Štátny tajomník Ledecký (Za ľudí) spochybňuje Banskú Bystricu a Zvolen pred Európskou komisiou

POLEMIKA
6 /

Zdalo sa, že po prijatí uznesení mestských zastupiteľstiev v Banskej Bystrici a vo Zvolene, ktoré podporili postup svojich primátorov a schválili uznesenie o vytvorení samostatných území  udržateľného mestského rozvoja (UMR) na prijímanie eurofondov v novom programovom období a zaslaní spoločného listu Veronike Remišovej, už nebude jej ministerstvu nič brániť v predložení takéhoto riešenia na schválenie Európskej komisii.

Neprimeraný nátlak Remišovej ministerstva pokračuje

Tejto téme sme sa venovali pomerne obšírne očakávajúc, že ministerstvo  akceptuje návrhy Banskej Bystrice a Zvolena, obzvlášť keď obe mestá  jednoznačne podporila Únia miest Slovenska, združenie krajských miest K8 i odborná komisia BBSK. Ibaže opak je pravdou. Svedčia o tom vyjadrenia štátneho tajomníka Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) Vladimíra Ledeckého zo strany Za ľudí pre portál Euractiv.sk.

Napriek tomu, že obe mestá Banská Bystrica ako krajské a Zvolen ako okresné mesto bez problémov splnili stanovené základné kritériá, podľa ktorých UMR s jadrovým mestom  a spádovou oblasťou má mať minimálne 40 tisíc obyvateľov, pričom by nemalo prekračovať hranice kraja, Remišovej ministerstvo do poslednej chvíle pretláčalo vytvorenie jedného spoločného UMR BB-ZV, hoci to bolo v rámci metodiky len odporúčanie, ktoré sa malo uplatniť z krajských miest iba pre Banskú Bystricu.

Vladimír Ledecký

Vladimír Ledecký

„Bolo to navrhnuté odborníkmi na základe štúdií a stratégií, ktoré vznikali posledných viac ako desať rokov v zmysle posilnenia územia s najväčším spoločným potenciálom rastu na strednom Slovensku,“

obhajuje postup ministerstva štátny tajomník Vladimír Ledecký v rozhovore pre Euractiv.sk.

Keď sa ho novinári pýtali na bystrickom brífingu, ktorý zvolal poza chrbát primátora mesta Jána Noska, kto sú tí odborníci, ktorí radia ministerstvu, neodpovedal. Neskôr po svojom vystúpení na banskobystrickom mestskom zastupiteľstve, ktoré sa zaoberalo otázkou vytvorenia UMR, pred diskusiou s poslancami náhle odišiel.

Teraz Ledecký tvrdí, že postup že postup mesta Banská Bystrica kritizovali aj miestni poslanci z Banskobystrickej alternatívy či regionálni socioekonomickí aktéri (aktivisti). Z toho sa dá usudzovať, z týchto kruhov pochádzajú aj doposiaľ neznámi „odborníci“, ktorí sú na strane ministerstva proti vlastnému mestu.

Primátori Lenka Balkovičová a Ján Nosko

Primátori Lenka Balkovičová a Ján Nosko

Ledeckého argumenty stoja na vode

Hoci v koncepcii MIRRI sa spomína banskobystricko-zvolenská aglomerácia rovnako ako  aglomerácie Žilina – Martin či Košice – Prešov, pre tieto mestá akceptovalo ministerstvo samostatné územia UMR, iba pre Banskú Bystricu a Zvolen nepochopiteľne pretláčalo spoločné územie. Vraj preto lebo tieto dve mestá majú predpoklad vytvoriť silnú aglomeráciu, ktoré bude protiváhou Bratislave a Košiciam…

Podľa MIRRI by spolupráca Banskej Bystrice a Zvolen týmto dvom mestám so spoločným plánovaním a celkovým koordinovaným riadením priniesla oveľa vyššiu produktivitu a výhody, ktoré tieto spoločné aglomerácie prinášajú v prospech zvyšovania prosperity svojho obyvateľstva. To je však iba teória, pretože reálny život v mestách a obciach funguje inak.

Obidve dotknuté samosprávy tvrdia pravý opak a jasne deklarujú, že budú spolupracovať aj pri dvoch samostatných územiach UMR, ktoré sú pre prijímanie eurofondov výhodnejšie ako jeden veľký celok, v ktorom sa beztak bude rozhodovať podľa počtu obyvateľov. Postup ministerstva považujú za obyčajný nátlak a bezprecedentné diktovanie podmienok zhora, s popieraním princípu subsidiarity pri riadení vecí verejných, čo je aj jeden z princípov fungovania Európskej únie.

Štátny tajomník Ledecký bol schopný opodstatnenosť spolupráce v spoločnom území UMR BB-ZV odôvodňovať aj finančným zvýhodnením tohto riešenia, keď v rozhovoroch s primátormi oboch miest im ponúkal 20-percentný eurofondový bonus, ak pôjdu spoločne. Nemalo to však žiadny reálny základ.

