Komentár: Šanca pre nového primátora

Uncategorized
5 /

Akokoľvek sa to niekomu môže zdať čudné, nový banskobystrický primátor Peter Gogola má šancu pokračovať v programe rozvoja mesta svojho predchodcu Ivana Saktora. Ten po nástupe do funkcie začiatkom roka 2007 predstúpil pred poslancov s 12-bodovým programom rozloženým na osem rokov (2007-2014) a každý rok robil jeho verejný odpočet pred mestským zastupiteľstvom.

bystrica-z-ebc_rmx1Peter Gogola, ktorý nastúpil do funkcie primátora takpovediac v polčase tohto programového obdobia, nedávno na verejnom stretnutí s občanmi vyhlásil, že napriek očakávaniam nechce ľuďom sľubovať nič konkrétne. Zatiaľ sa oboznamuje so stavom banskobystrickej samosprávy a najmä s ekonomickým stavom mesta. Prvé účty občanom chce skladať až po obligátnych sto dňoch v úrade.

Samozrejme ako každý nový politik má na to plné právo, tak ako každý občan na hodnotenie konkrétnych skutkov svojich volených zástupcov. Chtiac-nechtiac sa žiaden nový politik či vláda nevyhne porovnávaniu so svojimi predchodcami. To platí aj pre banskobystrického primátora, ktorého hlavným sloganom volebnej kampane bolo slovo „ZMENA“.

Položme si však otázku, čo sa v Banskej Bystrici zmenilo po minuloročných komunálnych voľbách? Okrem víťazstva nezávislého primátora s podporou stredopravých strán mocensky viacmenej nič. V 31-člennom mestskom zastupiteľstve, v ktorom má jasnú väčšinu opozícia SMER-SD a SNS so 17 zástupcami, sedí až 19 staronových poslancov. Menšinový primátor sa nemôže oprieť o mimoriadne slabú pravicu a zatiaľ je odkázaný na obmedzenú podporu nezávislých poslancov na čele s BBA.

Aké šance presadzovať svoje ciele má v tejto povolebnej situácii primátor? Niečo naznačilo prvé pracovné rokovanie banskobystrického parlamentu v januári. Opoziční poslanci mu schválili zatiaľ iba základný plat, ktorý mu navýšia vtedy, keď im predloží svoj program rozvoja mesta na štvorročné funkčné obdobie. Aj keď sa to v médiách stretlo zväčša s kritickým ohlasom, predsa len isté rácio v tomto opozičnom postoji je. Okrem jasného prejavu sily poslaneckých hlasov je tu snaha stanoviť nejaké merateľné pravidlá hry na hodnotenie konkrétnej práce primátora mesta.

V parlamentnej demokracii je štandardné, že väčšinová či menšinová vláda predstupuje pred poslancov parlamentu so svojím programovým vyhlásením a uchádza sa o ich podporu. Presne to urobil pred štyrmi rokmi predchádzajúci banskobystrický primátor a vytvoril tak na úrovni miestnej samosprávy určitý precedens. Nový primátor má na výber. Buď urobí to isté a predloží poslancom i občanom vlastný program rozvoja mesta na roky 2011-2014, alebo nie. Je to na ňom. Beztak ho budú občania porovnávať s tými pred ním.

Ešte predtým však bude musieť nový primátor vyriešiť jednu veľkú dilemu. Ako spolupracovať s politicky rozdeleným zastupiteľstvom so zjavne väčšinovou opozíciu a nejasnou menšinovou koalíciou? Zatiaľ to vyzerá tak, že Peter Gogola chce presadzovať svoje ciele najmä v spolupráci s občanmi, domácimi podnikateľmi a médiami. O dohode s väčšinovou opozíciou v mestskom zastupiteľstve hovorí opatrne. Je však veľmi pravdepodobné, že v reálnej komunálnej politike iba s ideami väčšej transparentnosti, informovanosti či otvorenosti dlho nevystačí. Občania čakajú konkrétne činy a chcú vedieť, či bude lepšie ako predtým. Praktická politika nie je o úmysloch, ale o skutkoch.

Analytici a znalci miestnej politiky sa prikláňajú k tomu, že nevyhnutným predpokladom k rozvoju mesta pod Urpínom je zásadná dohoda primátora s parlamentnou väčšinou na vzájomnej spolupráci a rešpektovaní sa. Bez nej bude málo vecí priechodných. Istou šancou je vzájomný prienik medzi cieľmi primátora a väčšinou mestského zastupiteľstva. Malo by dôjsť k nejakému rozumnému kompromisu. K tomu majú smerovať ich politické rokovania. Najbližšie o rozpočte mesta na rok 2011.

Východiskom by mohlo byť prehodnotenie existujúceho programu rozvoja mesta z roku 2007 na roky 2010-2014. Veľká časť z neho je de facto splnená, mnoho projektov z minulého obdobia je rozbehnutých alebo pripravených. Stačí si urobiť jednoduchú analýzu. Napokon takmer 2/3 súčasných poslancov bolo pri každoročnom vyhodnocovaní jeho plnenia.

Nový primátor teda nezačína na zelenej lúke. Návrh nového územného plánu mesta je pripravený a po vyhodnotení verejných pripomienok môže ísť na schválenie do zastupiteľstva. Projekt ekologickej dopravy v meste výmenou starého vozového parku za nový v MHD je vo finále, buduje sa veľký severný obchvat s napojením na R1, na jar sa začne realizovať prvý mestský PPP-projekt na výstavbu a opravu najkritickejších úsekov mestských komunikácií, doťahujú sa dohody o prevzatí nedokončenej autobusovej stanice zahraničným investorom v spolupráci s mestom. Na realizáciu čakajú projekty parkovacích systémov, mesto by malo podporovať pripravené súkromné investície domácich podnikateľov

Do priemyselného parku v Šalkovej už vstúpili prví investori, ešte treba dotiahnuť prístupové komunikácie s protipovodňovými opatreniami. Môžu sa naštartovať pripravené projekty v oblasti bytovej výstavby, cez eurofondy a granty sa dajú dotiahnuť projekty rekonštrukcií škôl, kultúrnych či historických objektov na území mesta. Pre zrekonštruovanú historickú Radnicu a novú plaváreň Štiavničky treba hľadať efektívne formy ich využitia, mesto by malo pokračovať v projekte Abeceda športu a v zabezpečení komplexného informačného systému mesta, zlepšiť čistotu mesta a bezpečnosť občanov.

Zachovať by sa mal jeden z najlepších sociálnych programov na Slovensku, na rozbeh čakajú konkrétne projekty v oblasti cestovného ruchu so zapojením domácich podnikateľských subjektov. Tak by sme mohli pokračovať v prehodnocovaní 12-bodového programu bývalého primátora mesta, ktorého štvorročný odpočet sa robil tesne pred minuloročnými komunálnymi voľbami. Túto prácu by si však mali dať tí, ktorým občania prejavili dôveru vo voľbách.

Dobrou štartovacou pozíciou pre mesto Banská Bystrica je i fakt, že vlani bolo vyhodnotené ako druhé najotvorenejšie mesto na Slovensku a za rok 2010 má najnižšiu mieru zadlženia spomedzi krajských miest. To umožňuje aj v doznievajúcej hospodárskej kríze naštartovať transparentný hospodársky rozvoj pri nevyhnutnom šetrení nákladov s využitím mimorozpočtových zdrojov. Chce to však dohodu najvyšších volených predstaviteľov mesta na spoločnom postupe pri hľadaní strategických riešení. Na ťahu je v prvom rade nový primátor. Šanca stále žije…

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)