V nedeľu 9. júla 2017 o 17:00 hod. začínajú júlové Potulky mestom pri Mariánskom stĺpe na banskobystrickom Námestí SNP s Jozefom Ďuriančikom
Júlové Potulky mestom
Na druhom – júlovom stretnutí Vám známy sprievodca predstaví Antona Pilgrama, moravského staviteľa a sochára, ktorý sa podieľal nielen na stavbe Dómu sv. Štefana vo Viedni, ale aj na rekonštrukcii farského kostola Nanebovzatia Panny Márie po veľkom požiari mesta v roku 1500.
Ten postihol Banskú Bystricu spoločne s farským kostolom. Na kaplnke nie je známe do akej miery bola poškodená, klenby sa ale zachovali. Na stene kaplnky je možné dodnes vidieť letopočet 1504, ktorý zrejme dodáva ukončenie rekonštrukcií alebo dokončenie maliarskych prác. Zásluhou neskorogotickej prestavby, dostal chrám Nanebovzatia Panny Márie nový vzhľad. Pričinili sa o to najbohatší ťažiari. Z tohto obdobia sa datuje aj jeho prívlastok „nemecký“.
Čo všetko sa zachovalo z umeleckej činnosti Antona Pilgrma v Banskej Bystrici, o tom vám porozpráva historik Jozef Ďuriančik. V prípade nepriaznivého počasia budú Potulky mestom v budove Radnice na Námestí SNP 1.
Poplatok je 2 €, deti do 12 rokov v sprievode rodičov majú bezplatný vstup.
Anton Pilgram
(* okolo 1460, Brno – † 1516, Viedeň)
Bol staviteľ, sochár a architekt. Vzdelanie získal vo Viedni a v západnom Nemecku, značnú časť svojho života potom prežil v Brne (kam sa vrátil asi v roku 1495), kde sa po ňom zachovalo mnoho pamiatok. K jeho najznámejším dielam patrí portál na Starej radnici, ku ktorému sa vzťahuje i jedna z brnianskych povestí.
Prvé samostatné práce realizoval vo Švábsku – chrám sv. Juraja vo Schwieberdingene a kaplnka sv. Vavrinca v Rottweile. Potom zavítal aj do mesta pod Urpínom. Do roku 1511 potom pôsobil v Brne. Tu participoval na stavbe kostola sv. Jakuba (okolo r. 1502) – severná chrámová loď, predsieň a sakristia. Známa je jeho sochárska výzdoba Židovskej brány (dokončená v r. 1508) a spomínaný portál Starej radnice (pred r. 1511)
V rokoch 1511 – 1515 viedol kamenársku hutu pri Dóme sv. Štefana vo Viedni. Tu sa často označuje ako autor kazateľnice. Podľa kamenárskej značky sa na jej realizácii pravdepodobne podieľal, ale jej návrh sa dnes skôr pripisuje Niclasovi Gerhaertovi van Leyden. Známa je hlava v okne, ktorá sa uvádza ako Pilgramov autoportrét, jeho ďalším príspevkom je asi podnožie organu
V Moravskej galérii sú uložené jeho rezbárske plastiky svätcov, vrátane plastiky sv. Petra mučeníka (pravdepodobne tiež autoportrét).