„Myslíme si, že pri rozdeľovaní zdrojov by pre administratívnu náročnosť mali byť bonifikované mestá, ktoré tvoria spoločné územie mestského rozvoja. Tým, že v tomto prípade sú tam dve mestá, tak by boli logicky bonifikované,“

bráni sa zaskočený Ledecký.

Paradoxom je , že ministerstvo Za ľudí, ktoré podľa europoslankyne SaS nedokázalo použiť miliardu eur z nevyužitých eurofondov podľa odporúčaní Európskej komisie na pomoc koronakrízou postihnutým skupinám ľudí na Slovensku, poučuje samosprávy, akým spôsobom majú naložiť z eurofondmi, ktoré doteraz spoľahlivo čerpali  pre ľudí v mestách a obciach na ich ďalší rozvoj aj bez Remišovej a Ledeckého…

Banská Bystrica

Banská Bystrica

Čo predloží ministerstvo do Bruselu?

Rozhodnutie o tom, aké riešenie UMR na Slovensku bude obhajovať Remnišovej ministerstvo v Bruseli, je v tejto chvíli už len na MIRRI. Potvrdilo to aj Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku (ZEK).

„Je na členskom štáte aby v procese programovania transparentným spôsobom a na základe jasných kritérií určil územia udržateľného mestského rozvoja,“

uviedla Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia ZEK.

Podľa Ledeckého sú v súčasnosti otvorené všetky možnosti. Buď postoje slovenských samospráv napokon prinútia ministerstvo ustúpiť tlaku na Banskú Bystricu a Zvolen a bude akceptovať ich rozhodnutie, ale štátny tajomník nevylúčil, že tieto mestá o európske peniaze na udržateľný mestský rozvoj môžu aj prísť. Ďalšou možnosťou podľa neho je, že ak Banská Bystrica bude trvať na vlastnom území UMR, o peniaze príde iba Zvolen.

„Praktické možnosti sú také, že môže byť územie Banská Bystrica a územie Zvolen, alebo nemusí byť ani jeden. Možností je veľa. Neprešvihli sme žiaden termín, pre ktorý by sme nemohli počítať so všetkými možnosťami,“

myslí si  Ledecký a dodáva:

„Pokiaľ by som na túto otázku odpovedal, tak naši odborníci tu budú zbytočne sedieť. Budeme robiť všetko preto, aby sa to nestalo, ale musíme to rozhodnúť spravodlivo aj k ostatným, ktorí našu metodiku prijali.“

Zvolen

Zvolen

Nedôveryhodné ministerstvo

Je neuveriteľné, ako si v tejto ťažkej pandemickej dobe dovolí jedno ministerstvo zahrávať sa s dvomi suverénnymi mestami a doslova ich vydierať tým, že keď neprijmú umelo nastavené podmienky zhora, môžu prísť o eurofondy na svoj rozvoj. To všetko v situácii, keď v rámci vlády  koaliční partneri vyvolávajú vzájomné  spory a strana Za ľudí ich prostredníctvom štátneho tajomníka Ledeckého prenáša aj medzi mestá  na regionálnej úrovni. Až sa nechce veriť, že pred vstupom do veľkej politiky to bol úspešný starosta Spišského Hrhova, z ktorého sa stal politický štátny úradník, o ktorého kompetentnosti rozumne riešiť eurofondy v rámci územného plánovania sa dá dôvodne pochybovať.

Niekedy to budí dojem, akoby Banská Bystrica dostávala od súčasnej vládnej koalície „príučky“ za to, že počas predošlých vlád Roberta Fica a  Petra Pellegriniho sa nášmu mestu dostávalo väčšej štátnej podpory. To by vysvetľovalo aj praktickú politiku strany Za ľudí na čele s ministerkou Remišovou a štátnym tajomníkom Ledeckým, ktorá je zjavne namierená  proti nášmu mestu a primátorovi Jánovi Noskovi.

Smutné na aktuálnom prípade UMR je, že na presadenie svojho zámeru MIRRI využilo aj svoju „piatu kolónu“  v Banskej Bystrici, ktorú tvoria poslanci Banskobystrickej alternatívy a bystrickí aktivisti. Tí vystupujú proti oprávneným záujmom mesta (najmä pri investíciách) aj v iných prípadoch, takže Za ľudí si vybralo tých „správnych ľudí“.

Pokiaľ by sa Remišovej ministerstvo rozhodlo neobhajovať návrh Banskej Bystrice a Zvolen na vytvorenie dvoch samostatných UMR v Bruseli, asi by stálo za to upozorniť na tieto čudné politické praktiky Európsku komisiu. Tá totiž v konečnom dôsledku rozhodne o tom, ktoré mestá na Slovensku budú môcť čerpať na UMR eurofondy a bolo by nefér, keby naše dve susedné mestá vopred vyšachovalo z hry nedôveryhodné MIRRI len preto, že nepodľahli ministerskému tlaku a trvajú na najvýhodnejšom riešení pre ľudí v tomto regióne.

Európska komisia

Európska komisia

Autor: Miro Toman , Foto: ilustračné