcie hlavného architekta mesta aj s jeho samostatným útvarom. Ten sa mal presunúť do štruktúry mestského úradu. Predsedovia poslaneckých klubov s tým vtedy nesúhlasili a ako ukázala aj následná diskusia na našom portáli, nie je to jednoduchý problém.
Mestskí poslanci sa najbližšie zídu po Veľkej noci. O programe ich rokovania ako aj o prípadných uskutočnených zmenách na MsÚ v Banskej Bystrici vás budeme aktuálne informovať.
Zdroj: Bystricoviny.sk; Mesto BB