FOTO: Banskobystrický podnikateľ sa dostal medzi 100 najlepších českých firiem

SPRÁVY
5 /

Paneurópska spoločnosť pre kultúru, vzdelávanie a vedecko-technickú spoluprácu COMENIUS už po 27 – krát zostavila rebríček 100 najúspešnejších českých firiem. Slávnostné odovzdávanie ocenení sa konalo minulý týždeň vo veľkolepých priestoroch Španielskeho sálu na Pražskom hrade. Medzi ocenenými bol aj Banskobystričan Milan Paprčka (42).

Slovák medzi 100 najlepšími českými firmami

Prestížna súťaž, konajúca sa každoročne už od roku 1996, má tri časti. Tou prvou je rebríček 100 najvýkonnejších českých firiem, kde rozhodujúcim parametrom je veľkosť a ekonomická sila firmy. Druhou časťou sú oborové kategórie. Firmy v tejto časti súťaže tiež musia spĺňať minimálne kritériá na počet zamestnancov a obrat, no rozhodujúcim faktorom je ich spoločenský prínos pre Českú republiku.

V tejto časti súťaže, sa v kategórii Cestovní ruch a Hotelnictví, umiestnilo aj zlínske vydavateľstvo Slováka Milana Paprčku, ktorý žije v Kynceľovej pri Banskej Bystrici. Nakoniec, treťou časťou súťaže je anketa Lady Pro a Gentleman Pro.

Milan Paprčka prvý sprava

Milan Paprčka prvý sprava

„Keď ma v lete pán Muzikař, pozval do Prahy na osobné stretnutie, bol som z toho celkom paf. Sme úspešná firma, ale o účasti v takom prestížnom rebríčku som zatiaľ neuvažoval. Keď som sa ho pýtal, prečo ho zaujala práve naša firma, tak zažartoval, že preto, lebo sa mu páči moja „rizí slovenština“. Je to vážený, ale zároveň veľmi vtipný človek,“

hovorí podnikateľ Milan Paprčka a dodáva:

„O to väčšia česť pre mňa bola, keď mi na jeseň prišla pozvánka na slávnostné odovzdávanie ocenení Českých 100 Nejlepších na Pražskom hrade. Do Španielskeho sálu sa bežne človek nedostane a už vôbec nie na pódium pred sedem stovák najúspešnejších českých podnikateľov. Spoločnosť mi robila moja milovaná manželka. Práve ona mi pred rokmi dohovorila, aby som v ťažkých časoch nelámal nad českou firmou palicu a významne mi pomohla pri jej opätovanom naštartovaní. Tá cena patrí aj jej, no najmä mojim českým kolegom, ktorý denno-dennou prácou napĺňajú naše poslanie.“

Milan Paprčka na recepcii prvý sprava

Milan Paprčka na recepcii prvý sprava

Dôvodom nominácie Milana Paprčku bola významná propagácia českých regiónov a cestovného ruchu v Českej republike. Spoločnosť CBS oslovila aj Ing. Karla Muzikáře, prezidenta spoločnosti Comenius. Odpísal obratom:

„Aktivity CBS jsou silně provázané s turistikou a tedy i cestovním ruchem a přitom se na něm fakticky nijak přímo a aktivně, jako známé hotely, restaurace, města či městské části, nepodílí. Právě proto v kategorii Cestovní ruch a Hotelnictví byli podle mně velmi správně. Například exkluzivní knihu „Česko z nebe“ o jejíž existenci jsem se dozvěděl až na galavečeru, sem si po včerejším podrobném prolistování objednal rovnou více kusů, protože je to ideální dárek na památku pro velvyslance Číny, Izraele a Argentiny, kteří se u mne ohlásili na návštěvu v nejbližších dnech.“

Karel Muzikář vpravo

Karel Muzikář vpravo

Milan Paprčka

Začal podnikať už vo svojich osemnástich rokoch. V začiatkoch mu skrachovali dve živnosti a ako 20 ročný skončil z veľkými dlhmi na krku. To ho však od ďalšieho podnikania neodradilo. Ako vravieva, úspech nie je nič iné, než 99 x spadnúť a 100 x sa postaviť.

V roku 2003 začal s vydavateľskou činnosťou, najprv ako živnostník. O tri roky na to založil eseročku a firmu v Zlíne založil takmer pred trinástimi rokmi, v roku 2011. V roku 2016 odkúpil kartografickú časť bývalého Vojenského kartografického ústavu v Harmanci a obnovil výrobu legendárnych turistickými máp.

Milan Paprčka na slávnostnom vyhodnotení v Prahe

Milan Paprčka na slávnostnom vyhodnotení v Prahe

V Českej republike pomáha zase opäť stavať sa na nohy iným známym mapám, tým od Klubu českých turistov. Všetky jeho firmy každým rokom pomaly, ale stabilne rastú. A aký je rozdiel medzi podnikaním v Českej republike a na Slovensku? Chcel by sa radšej Milan presťahovať do Česka?

„Český a slovenský trh sú takmer rovnaké. Malý rozdiel je, že český zákazník je náročnejší na kvalitu a detaily, čo nás naučilo zvýšiť štandard kvality aj na Slovensku. Podnikateľské prostredie hodnotím v Česku lepšie. Hlavne úrady a úradníci si tam viac uvedomujú, že existujú na to, aby podnikateľovi pomáhali a uľahčovali mu prácu. A nie na to, aby pred ním ukazovali svoju dôležitosť. Však žijú z jeho daní.

Milan Paprčka s ocenením

Milan Paprčka s ocenením

Na Slovensku sa však toto uvedomenie tiež posúva k lepšiemu. Aj keď je život v Česku o niečo jednoduchší, ja chcem zostať žiť na Slovensku a pokúšať sa to tu trochu vylepšovať. Nad zmenou bydliska by som uvažoval len vtedy, keby sa k moci dostali nejakí extrémisti, čo sa dúfam nestane. Podobne ako na Slovensku, aj v Česku propagujeme jednotlivé regióny vydávaním ručne maľovaných a turistických máp, fotografických kníh, leteckými fotografiami a filmami, či virtuálnymi prehliadkami.

Aj na Slovensku, tak aj v Česku sa nám už podarilo vytvoriť ucelenú mapovú aj knižnú edíciu pre celú republiku a vlastníme najväčšiu databázu leteckých fotografií v republike. Naším podnikateľským poslaním je prinášať ľudom jedinečný pohľad na krajinu a propagovať krásy všetkých regiónov a to aj tých zabudnutých. Pre mňa osobne je táto práca aj zábavou, lebo som pilot a popri robote som mal možnosť lietať nad každým miestom Slovenska aj Česka.“

100 najúspešnejších českých firiem

100 najúspešnejších českých firiem

Zdroj: Andrea Farkašová , Foto: Ivan Malý (www.ivanmaly.cz)